Renault 4 E-Tech electric: Klassikko palaa sähköisenä ja monikäyttöisenä
Paluu ikonista menneisyydestä sähköiseen tulevaisuuteen
Renault 4 E-Tech electric herättää henkiin yhden autohistorian ikonisimmista malleista, tuoden sen tähän päivään täysin sähköisenä ja entistä monikäyttöisempänä. Alkuperäinen Renault 4, joka esiteltiin jo 1960-luvun alussa, mullisti aikansa pikkuautoluokan kompaktilla koollaan, tilavuudellaan ja kohtuuhintaisuudellaan. Se soveltui monipuolisesti niin työkäyttöön kuin perheiden arkeen, ja sen perintö elää vahvana uudessa sähköversiossa. Renaultin kunnianhimoisena tavoitteena on tarjota sähköauto jokaiselle autoilijalle, ja uusi Renault 4 E-Tech electric on merkittävä askel kohti tätä tavoitetta, täydentäen mallistoa Renault 5, Megane ja Scenic E-Tech electricien rinnalla.
Uusi Renault 4 E-Tech electric lainaa DNA:nsa mallilta, joka kasvoi todelliseksi ikoniksi vuosikymmenten aikana ja jota myytiin yli 8 miljoonaa kappaletta viidellä mantereella. Tämä rikkaasta historiasta ammentava sähkömoottorinen Renault 4 tuo samanlaisen vallankumouksen sähköautojen segmenttiin kuin sen edeltäjä aikoinaan. Uutuuden tekniikka ja varustelu ovat tasolla, jollaista odottaisi yleensä luokkaa suuremmalta autolta, tarjoten kompaktin, tilavan ja monikäyttöisen paketin, joka on täynnä elämän iloa. Renault 4:n ennakkomyynti alkaa nyt, ja hinnat alkavat erittäin kilpailukykyisestä 29 990 eurosta, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon monille autoilijoille.
Karismaattista, käyttökelpoista muotoilua

Renault jatkaa uudella Renault 4 E-Tech electricillä menestyksekästä retrofuturistista muotoilulinjaansa, joka yhdistää klassisen viehätyksen moderniin teknologiaan. Jo Pariisin autonäyttelyssä 2022 esitelty 4EVER Trophy -tutkielma antoi esimakua siitä, kuinka ikoninen malli voidaan tuoda nykyaikaan tinkimättä sen alkuperäisestä sielusta. Sähköauto muuttaa hienostuneesti esi-isänsä tunnusmerkkejä ja kehittää niistä moderneja yksityiskohtia, luoden uudenlaisen ilmeen, joka on samanaikaisesti tuttu ja raikas. Erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, ettei uutuus ole liikaa alkuperäisen R4:n näköinen, vaan se pikemminkin kunnioittaa sen perintöä omaperäisellä tavalla.
Uusi 4 E-Tech electric sijoittuu 4,14 metrin pituisena B-segmentin suurempien mallien joukkoon, ja sen akseliväli (2,62 metriä) on kahdeksan senttiä Renault 5 E-Tech electriciä pidempi, mikä takaa erinomaiset sisä- ja tavaratilat. Korin pituus on jopa 22 senttiä suurempi kuin 5 E-Tech electricissä, ja 1,57 metrin korkeus tuo miellyttävää ilmavuutta matkustamoon. Erityisen merkittävää auton olemuksen ja käytettävyyden kannalta on 18 sentin maavara, joka on jopa suurempi kuin joissakin kompaktien katumaasturien luokkaan kuuluvissa autoissa. Ulkonäköä leimaavat vakiona kaikissa versioissa olevat 18-tuumaiset pyörät, joiden nimitykset – Jogging, Sixties ja Parisienne – viittaavat suoraan R4:n historian erikoismalleihin, tuoden esiin mallin rikkaan perinnön.
Sopii kaikenlaiseen käyttöön jokaiselle autoilijalle
Renault on suunnitellut 4 E-Tech electricin niin, että se on ulkomitoiltaan kohtuullinen ja helppo pysäköidä kaupunkiliikenteessä, samalla kun se tarjoaa mukavat tilat viidelle matkustajalle. Takapenkille mahtuu vaivatta myös aikuisia, ja matkustamossa on panostettu mukavuuteen ja käytännöllisyyteen. Vaikka matkustamon ja kojelaudan tyyli on lainaa 5 E-Tech electricistä, tilaa on enemmän sekä matkustajille että heidän tavaroilleen. Pikkutavaroille on yli 23 litraa säilytystilaa, joista yhdeksän litraa on takaistuimilla matkustavien käytettävissä. Takapenkkiläisten mukavuutta lisäävät myös etuistuinten lehtitaskut ja kaksi USB-C-porttia keskikonsolissa.
Alkuperäisen Renault 4:n hengessä tavaratila on peräti 420 litran kokoinen, ja sen käyttöä helpottaa matala nostokorkeus (vain 61 cm) sekä sähkötoiminen takaluukku. Tavaratilan lattian alla on lisäksi 44 litran lokero latauskaapeleille, ja kiinnityskoukut ja hihnat pitävät tavarat turvallisesti paikoillaan. Monikäyttöisyys on viety huippuunsa, sillä sekä takapenkin että etumatkustajan selkänojan voi taittaa eteenpäin, mikä mahdollistaa jopa 2,20 metriä pitkien tavaroiden kuljetuksen. Lisäksi 4 E-Tech electricillä voi vetää jopa 750 kilon painoista perävaunua. Matkustamon tyyli vaihtelee varustetason mukaan, ja esimerkiksi Techno-varustetason kierrätetystä polyesterikankaasta valmistettu verhoilu muistuttaa farkkuja, kun taas Iconic-varustetaso tarjoaa tyylikkään ja urheilullisen sisustuksen kukonaskelkuvioin ja keltaisin tehostein. Myöhemmin on saatavilla myös avattava kangaskatto, joka tuo mieleen alkuperäisen Renault 4 Plein Airin.
Tutut rakenteet uudella tyylillä ja tehokkailla voimalinjoilla
Renault 4 E-Tech electricin perusrakenne on sama AmpR Small -alusta kuin 5 E-Tech electricissä, mikä takaa hauskan ja dynaamisen ajettavuuden. Kokonaisuus on kuitenkin muokattu vastaamaan uuden 4 E-Tech electricin olemusta, painottaen mukavuutta ja vaivattomuutta. Etujousitus on tuttu aiemmista malleista, ja ohjaus on entistä nopeampi. Pidentyneestä akselivälistä huolimatta auton kääntöympyrä on vain 10,8 metriä. Lisäksi takapyörissä on monivarsituenta, joka on yleensä varattu suurempiin ja kalliimpiin autoihin, parantaen ajo-ominaisuuksia ja lisäten mukavuutta.
Uutuudessa on myös uusi one pedal -toiminto (Techno-varustetasosta alkaen), joka helpottaa ajamista tuomalla regeneratiiviseen jarrutukseen neljännen tason, jolla auton vauhti hidastuu pysähdyksiin saakka ilman jarrupoljinta. Renault on panostanut myös äänieristykseen, ja ajoakku on sijoitettu patentoituun, tehokkaasti eristettyyn koteloon. Mukavuutta ja energiatehokkuutta parantaa myös lämpöpumppu, joka mahdollistaa auton lämmittämisen tai viilentämisen kauko-ohjauksella ennen matkaan lähtöä. Renault 4 E-Tech electric tulee markkinoille kahdella voimalinjalla: urban range (80 kW/120 hv, 40 kWh akku, 308 km toimintamatka) ja comfort range (110 kW/150 hv, 52 kWh akku, 407 km toimintamatka). Myynti Suomessa keskittyy todennäköisesti comfort range -malliin, joka kiihtyy 0–100 km/h 8,2 sekunnissa ja tarjoaa erinomaisen ohituskiihtyvyyden. Autossa on myös kaksisuuntainen lataus, joka mahdollistaa virran syöttämisen kodin laitteisiin tai jopa sähköverkkoon.
Liitettävyys ja turvallisuus uudella tasolla
Renault on kehittänyt edelleen openR link -multimediajärjestelmää, joka on todettu yhdeksi markkinoiden parhaista ja johon on integroitu Googlen toiminnot, kuten Google Maps ja Google Assistant. Järjestelmä on käytettävissä kaikissa varustetasoissa 10-tuumaisella kosketusnäytöllä, ja kuljettajan edessä on 10,1-tuumainen mittaristonäyttö (Evolution-tasolla 7-tuumainen). Sovelluksia on nyt yli sata, ja tehokkaan sirun ansiosta järjestelmä toimii nopeasti ja vaivattomasti. Renaultin virtuaalinen matkakumppani reno, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa Renault 5 E-Tech electricissä, on ladattu tiedolla ja se voi auttaa niin pulmissa kuin jokapäiväisessä elämässä, vastaten yli 200 yleisimmin käytettyyn kysymykseen. Reno on käytettävissä myös My Renault -sovelluksella. Uusi Renault 4 E-Tech electric on ylemmän luokan tasolla myös kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta, jotka ovat monipuolisemmat kuin EU:n edellyttämä GSR II -sääntely, sisältäen muun muassa automaattijarrutuksen peruutettaessa ja turvallisen autosta poistumisen varoituksen.
