Synteettinen polttoaine
Hiilineutraali liikenne ei ole enää kaukainen tulevaisuuden tavoite. Parhaillaan kehitetään uudenlaisia polttoaineita, jotka voivat mullistaa koko alan.
Synteettinen polttoaine on keino vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja siten pienentää kasvihuonekaasupäästöjä. Sen valmistuksessa käytetään uusiutuvia energialähteitä, kuten tuuli- ja aurinkoenergiaa, tuottaen polttoainetta, joka on kemiallisesti samanlainen kuin perinteinen fossiilinen polttoaine.
Synteettinen polttoaine ja sen valmistaminen
Synteettisen polttoaineen valmistusprosessi sisältää hiilidioksidin (CO2) talteenoton ilmasta tai teollisuuden päästöistä ja veden (H2O) hajottamisen vedystä ja hapesta. Nämä komponentit yhdistetään kemiallisen reaktion kautta, tuottaen hiilivetyjä, kuten metanolia tai synteettistä dieselöljyä. Prosessi vaatii merkittäviä määriä energiaa, mutta kun käytetään uusiutuvia energialähteitä, synteettisen polttoaineen kokonaispäästöt voivat olla huomattavasti pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden.
Synteettisten polttoaineiden pääraaka-aineita ovat vety ja hiilidioksidi. Hiilidioksidi voidaan ottaa talteen vaikka sellutehtaan piipusta.
Vetyä saadaan hajottamalla vettä elektrolyysillä vedyksi ja hapeksi. Sen jälkeen vedystä ja hiilidioksidista tehdään kemiallisia yhdisteitä, joita voidaan käyttää polttoaineena. Sähköpolttoaineen energiatehokkuus on huomattavasti alhaisempi kuin akkusähkön.
Hyödyt ja haasteet
Synteettisen polttoaineen merkittävin hyöty on sen potentiaali vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Se voi myös auttaa täyttämään nykyisten fossiilisiin polttoaineisiin perustuvien järjestelmien tarpeita ilman suuria muutoksia infrastruktuuriin, kuten polttoainejakeluun ja moottoriteknologiaan. Haasteena on kuitenkin sen tuotannon korkeat kustannukset ja energiatehokkuus. Lisäksi sen tuotanto vaatii edistynyttä teknologiaa ja suuria investointeja.
Käytännössä ensimmäinen askel on todennäköisesti synteettisten polttoaineiden lisääminen nykyisiin polttoaineisiin. Alussa saattaisiin tehdä siten, että bensiiniin ja dieseliin lisätään biokomponentteja ja synteettisiä komponentteja ja siten vähennetään hiilidioksidipäästöjä.
Tulevaisuuden näkymät
Synteettisen polttoaineen tulevaisuuden näkymät ovat lupaavat, mutta sen laajamittainen käyttöönotto riippuu teknologisen kehityksen nopeudesta, kustannustehokkuuden parantumisesta ja poliittisesta tuesta. Se voi olla merkittävä osa siirtymää kohti vähähiilisempää energiataloutta, erityisesti liikennesektorilla, joka on yksi merkittävimmistä kasvihuonekaasujen lähteistä.
Kun tuotekehitys ja valmistusmäärät kasvavat, sähköpolttoaineiden hinnat voivat laskea. Ei myöskään voida olla varmoja siitä, mikä on 2050-luvulla paras teknologia ympäristön ja ilmaston kannalta.
Synteettiset polttoaineet voivat saada tärkeän roolin raskaassa liikenteessä. Pitkiä matkoja ajavien raskaiden kuorma-autojen sähköistäminen on hankalaa. Raskasta liikennettä ei koske vuoden 2035 rajapyykki, mutta sinnekin päästövähennystavoitteita on luvassa.
[…] vähentää hiilidioksidipäästöjä ja saavuttaa ilmastotavoitteita vuoteen 2035 mennessä. Synteettiset polttoaineet, jotka tunnetaan myös nimellä e-fuelit, ovat hiilivetyjä, jotka on valmistettu uusiutuvista […]
[…] Synteettinen polttoaine on tullut vahvasti esille uutena innovaationa autoalalla. Tämä ympäristöystävällinen vaihtoehto perinteisille fossiilisille polttoaineille on vastaus kasvaviin päästövähennystavoitteisiin. Vuoteen 2035 mennessä Euroopan autoteollisuuden odotetaan hyödyntävän synteettistä polttoainetta laajasti, mikä heijastaa alueen sitoutumista ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun. […]