Renault Megane E-Tech 100% Electric – täynnä innovaatioita
Renault on valmistanut ja myynyt Euroopassa kymmenen vuoden aikana yli 400 000 sähköautoa. Niistä on saatu valtavasti kokemusta ja samalla kehitys on edennyt lähes uskomattomalla vauhdilla. Vuosien työn tulos näkyy uuden Megane E-Tech 100% electricin pienimmissäkin yksityiskohdissa. Taitoa todistaa myös se, että uuden sähkö-Meganen saa omakseen lyhyellä toimitusajalla.
Renault on lähes 125 vuoden historiansa aikana tuonut automaailmaan upeita keksintöjä, jotka lähes kaikki muutkin ovat omaksuneet. Jo vuonna 1899 valmistetussa mallissa oli suoravaihteinen vaihteisto ja kymmenen vuotta myöhemmin hankala kampikäynnistys korvattiin sähköstartilla. Tuoreempia ideoita ovat viides ovi (1961), keskuslukitus (1983) ja avainkortti vuosituhannen vaihteessa.
Sähköautoissa Renault on ollut edelläkävijä Euroopassa, mikä näkyy monin tavoin uudessa Megane E-Tech electricissä. Uusia keksintöjä ja oivalluksia autossa on valtavasti, sillä sen muotoilulle, teknisille ratkaisuille ja edistykselliselle perusrakenteelle on myönnetty yli kolmesataa patenttia.
Ympäristöä kunnioittaen
Renaultille uusi Megane E-Tech electric ei ole pelkästään auto, vaan se on merkittävä osa ekojärjestelmää. Liikkuminen paikasta toiseen on vain yksi auton käyttötavoista, tärkeitä ovat myös liitettävyys ja sähköverkon kehittyessä mahdollisuus latauksen lisäksi syöttää autosta virtaa verkkoon kulutushuippujen tasaamiseksi. Renault on myös suunnitellut sähköautonsa niin, että se voidaan kierrättää mahdollisimman vähän energiaa käyttäen.
Ympäristö otetaan huomioon uuden sähkö-Meganen materiaaleissa monin tavoin. Kaikki istuinverhoilut ovat kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä ja auton painosta yli 27 kiloa on kierrätettyjä muoveja. Erittäin tärkeä asia on auton vierasmagnetoitu tahtimoottori, jossa magneetit on korvattu vähemmän ympäristöä rasittavalla kuparilla. Moottorissa ei ole harvinaisia vaikeasti kierrätettäviä arvometalleja, kuten neodymiumia, jota jalostettaessa syntyy myrkyllisiä kaasuja.
Keveys eli vähäinen materiaalien käyttö on sekin ympäristön huomioon ottamista. Megane E-Tech electric on noin sata kiloa merkittävintä kilpailijaansa kevyempi, minkä ansiosta monet osat ollaan voitu mitoittaa pienemmiksi. Painolla on myös suuri merkitys auton energiankulutukseen.
Megane E-Tech electricin omamassaa on vähennetty muun muassa takaluukun edistyksellisellä rakenteella, jonka huomaa keveytenä takaluukkua avatessa. Takaluukussa käytetään uutta vesisuihkun avustamaa valutapaa, jolloin rakenteesta tulee erittäin jäykkä. Lisäksi metalliosien määrää on vähennetty.
Suorituskykyä ja mukavuutta
Pienellä omamassalla on hyvä vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja suorituskykyyn. Megane E-Tech electricissä ajoakku on erittäin matala, vain 110 mm korkea. Se on laajalla alueella lattian alla ja siten auton painopiste on saatu erittäin alas, mikä parantaa ajettavuutta monin tavoin. Akseliväli on pitkä (2,68 m) korin 4,2 metrin pituuteen nähden. Tällä on suuri merkitys suuntavakavuuteen sekä sisätiloihin.
Sähkömoottorissa pitää olla erinomainen jäähdytys, jotta se olisi tehokas. Megane E-Tech electricissä käytettävään jäähdytykseen on kehitetty kaksi patentoitua ratkaisua, jotka liittyvät siihen miten öljy saadaan roottorille sitä viilentämään. Käytännössä hyötynä on ajajalle auton lineaarinen kiihtyvyys, joka on voimakas moottorin nimellistehoon nähden.
Matkustaessa alhainen melutaso lisää mukavuutta. Lähtökohta sähköautossa siihen on mainio, kun moottori ei tuota juuri lainkaan ääntä. Megane E-Tech electric on jopa sähköautoksi erittäin hiljainen, sillä siihen on kehitetty uusi äänieristysmateriaali, jolle annettiin nimeksi ”smart cocoon”. Kaksi lattian suurinta äänieristysmattoa on korvattu uudella pehmustevaahdolla, joka kattaa koko ajoakun alueen lattian alla. Materiaali on erittäin tehokasta, minkä lisäksi se on kevyempää kuin aiemmin käytetyt.
Aina hyvin varusteltu
Suomeen tuotaviin Renault Megane E-Tech electric -malleihin on valittu korkeatasoinen varustelu jo hinnat alkaen tasosta lähtien. Yksi sähköauton tärkeimmistä asioista on tehokas lataus, minkä takia vakiona on aina 22 kW tehoinen Type 2 kolmivaihelaturi. CCS DC -pikalatauksen teho on 40 kWh ajoakun kanssa 85 kW ja tehokkaamman 60 kWh ajoakun yhteydessä 130 kW. Varusteisiin kuuluu myös ennakoiva latauksen hallinta, joka lämmittää tai jäähdyttää ajoakun sopivaan lämpötilaan tulevasta latauksesta navigoinnilta saatavan tiedon perusteella.
Suomessa Megane E-Tech electricin vakiovarusteisiin kuuluvat myös älykäs energian talteenotto, lämpöpumppu sekä mukavuuslämmittimet (etuistuimet ja ohjauspyörä). Turvavarusteista vakiona on aina kaistavaroitin ja -avustin, kaistalta poistumisen hätäavustin, etäisyysvaroitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvonta ja takapysäköintitutka. Mukavuutta lisäävät jo 41 390 euroa maksavassa Equilibressä (suuremmalla ajoakulla ja 220 hv moottorilla 47 390 euroa) automaattinen kaksialueilmastointi ja älyavain kävele pois -toiminnolla.
Renault maahantuonnin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen arvostaa päämiehensä kokonaisvaltaista ajattelua: ”Yli sadan vuoden kokemus autojen valmistuksesta ja reilut kymmenen vuotta sähköautojen kanssa ovat auttaneet Renaultia luomaan upean sähköauton. Uusi Megane E-Tech electric on upea katsella ja ajaa, minkä lisäksi vähän energiaa kuluttavalla autolla on nautinto matkustaa. Tarjoamme asiakkaalle jo edullisimmassa versiossa paljon varusteita, joita kilpailijoihin ei välttämättä saa edes rahalla. Mikä parasta, me pystymme toimittamaan uuden Megane E-Tech electricin asiakkaalle tällä hetkellä jopa parissa kuukaudessa.”
[…] varustetasot on yhtenäistetty Megane E-Tech electric -sähköauton kanssa. Uuden vuosikerran Renault Captureiden hinnat lähtevät TCe 90 Equilibren 23 990 […]