info@carnivalnews.net

Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid – Luokkansa ykkönen nyt myös lataushybridinä

Renault Captur on sekä Euroopan että Ranskan eniten myyty kompakti katumaasturi. Tämän vuoden alussa meillä myyntiin tulleen toisen sukupolven vetovoima lisääntyy entisestään lataushybridin liittyessä mallisarjaan. Luokkansa ensimmäisellä lataushybridillä voi ajaa pelkästään sähköllä 50 kilometriä ja kaupungissa vielä paljon pidemmälle.

Renault Capturin siirtyessä kesällä 2019 toiseen sukupolveen, siinä otettiin käyttöön uusi CMF-B -perusrakenne, jolloin auton kokoluokka kasvoi ja ajo-ominaisuudet nousivat uudelle tasolle. Sitä suunniteltaessa otettiin huomioon voimalinjojen sähköistyminen ja jo Capturin ensimmäisessä esittelytilaisuudessa kerrottiin, että mallisarja kasvaa vajaan vuoden kuluttua lataushybridillä. Uusi Renault Captur E-TECH Plug-in hybrid on ensimmäinen lataushybridi kompaktien katumaasturien luokassa.

E-TECH -järjestelmän tarvitsemat komponentit on saatu sijoitettua todella taitavasti auton rakenteisiin. Lataushybridin ajoakku on takapenkin alla niin, ettei matkustajien tiloista ole tarvinnut tinkiä. Luokkansa suurin tavaratila on tilava ja monikäyttöinen myös hybridiversiossa. Takapenkissä on edelleen todella runsas 16 sentin säätövara ja tavaratilan voi sen ansiosta kasvattaa jopa 557 litran kokoiseksi. Tavaratilan lattian alla sijaitseva lisäpaikka on Captur E-TECH Plug-in hybridissä tarkoitettu latauskaapelien säilyttämiseen, etteivät ne ajelehdi tavaratilassa.

Sähköllä pitkälle ja aina hybridinä

Kaikissa kolmessa uudessa Renault E-TECH -mallissa on sama perustekniikka eli niissä on täysin uusi 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja älykäs automaattinen monitilavaihteisto. Suurimpana erona Clio-hybridin ja Captur-lataushybridin välillä on se, että Capturissa molemmat sähkömoottorit ovat tehokkaampia.

Moottorien yhteisteho on 117 kilowattia (159 hv), mikä liikuttaa Capturia varsin ripeästi. Kiihdytys nollasta sataan vie aikaa 10,1 sekuntia ja ohituskiihtyvyys on mainio, sillä nopeuden nostaminen vaikkapa ohitusta varten 80 – 120 km/h onnistuu seitsemässä ja puolessa sekunnissa. Painotettu/yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,5 litraa sadalla ja vastaava hiilidioksidipäästö 33 g/km.

Captur E-TECH Plug-in hybridissä on litiumioniajoakku, jonka energiasisältö on 9,8 kWh (400 V). Sen virta riittää WLTP-normin mukaan 50 kilometrin ajoon ja kaupungissa 63 kilometriin. Akun saa ladattua sähköauton latauslaitteella täyteen kolmessa tai kotipistorasiasta viidessä tunnissa. Virran loputtua Captur E-TECH Plug-in hybrid on edelleen hyvin taloudellinen, sillä se toimii aina hybridinä.

Ajotila valinnan mukaan

Uusi Captur E-TECH Plug-in hybrid pyrkii liikkumaan ensisijaisesti sähköllä. Liikkeelle lähtö tapahtuu aina vaivattomasti ja äänettömästi sähköllä. Ohjauspyörän takana onkin samaa sähköauton taikaa kuin Renault ZOE:ssa. Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti alussa, joten startit ovat erittäin rivakoita. Sähkömoottoreista on iloa myös nopeassa ajossa, kun ne antavat reippaissa kiihdytyksissä apuaan bensiinimoottorille.

Vaikka auton ohjauselektroniikka käyttää moottoreita ja älykästä automaattista monitilavaihteistoa kaiken aikaa optimaalisesti, ajaja voi vaikuttaa valintoihin EASY LINK -kosketusnäytön välityksellä. Sieltä MULTI SENSE -asetuksista löytyy Pure-ajotila, jolloin auto liikkuu pelkästään sähköllä, mikäli akussa on riittävästi varausta. Tuon ajotilan saa päälle myös kosketusnäytön alla olevasta EV-näppäimestä.

Aivan toista ääripäätä edustaa Sport Mode, jossa kaikki kolme moottoria toimivat yhdessä, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa, tehden matkanteosta joutuisaa. Tämä ajotila on erityisen kätevä vaikkapa ohituksissa. Sport Mode kytkeytyy automaattisesti päälle aina, kun kaasupoljin painetaan pohjaan. 

E-Save valinnan avulla käyttäjä voi valmistautua tulevaan sähköajotarpeeseen. Tässä tilassa auto pitää akun varaustason vähintään 40% tasolla, jotta perille päästessä on mahdollista siirtyä sähköajotilaan. E-Save on tarpeellinen esimerkiksi silloin, kun ollaan menossa kaupunkiin tai alueelle, jossa on ajorajoituksia polttomoottorisille autoille.

Mukavin vaihtoehto

Uusi Captur E-TECH Plug-in hybrid on mallisarjansa mukavin kahdestakin syystä. Ensinnäkin sillä liikutaan paljon pelkästään sähköllä, mikä alentaa melutasoa, kun polttomoottori ei ole käynnissä. Lisäksi optimaalisella moottoreiden käytöllä polttomoottorin käyntinopeus on alhaisempi kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa.

Toinen mukavuutta parantava asia on Capturin takajousitus. Ajoakku painaa 105 kiloa ja koko lataushybridin vaatima tekniikka nostaa auton omamassaa noin kahdellasadalla kilolla. Sen takia Captur E-TECH Plug-in hybridissä on taka-akselissa mukavakasi säädetty erillisjousitus, joka varmistaa hyvät ajo-ominaisuudet.

Kuljettajan tehtävää helpottaa omalta osaltaan mahdollisuus ajaa niin sanotusti yhdellä polkimella. Kun vaihteenvalitsimesta eli e-shifteristä valitsee uuden B-asennon (brake eli jarru), moottorijarrutus tehostuu huomattavasti. Suurimmassa osassa liikennetilanteita voi ajaa pelkästään kaasupoljinta käyttäen. Pelkästään suurissa nopeuden pudotuksissa ja pysähdyttäessä on käytettävä jarrupoljinta.

Pieniä pikantteja yksityiskohtia

Uuden Captur E-TECH Plug-in hybridin ulkonäössä ei ole juurikaan eroa polttomoottorisiin sisarmalleihin. Merkittävin ero on oikeassa kyljessä olevan latauspistokkeen luukun myötä vasemmalle siirretyssä polttoaineluukussa. Lisäksi takaluukun sekä B-pilarien E-TECH Plug-in hybrid -merkit kertovat ympäristöystävällisestä valinnasta.

Uusi Renault Captur E-TECH Plug-in lataushybridi on saatavilla kattavalla Intens-varustelutasolla. Siihen sisältyvät mm. 17” kevytmetallivanteet, etupysäköintitutka ja peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä ja Multi-Sense järjestelmä. Intens varusteiden lisäksi Captur E-TECH Plug-in lataushybridissä on suurempi 10,2-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, joista käyttäjä saa kattavat tiedot auton energiavirroista. Arkea mukavoittamaan lataushybridissä on My Renault -sovelluksen tuki, josta näkee akun tietoja ja sen avulla voi kytkeä esilämmityksen etänä päälle.

Uutuus maksaa 29 390 € ja sen ennakkomyynti käynnistyy perjantaina 4.9.2020. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vielä tämän vuoden aikana.

Nordic Automotive Services Oy,
Renault maahantuonti
Kaakelikaari 4b, 01720 Vantaa

Trackbacks & Pings

Vastaa