info@carnivalnews.net

Täysin uusi Škoda Kodiaq: tilavampi, käytännöllisempi ja vastuullisempi

Škoda esittelee Kodiaq-katumaasturinsa toisen sukupolven. Se nostaa vastuullisuuden ja tehotaloudellisuuden seuraavalle tasolle, ja sen sisätiloissa on uusi toteutus. Uuteen Kodiaqiin ovat saatavissa 13-tuumainen tietoviihdenäyttö, innovatiiviset kierrettävät ja painettavat Smart Dials -säätimet sekä sisustuksen designvalinnat. Tarjolla on viisi moottorivaihtoehtoa tehoiltaan 110‒150 kW (150‒204 hv) sisältäen nyt myös jopa yli 100 kilometrin WLTP-toimintamatkaan sähköllä yltävän ladattavan hybridin. Kahden tehokkaimman moottorin yhteydessä autossa on vakiona neliveto. Uusia varusteita ovat toisen sukupolven Matrix LED -ajovalot ja edelleen kehitetty mukautuva alustan säätöjärjestelmä Dynamic Chassis Control (DCC). Kuudessakymmenessä maassa myytäviä Kodiaqeja on tähän mennessä valmistettu 841 900 kappaletta. Vuonna 2016 esitelty Kodiaq on ehtinyt saada yli 40 kansainvälistä tunnustuspalkintoa.

Uudessa lippulaiva-katumaasturissamme on kaikki mitä Škoda Kodiaqin hyvän menestyksen jatkamiseen tarvitaan. Uusi Kodiaq nostaa asiakkaidemme arvostamat Škoda-vahvuudet seuraavalle tasolle: enemmän tilaa, enemmän varusteita ja parempi tehotaloudellisuus. Uuden sukupolven Kodiaq ihastuttaa asiakkaidemme arjessa innovaatioilla kuten hyvän vastaanoton saaneet Smart Dials -säätimet, tyylikkäät sisustusmateriaalit, uuden tulevan Modern Solid -muotokielemme piirteet sekä päivitetyt turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. Olemme myös laajentaneet tehokkaiden ja taloudellisten moottoreidemme valikoimaa, jossa on nyt vastuullisena vaihtoehtona mukana myös jopa 100 kilometrin WLTP-toimintamatkaan sähköllä yltävä ladattava hybridi. Vuonna 2016 ensiesitellyllä ja asiakkaiden tarpeisiin hyvin vastanneella Kodiaqilla on ollut tärkeä sija Škodan kasvussa. Uusi Kodiaq on erinomaisen valmis jatkamaan tätä menestystä.

Škoda Auton pääjohtaja Klaus Zellmer

Uusi muotoilu, entistä vastuullisempi, uutta tekniikkaa

Ulkopuolella katse osuu heti edistyksellisiin huipputason Matrix LED -ajovaloihin, ja sisätilassa
kierrätyskankaista ja ympäristövastuullisesti parkitusta nahkasta valmistettuihin verhoiluihin.
Sisustuksen designvalinnat ja koostetut lisävarustepaketit selkeyttävät Kodiaqin varustelua.
Tietoviihdenäyttö on nyt kojelaudassa vapaasti seisova ja kooltaan jopa 13-tuumainen. En-
simmäistä kertaa myös Head Up -tuulilasinäyttö on saatavissa Kodiaqiin. Vaihteenvalitsin si-
jaitsee nyt ohjauspyörän vieressä, minkä ansiosta keskikonsoli on selkeä ja puhdaslinjainen
kokonaisuus. Myös kierrettävät ja painettavat Smart Dials -säätimet ovat uutta. Näillä tieto-
viihdenäytön alapuolelle sijoitetuilla haptisen palautteen antavilla säätimillä on vaistonvaraisen
helppo käyttää auton ja tietoviihdenäytön monia toimintoja. Käytön tueksi säätimissä on digi-
taaliset näytöt. Uudessa Phone Box -matkapuhelinlokerossa voidaan langattomasti ladata
kahta älypuhelinta yhtä aikaa jopa 15 watin teholla, ja lokerossa on ladattavien puhelimien
jäähdytystoiminto.

Jopa yli 100 kilometrin WLTP-toimintamatkaan sähköllä yltävä ladattavan hybridi

Uuteen Kodiaqiin on tarjolla kaksi bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria; moottoreiden
tehot ovat välillä 110 kW (150 hv) ja 150 kW (204 hv). Uutena vaihtoehtona on saatavissa
Kodiaq-malliston ensimmäinen ladattava hybridi. Sen suurin yhteisteho on 150 kW (204 hv),
ja pelkästään sähköllä ajettaessa on mahdollista päästä jopa yli 100 kilometrin WLTP-toimin-
tamatkaan. Nyt Kodiaq-mallistoon tulee ensimmäistä kertaa tarjolle myös kevythybridi, jonka
1.5 TSI -moottorin teho on 110 kW (150 hv). Bensiinimoottorin 2.0 TSI (150 kW/204 hv) ja
dieselmoottorin 2.0 TDI (142 kW/193 hv) yhteydessä Kodiaq on aina nelivetoinen. Uuden
Kodiaqin kaikissa malleissa on vakiona DSG-automaattivaihteisto.

Ensimmäisen sukupolven Kodiaqilla yli 40 arvostettua tunnustuspalkintoa

Škoda esitteli ensimmäisen sukupolven Kodiaqin vuonna 2016, ja se teki Škodasta merkittä-
vän myös katumaasturiluokassa. Dynaamisella, kristallimaisten piirteiden muotoilullaan, suu-
rilla tiloillaan, edistyksellisellä tekniikallaan ja monilla nerokkailla varusteillaan se on voittanut
yli 40 arvostettua kansainvälistä tunnustuspalkintoa. Niitä ovat esimerkiksi brittiläisen Top
Gear -autolehden ”Paras suurperheauto” sekä ”Vuoden auto” -palkinnot Tšekin tasavallasta,
Puolasta ja Bulgariasta, sekä useampi ”Vuoden katumaasturi” -titteli brittiläisten, kiinalaisten,
ranskalaisten ja intialaisten lehtien lukijaäänestyksissä. Kuudessakymmenessä maassa myytä-
viä Kodiaqeja on tähän mennessä valmistettu 841 900 kappaletta. Euroopassa Kodiaq on ol-
lut erityisen suosittu Saksassa, Škodan suurimmassa vientimaassa, sekä Britanniassa ja Tšekin
tasavallassa. Vuonna 2022 Kodiaq oli Kamiqin jälkeen Škodan toiseksi myydyin katumaasturi.

Täysin uusi Kodiaq on moderni, dynaaminen ja edukseen erottuva. Muoto seuraa toimintoa -periaatteen hengessä olemme toteuttaneet tässä autossa uuden Modern Solid -muotokielemme ensimmäiset elementit. Muotoilun kokonaisuus korostaa käytännöllisyyttä ja parantaa aerodynamiikkaa. Škodan katumaasturimalleille oleellisen ilmeen uusi toteutus on syntynyt tiimimme yhteistyönä, ja olen vakuuttunut, että löysimme toisen sukupolven mallin menestymiseen oikeat linjat.

Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefani

Merkittävästi suuremmat mitat

Edeltäjämalliin verrattuna toisen sukupolven Kodiaq on kasvanut merkittävästi. Uusi malli on
61 millimetriä pitempi (4 758 mm), ja sen akseliväli on 2 791 millimetriä. Leveys 1 864 milli-
metriä ja edeltäjämallin kanssa lähes sama korkeus (1 659 mm) merkitsevät erittäin väljiä si-
sätiloja. Seitsemänpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin matkustajilla on nyt 15 milli-
metriä enemmän pääntilaa eli 920 mm. Myös tavaratilaa on enemmän: viisipaikkaisen version
tavaratila on suurentunut 75 litralla 910 litraan. Takaistuimien selkänojien eteen taittaminen
suurentaa tavaratilan peräti 2 105 litraan, mikä on 40 litraa aiempaa enemmän. Seitsemän-
paikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin takana on tavaratilaa 340 litraa, mikä on 70 litraa
edeltäjämallia enemmän, Kolmannen istuinrivin istuimet eteen taittamalla tavaratilaa on käy-
tettävissä 845 litraa. Se on 80 litraa enemmän kuin edellisessä mallissa. Seitsemänpaikkaisen
version tavaratilan koko on suurimmillaan 2 035 litraa (30 litraa aiempaa enemmän).

Suuret 17‒20-tuumaiset kevytmetallivanteet ja yhdeksän ulkovärivaihtoehtoa

Toisen sukupolven Kodiaqiin on tarjolla uusi Selection-varustetaso, ja sisustukseen on saata-
villa ensimmäistä kertaa neljä erilaista designvalintaa, joissa hyödynnetään vastuullisia materi-
aaleja ja jotka korvaavat aiemmat sisustusvaihtoehdot. Kevytmetallivanteiden valikoima on
uudistettu, ja vanteiden koot ovat välillä 17 ja 20 tuumaa. Uuteen toisen sukupolven Kodiaqiin
Škoda tarjoaa yhdeksää ulkoväriä, joista seitsemän on metallivärejä. Yksi niistä on uusi näyt-
tävä Bronx Gold.

Toisen sukupolven Kodiaqiin toteutimme raikkaasti erilaiset sisätilat toimivuuteen panostaen. Uudet kierrettävät ja painettavat Smart Dials -säätimet, joihin on integroitu digitaaliset näytöt, ovat yksilöitävissä, ja ne selkeyttävät auton monien toimintojen käyttöä. Digitaalinen mittaristo sekä lisävarusteinen Head Up
-tuulilasinäyttö ja kojelaudassa vapaasti seisova 13-tuumainen tietoviihdenäyttö kertovat kuljettajalle nopeasti ja selkeästi kaiken tarpeellisen tiedon. Sisustuksen designvalinnat ovat nyt saatavissa ensimmäistä kertaa Kodiaqiin, ja ne korostavat sitoutumistamme vastuullisiin materiaaleihin.

Peter Olah, Škodan sisätilojen suunnittelun johtaja

Jopa 13-tuumainen tietoviihdenäyttö ja navigointi

Toisen sukupolven Kodiaqin tietoviihdejärjestelmässä on jopa 13-tuumainen kosketusnäyttö,
sisältäen eleohjauksen, puheohjauksen ja navigoinnin. Lisäksi vakiovarusteista 10-tuumaista
digitaalista mittaristoa täydentävä Head Up -tuulilasinäyttö on nyt saatavissa Kodiaqiin en-
simmäistä kertaa. Uuden Kodiaqin vakiovarustukseen sisältyy neljä USB-C-liitäntää (kaksi
edessä ja kaksi takana). Niistä voidaan ottaa tehoa 45 wattia esimerkiksi älypuhelimien, tab-
lettien ja kannettavien tietokoneiden lataamiseen. Myös sisätaustapeilin juureen sijoitettu 15
watin tehoinen USB-C-liitäntä on vakiovaruste. Hyvän äänentoiston luovat oviverhouksiin
asennetut kahdeksan kaiutinta ja kojelautaan sijoitettu keskikaiutin. Saatavissa on myös Can-
ton Sound System -äänentoistojärjestelmä, jossa on neljän surround-kaiuttimen ja yhden sub-
woofer-bassokaiuttimen myötä yhteensä 14 kaiutinta.

Tarjolla neljä sisustuksen designvalintaa

Uuteen Kodiaqiin on tarjolla Enyaq-malleista tuttuun tapaan sisustuksen designvalinnat. De-
signvalinnan Loft myötä istuimissa on harmaa kangasverhoilu, ja designvalinnassa Lounge is-
tuimissa on harmaa Suedia-mikrokuitukangasverhoilu sekä X-kuvioiset koristesaumat, joiden vä-
rinä on Mustard Yellow. Designvalinta ecoSuite tuo istuimiin vastuullisesti parkitun mustan
nahkaverhoilun harmain tai konjakin ruskein X-kuvioisin koristesaumoin. Edeltäjämallin sisus-
tuksen kaikki kromin väriset yksityiskohdat on nyt korvattu uusilla Dark Chrome -koriste-
osilla. Smart Dials -säätimien lisäksi Dark Chrome -koristeosat löytyvät oviverhouksista ja oh-
jauspyörästä, tietoviihdenäytön kehyksestä sekä kojelaudan ilmasuuttimien, kojelaudan ylä-
osan ja keskikonsolin säilytyslokeron kannen reunoista.

Runsaasti vastuullisia materiaaleja, uusia Simply Clever -ratkaisuja

Kodiaqin sisustuksessa on panostettu vastuullisuuteen. Kaikki istuinverhoilukankaat, lattiama-
tot, tavaratilan matto ja kattoverhous on kudottu kierrätetystä polyesteristä, tai Lounge-de-
signvalinnassa kierrätyslangasta, johon on sekoitettu 40 prosenttia luonnonvillaa. EcoSuite-
designvalinnan nahkaverhoilun nahka on valmistettu ympäristövastuullisesti kahvinpaputäh-
teillä parkitsemalla. Kaksi jo suorastaan ikonista Simply Clever -ratkaisua, sateenvarjo ja jää-
raappa, on nyt myös valmistettu kestävän kehityksen materiaaleista. Uusia Simply Clever –
ratkaisuja ovat keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäytön puhdistin ja pituussuunnassa säädet-
tävän takaistuimen edessä keskitunnelin päällä oleva säilytyslokero. Ensimmäisen sukupolven
tapaan myös toisen sukupolven Kodiaqiin on saatavilla ovien reunasuojukset.

Voimalinjat: tarjolla myös ladattava hybridi ja kevythybridi

Toisen sukupolven Kodiaqin laajan moottorivalikoiman
bensiini- ja dieselmoottorit ovat moderneja, tehokkaita ja taloudellisia. Ensimmäistä ker-
taa Kodiaqiin on nyt saatavissa hybriditekniikkaa. Ladattavan Kodiaq iV -mallin hybridivoi-
malinjan suurin yhteisteho on 150 kW (204 hv) ja WLTP-toimintamatka sähköllä jopa yli
100 kilometriä. Kevythybriditekniikkaa käytetään alkaen-bensiinimoottorin 1.5 TSI yhtey-
dessä, jonka teho on 110 kW (150 hv). Moottorivaihtoehtoina ovat myös bensiinimoottori
2.0 TSI (150 kW/204 hv) ja kaksi 2.0 TDI -dieselmoottoria (110 kW/150 hv ja
142 kW/193 hv). Tehokkaimman bensiini- ja dieselmoottorin yhteydessä Kodiaqissa on
vakiona neliveto ja kaikkien moottoreiden yhteydessä DSG-automaattivaihteisto.

Voimalinjojen suhteen Kodiaq iV erottuu selvimmin suurimman katumaasturimme toisen su-
kupolven vaihtoehdoista. Se on ensimmäinen ladattava Kodiaq-hybridi, sen bensiinimootto
rina on 1.5 TSI -moottorin uusin versio ja sen ajoakku on bruttokapasiteetiltaan 25,7-kilowat-
tituntinen. Se yltää sähköllä jopa yli 100 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, joka riittää hyvin
useimpien arkiajoihin.

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škoda Auton hallituksen jäsen Johannes Neft

Turvallisuus: uudet ja edelleen kehitetyt huipputason avustinjärjestelmä

Toisen sukupolvensa myötä Škoda Kodiaqiin tulee useita uusia avustinjärjestelmiä. Niitä ovat esimerkiksi risteysonnettomuuksien välttämisessä avustava kääntymisavustin Turn Assist sekä kuljettajan tekemää äkillistä ja väistävää ohjausliikettä tehostava törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist. Monet
jo edeltäjämallista tutut avustinjärjestelmät, kuten Side Assist -kaistanvaihtovaroitin ja hätätila-avustin Emergency Assist, ovat nyt päivittyneet toiminnoiltaan. Kuljettajan ja matkustajien suojaksi autossa voi olla jopa yhdeksän turvatyynyä.

Kehitetty Side Assist -kaistanvaihtovaroitin ja Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus

Side Assist -kaistanvaihtovaroittimen uusin versio tunnistaa takaa lähestyvät ajoneuvot enti-
sen 70 metrin sijasta nyt jo 90 metrin päästä, mikä lisää turvallisuutta erityisesti moottori-
tieajossa. Pitempi havainnointimatka perustuu takapuskurin kulmiin asennettuihin tehok-
kaampiin tutkatunnistimiin. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist sisältää nyt
myös pyöräilijätunnistuksen. Edelleen kehitetty ajoavustinkokonaisuus Travel Assist näyttää
lähialueen muut ajoneuvot nyt selkeämmin digitaalisessa mittaristossa ja Head Up -tuulila-
sinäytössä. Travel Assist sisältää mukautuvan kaista-avustimen sekä mukautuvan vaki-
onopeuden säätimen, ja navigointijärjestelmään yhdistettynä se ennakoi kaarteet, risteykset
ja liikenneympyrät. Tien nopeusrajoituksen noudattamista säätelevä Älykäs nopeusavustin
Intelligent Speed Assist käyttää uusimman version liikennemerkkien tunnistusta ja mukauttaa
ajonopeuden nopeusrajoituksen lähestyvään muutokseen ennakoivasti ja jopa auton jarruja
käyttämättä. Liikenneruuhka-avustin Traffic Jam Assist hyödyntää toiminnassaan mukautu-
vaa vakionopeuden säädintä ja mukautuvaa kaista-avustinta. Se mahdollistaa automaattisesti
edellä kulkevan ajoneuvon seuraamisen, sekä jarruttamisen ja ohjaamisen enintään ajonopeu-
teen 60 km/h saakka ympäröivien ajoneuvojen liikkeitä seuraten. Ennakoiva turvajärjestelmä
Crew Protect Assist sulkee vaaratilanteessa automaattisesti sivuikkunat lähes kokonaan ja
panoraamakattoikkunan (jos varuste). Se myös kytkee hätävilkut päälle ja kiristää etuturva-
vyöt heti, jos tunnistimet tunnistavat hätäjarrutuksen tai edestä tai sivulta uhkaavan törmäys-
vaaran. Hätätila-avustin Emergency Assist puolestaan pienentää onnettomuusvaaraa tilan-
teessa, jossa kuljettaja esimerkiksi sairaskohtauksen vuoksi ei enää pysty hallitsemaan autoa.
Jos järjestelmä tunnistaa tällaisen tilanteen, se pitää auton kaistalla, kytkee hätävilkut päälle ja
jarruttaa auton hallitusti pysähdyksiin. Sen jälkeen uusimman sukupolven järjestelmä auto-
maattisesti avaa keskuslukituksen, kytkee sisävalot päälle ja aktivoi eCall-hätäpuhelun muuta-
man sekunnin kuluttua auton pysähtymisestä.

Kodiaq SportLine: runsas varustelu, SportLine-tyylin kiiltävän mustat yksityiskohdat ja sisätilan Metallic-koristelistat

Škodan suurimman katumaasturin toisen sukupolven lifestyle-malli on Kodiaq SportLine. Sen runsas vakiovarustelu sisältää esimerkiksi uudet Matrix LED -ajovalot ja sähkötoimisen takaluukun. Ulkonäköä säväyttävät useat kiiltävän mustat yksityiskohdat, joita on nyt myös D-pilareissa. Etu- ja takahelmat sekä sivuhelmaverhoukset ovat korin värisiä. Ainoastaan SportLine-malliin saatavat 19-tuumaiset kevyt-
metallivanteet ovat kiillotetut ja antrasiitin väriset. Sisustuksen SportLine-designvalintaa hallitsevat vahvasti musta ja siihen yhdistetyt Metallic-koristelistat. Kodiaq SportLine -mallin voimanlähteeksi ovat tarjolla kaikki Kodiaqin moottorivaihtoehdot, mukaan lukienladattava Kodiaq iV -hybridi.

Eksklusiivinen designvalinta: SportLine

Škodan suurimman katumaasturin toisen sukupolven lifestyle-mallissa on sisustuksen Sport-
Line-designvalinta. Se sisältää Sport-etuistuimet integroiduin pääntuin ja istuinverhoiluna
mustan Suedia-mikrokuitukankaan harmain kontrastisaumoin. Kuljettajan istuin on vakiona
sähköisesti säädettävä ja siinä on säätömuisti. Muun sisustuksen tavoin kattoverhouskin on
sporttisen musta. Kojelaudan verhousosa, oviverhoukset ja keskikyynärnojan verhous ovat
mustaa Suedia-mikrokuitukangasta. Tämä verhoilu on saatavissa vain SportLine-designvalin-
nassa. Visuaalisina kontrasteina ovat verhoilujen harmaat X-kuvioiset koristesaumat sekä
Dark Chrome -kehykselliset Metallic-koristelistat kojelaudassa ja oviverhouksissa. Kodiaq
SportLinessa on kolmipuolainen Sport-monitoimiohjauspyörä, jota koristavat mustat koriste-
saumat ja SportLine-logo. Etuovien kynnyslistoissa on Kodiaq-tekstilogot. Kodiaq SportLi-
nessa on vakiona 10-tuumainen digitaalinen mittaristo ja kojelaudassa vapaasti seisova 13-
tuumainen tietoviihdenäyttö. Kuljettajan toivottaa tervetulleeksi näyttöön avautuva Sport-
Line-logo autoon astuttaessa

Trackbacks & Pings

Vastaa