Volvo on ladattavien ykkönen vuoden ensimmäisellä puoliskolla
Volvo saavutti ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen selkeän ykkössijan ladattavien ja nelivetoisten henkilöautojen rekisteröinneissä Suomen automarkkinoilla. Kuuden ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröitiin yhteensä 4 575 Volvoa. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna on 16,8 prosenttia.
Kokonaisrekisteröinneissä Volvo on neljänneksi suurin automerkki 8,1 prosentin markkinaosuudella. Yli puolet rekisteröidyistä Volvoista (55,4 %, 2 535 kappaletta) on ladattavia. Nelivetoisten henkilöautojen ylivoimainen markkinajohtajuus saavutettiin 20,6 prosentin markkinaosuudella ja 2 875 auton rekisteröinnillä.
Volvo XC60 suosituin
Alkuvuoden suosituin Volvo -malli on XC60, joka kasvatti rekisteröintejään viime vuoteen verrattuna huikeat 52,2 prosenttia. Rekisteröinneistä ladattavia hybridejä on 76,7 prosenttia. Mallia rekisteröitiin kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 1 424 kappaletta. Toiseksi suosituimpana Volvona XC40-mallia rekisteröintiin lähes yhtä paljon, 1 389 kappaletta. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon on 63,0 prosenttia.
XC60 sisältää kaikki tämän hetken halutuimmat ominaisuudet; skandinaavisesti muotoiltu ladattava ja nelivetoinen SUV-malli on tämän hetken suosituin yhdistelmä”, Volvo Car Finlandin operatiivinen johtaja Jouni Jokinen toteaa.
Uuden C40 Recharge -täyssähköauton myynti aloitettiin kesäkuussa
Uusi Volvo C40 Recharge -malli on viimeisin osoitus autonvalmistajan sitoutumisesta päästöttömään tulevaisuuteen. Uusi sulavalinjainen crossover-malli perustuu CMA-alustalle, ja se on historian ensimmäinen Volvo, joka on suunniteltu vain täyssähköautoksi. C40 Rechargen myynti aloitettiin kesäkuussa ja Suomeen uutuusmallin odotetaan saapuvan vuoden lopussa.
”Uuden mallin kysyntä on todistanut sähköistämisen etenemisen ennakko-odotuksia nopeammin”, Jokinen sanoo.
C40 Recharge sisältää kaikki SUV-mallin edut, mutta sen muotoilu on matalampi ja sulavampi. Auton etuosassa on nähtävissä sähköisten Volvojen uusi ilme, joka sisältää huippuluokan pikseliteknologiaa käyttävät ajovalot. C40 Recharge on ensimmäinen Volvo -malli, jossa ei ole käytetty lainkaan nahkaa.
Auton hintaan sisältyy käytännöllinen huolenpitopaketti, joka sisältää huollot, takuun, tiepalvelun ja halutessa myös vakuutuksen ja kotilatauslaitteiston.
C40 Recharge on viimeisin osoitus Volvon sitoutumisesta nollapäästöihin. Autonvalmistaja tuo markkinoille tulevina vuosina useita sähköautoja, ja sen tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 50 prosenttia kansainvälisestä myynnistä koostuu täyssähköautoista. Vuoteen 2030 mennessä tavoitteena on, että kaikki myytävät autot ovat täysin sähköisiä.
Volvo Carsin maailmanlaajuinen myyntitulos historiansa paras
Volvo Cars ilmoitti historiansa vahvimmasta vuosipuoliskosta. Maailmanlaajuisesti vuoden 2021 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana myytiin yhteensä 380 757 autoa. Myynti kasvoi 41,0 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Kokonaismyynnin kasvun taustalla oli vahva kysyntä Kiinassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa, joiden volyymit kasvoivat kaksinumeroisesti verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon, jolloin Covid-19 -pandemia vaikutti markkinaolosuhteisiin.
Kesäkuun aikana Volvo Cars myi yhteensä 68 224 autoa, mikä on 11,0 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan kuukauteen verrattuna.
Vuoden 2021 ensimmäisten kuuden kuukauden aikana verkossa myytyjen Volvojen määrä kasvoi yli viisinkertaiseksi verrattuna vuoden 2020 vastaavaan ajanjaksoon.
Volvon ladattavien Recharge-mallien tuotevalikoima, joka sisältää täysin sähköiset ja ladattavat hybridimallit, lisäsi edelleen suosiotaan, ja sen osuus helmikuussa oli 24,6 prosenttia kaikista maailmanlaajuisesti myydyistä Volvoista. Verrattuna vuoden 2020 ensimmäiseen puoliskoon Recharge-mallien osuus kasvoi lähes 150 prosentilla.
Lähde: News Cision