info@carnivalnews.net

Uuden sukupolven S-sarja nostaa Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymän uudelle tasolle

Mercedes-Benzin käänteentekevä MBUX-käyttöliittymä (Mercedes-Benz User Experience) uudistuu tämän vuoden lopulla esiteltävässä uudessa S-sarjassa. Toisen sukupolven järjestelmä tarjoaa entistä enemmän palveluja, tukea, tietoa ja kokemuksia paitsi kuljettajalle ja etumatkustajalle, myös takaistuimen matkustajille niin edustusluokassa kuin auton arkisemmissakin käyttötarkoituksissa.

S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana jopa kolmesta ja edessä enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään kirkasta mutta samalla energiaa säästävää OLED-valaistusteknologiaa. Mahdollisuudet järjestelmän personointiin ja intuitiiviseen käyttöön ovat entistä laajemmat. Esimerkiksi kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäistä kertaa avaruudellisen tilanäkymän vain nappia painamalla. Kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen ei tarvita erillisiä 3D-laseja.

Hey Mercedes -komennolla heräävä äänentunnistus ja -avustin kykenee aikaisempaa parempaan dialogiin puhujan kanssa. Järjestelmä tunnistaa luonnollisen puheen jo 27 kielellä ja ymmärtää myös epäsuoraa puhetta – esimerkiksi jalkatilan lämmitys tehostuu pelkällä ”I am cold” -repliikillä sen sijaan että puhuja antaisi suoran käskyn tyyliin ”Temperature in footwell 24 degrees”. Puhelimeen vastaaminen tai navigointikartan avaaminen onnistuu nyt suoraan ilman Hey Mercedes -avausta. Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus.

MBUX-järjestelmän ainutlaatuinen ominaisuus on sen verkottuneisuus auton turvajärjestelmien ja anturien tuottaman tiedon kanssa. S-sarjan kamerat muun muassa tunnistavat tilanteen, jossa matkustaja on poistumassa autosta ja avaamassa takaoven. Jos tällöin kuolleesta kulmasta lähestyy ajoneuvo tai jalankulkija, auton tunnelmavalaistus vilkuttaa punaisena osan auton poistumisvaroitusjärjestelmää.

MBUX:n Interior Assist -avustin huomaa jopa, onko lapsen turvaistuin kiinnitetty asianmukaisesti etupenkille. Järjestelmä seuraa myös kuljettajan vireystilaa ja varoittaa häntä väsymyksen ja mikrounen vaaroista. Avustin tunnistaa matkustajien pään ja käden liikkeitä sekä kehon kieltä ja reagoi säätämällä ajoneuvotoimintoja. Mikäli kuljettaja katsoo olkansa yli kohti takaikkunaa, avustin avaa ikkunan häikäisysuojan automaattisesti. Jos taas kuljettaja katsoo etuistuimelle pimeässä autossa, avustin sytyttää automaattisesti ao. sisävalon. Kattoluukun ja -ikkunan avaamiseen riittää pelkkä kuljettajan tai matkustajan kädenliike.

2. sukupolven MBUX-järjestelmän keskeiset ominaisuudet:

  • Viimeisin näyttöteknologia ja MBUX-palvelut kaikille matkustajille
  • Pystymallinen medianäyttö, saatavana OLED-teknologialla ja haptisella tunnistuksella
  • Kuljettajan näytössä kolmiulotteinen kuva ilman 3D-laseja
  • Takana jopa kolme näyttöruutua
  • Mahdollisuus jakaa näyttökuvaa nopeasti ja helposti muiden matkustajien kanssa
  • Navigointikohteiden valinta ja selaus mahdollista myös takaistuimella
  • Laajat personointimahdollisuudet
  • Skannaamalla Mercedes-sovelluksen QR-koodi avautuu yhteys Mercedes me -tiliin
  • Mille tahansa istuimelle voidaan ohjelmoida omat radion suosikkikanavat ja istuinsäädöt Mercedes me -profiilin kautta
  • Auto tunnistaa seitsemän erilaista käyttäjäprofiilia
  • Tunnelmavalaistusta voi säätää yksilöllisesti etänä ennen ajoa
  • Käyttäjäprofiilit voi tallettaa Mercedes me -pilvipalveluun ja niitä voi käyttää muissakin uuden sukupolven MBUX:llä varustetuissa Mercedes-ajoneuvoissa
  • Mercedes me -tunnusluvun lisäksi yhteyden turvallisuus varmistetaan sormenjälki-, kasvo- ja äänitunnistuksella
  • Valinnaisvarusteena kuljettajan näyttö on varustettu kahdella kameralla, joita käytetään muun muassa kasvontunnistuksessa.
  • Yksinkertaiset ja intuitiiviset toiminnot
  • Varustetasosta riippuen MBUX Interior Assist -avustin tunnistaa jopa 20 käsin tai pään liikkeellä suoritettua kontrollitoimintoa
  • Uusia turvaominaisuuksia ovat mm. huonosti kiinnitetyn lapsen turvaistuimen tunnistus etuistuimella ja kuolleen kulman varoitus myös matkustajan poistuessa autosta
  • Uusia mukavuustoimintoja ovat kuljettajan istuimen ja peilien säätömahdollisuus ennakolta kuljettajan koon mukaisesti, takaikkunan kaihtimen avaus olan yli katsomalla ja kattoluukun avaus kädenliikkeellä
  • Sisämikrofonit tunnistavat Hey Mercedes -komennon myös takaistuimelta. Tunnelmavalon välkkyminen osoittaa kulloisenkin puhujan sijainnin
  • Kuljettaja voi aktivoida piristävän Energizing-ohjelman vain sanomalla ”I´m tired”
  • Hey Mercedes -aputoiminnot (”Explore me”) neuvovat mm. älypuhelimen Bluetooth-yhteyden muodostamisessa
  • Puhelun vastaanotto tapahtuu yksinkertaisella ”Accept call” -komennolla
  • Hey Mercedes tunnistaa nyt 27 kieltä ja luonnollista puhetta ko. kielillä
  • Saatavana kaksi eri HUD-näyttövaihtoehtoa, joista suuremmassa hyödynnetään lisätyn todellisuuden AR-ominaisuuksia: esimerkiksi navigoitaessa kohteeseen tien pintaan noin 10 metrin etäisyydelle auton eteen heijastetaan animoituja kalanruotokuvioisia nuolia osoittamaan ajosuuntaa ja kääntymistä

S-sarjan kuljettaja- ja media-näytöt voi personoida mieleisekseen neljällä vaihtoehtoisella esitystyylillä: Discreet, Sporty, Exclusive ja Classic. Käyttömoodeja on kolme: Navigation, Assistance ja Service.

Uuden S-sarjan ohjauspyörässä, ovissa, keskikonsolissa ja kojetaulussa on 27 mekaanista painokytkintä ja -näppäintä vähemmän kuin edeltävässä S-sarjan versiossa. Äänikomentojen ja kädenliikkeiden ohella auto tunnistaa kosketus- ja pyyhkäisyeleitä ja katseohjausta. Avaintoiminnot kuten valot ja lasinpyyhkimet toimivat edelleen perinteisesti. Myös ilmastoinnille on oma säätöpaneeli näppäimineen näyttöruudun alaosassa.  

Vastaa