info@carnivalnews.net

Uusi Renault Clio X-TronicAjamisen helppoutta kohtuuhintaan

Uudistuneessa Renault Clio -mallisarjassa automaattivaihteiset vaihtoehdot ovat pääosassa. Huipputaloudellisen Clio Hybridin lisäksi nyt myös Clio TCe 90 on saatavissa portaattomasti toimivalla X-Tronic -automaatilla. Sillä varustettuna Renault Clion hinnat lähtevät 19 990 eurosta.

Aikoinaan automaattivaihteisia autoja mainostettiin vasemman jalan vapaapäivänä. Ajamisen painottuessa yhä enemmän kaupunkeihin ja taajamiin automaattivaihteiston suosio on kasvanut nopeasti. Hurjassa suosiossa on auttanut myös se, että automaattivaihteisten polttoaineenkulutus on nykyisin samalla tasolla käsivalintaisten kanssa, eikä suorituskyvyssäkään ole merkittävää eroa. Ajan kuvaan osuvasti ensimmäiset uudella portaattomasti toimivalla X-Tronic -automaattivaihteistolla varustetut Renault Cliot ovat saapuneet Suomeen.

Erittäin järkevä automaatti

Renault Clion uusi X-Tronic -automaattivaihteisto yhdistää kahden erilaisen tekniikan parhaat puolet. Se toimii erittäin monipuolisesti, sillä vaihteistoon on kehitetty edistyksellisiä toimintoja.

Portaattomassa vaihteistossa on kaksi hihnapyörää, joiden suhdetta muuttamalla saadaan välityssuhde pidettyä taloudellisuuden kannalta optimaalisena. X-Tronic -automaattivaihteistossa on niiden lisäksi vielä planeettapyörästö, jolla saadaan ikään kuin enemmän vaihteita. Käytännössä se tarkoittaa vaivattomampaa liikkeellelähtöä ja kiihdytystä sekä toisaalta alhaisempaa moottorin käyntinopeutta suurilla nopeuksilla.

Toinen erinomainen oivallus Clion uudessa vaihteistossa on D-Step -toiminto. Tavallisessa, rauhallisessa ajossa, kun kaasupoljinta painetaan kevyesti, vaihteisto toimii täysin portaattomasti. Auto on taloudellinen, hiljainen ja etenee erittäin tasaisesti.

Kun kaasupoljinta painetaan voimakkaasti, yli 50 prosenttia, käynnistyy D-Step -toiminto. Siinä simuloidaan perinteistä vaihteiston toimintaa kuin autossa olisi vaihteet. Kiihdytys on ripeämpää, kun moottorista otetaan käyttöön kaikki teho.

Kolmantena erona kaksoiskytkinvaihteistoihin ja moniin muihin automaattivaihteistoihin on vaihteenvalitsimen L-asento. Kirjain tulee sanasta low eli se on tarkoitettu hitaaseen ajoon. Vaihteenvalitsin kannattaa siirtää asentoon L jyrkissä ylä- ja alamäissä. Ylämäissä käytössä on enemmän tehoa ja alamäissä moottorijarrutus on voimakkaampi.

Mainio kokonaisuus

Renault Cliossa uusi X-Tronic -automaattivaihteisto on saatavissa TCe 90 -moottorin kanssa. Kompakti, kevyt ja taloudellinen ahdettu 1,0-litrainen kehittää 67 kilowattia (91 hv) ja 142 newtonmetrin vääntömomentin. Vääntö pysyy huipussaan erittäin laajalla käyntinopeusalueella 2 000 – 3 750 r/min. Ajossa laaja vääntömomenttialue tarkoittaa sitä, että moottori vaikuttaa suuremmalta ja tehokkaammalta kuin se onkaan.

Uuden automaattivaihteisen Clion suorituskyky on hyvässä tasapainossa. Kiihdytys nollasta sataan sujuu täysin riittävässä 12,4 sekunnissa. WLTP-yhdistetty kulutus on 5,7 litraa sadalla ja sitä vastaava hiilidioksidipäästö 129 g/km.

Hyvä tai vielä parempi varustelu

Uuden Renault Clio TCe 90 X-Tronic automaatin saa joko Zen tai Intens-varustein. Clion hyvä varustelu on tullut entistä täydellisemmäksi. Kaikissa Clioissa on edessä ja takana ledivalot, mäkilähtöavustin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin ja paljon muita kuljettajaa avustavia sekä mukavuutta lisääviä varusteita.

Automaattivaihteisessa Zenissä on muun muassa Easy Link -multimediajärjestelmä selkeällä 7 tuumaisella kosketusnäytöllä. Halutessaan oman älypuhelimen voi yhdistää järjestelmään.

Suurin osa Clion ostajista valitsee Intens-varustetason, jonka lisähinta Zeniin verrattuna on vain 1 400 euroa. Siinä on ulkonäköä kohentavat 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ja pienenä pikanttina yksityiskohtana sivuikkunoiden kromikehykset. Ohjaamossa eroa on vielä enemmän, sillä Intensiin kuuluvat digitaalinen mittaristo (7 tuumaa), lämmitettävä, nahkapäällysteinen ohjauspyörä, tunnelmavalaistus ja automaatti-ilmastointi.

Käyttöä helpottavat älyavainkortti, sähkötoimisesti taittuvat taustapeilit ja automaattiset tuulilasinpyyhkijät. Monipuoliset toimintojen säädöt onnistuvat Multi-Sense -järjestelmän avulla ja pysäköintitutkat takana auttavat parkkeeraamista.

Lähde: News Cision

Vastaa