info@carnivalnews.net

Tutkimus paljasti koronapandemian yllättävän vaikutuksen – auton ostoon halutaan nyt käyttää enemmän rahaa kuin aiemmin

Käytetyn auton hankintaan ollaan valmiita käyttämään aiempaa enemmän rahaa, kertoo Kamuxin tuore Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus. Yhä useampi on valmis panostamaan ”korona-autoon” jopa paristakymmenestä tonnista ylöspäin.

Niiden suomalaisten osuus, jotka ovat valmiit maksamaan 17 000–24 000 euron suuruisen välirahan käytetyn auton hankintaan, on vuodessa kasvanut yli puolitoistakertaiseksi (8 prosentista 13:een). Samaten 24 000–40 000 euroon maksimibudjettinsa haarukoivien vastaajien osuus tapauksissa, joissa omaa autoa ei anneta pois vaihdossa, on kasvanut puolitoistakertaiseksi (10 prosentista 15:een). Asia käy ilmi tarkasteltaessa vastauksia vuosien 2020 ja 2021 Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksista, jotka Kamuxin toimeksiannosta on toteuttanut tutkimusyritys Bilendi yli tuhannelle vastaajalle.

”Liekö niin, että pandemia-aikana osalla suomalaisista jää aiempaa enemmän rahaa sukan varteen, kun mahdollisuuksia kulutukseen on rajattu, esimerkiksi ulkomaan matkat ovat jääneet väliin? Tai sitten moni pitää omaan autoon panostamista näinä aikoina järkevänä sen suoman liikkumisvapauden vuoksi. Yli puolet tutkimukseen vastaajista esimerkiksi kertoo käyttäneensä julkista liikennettä pandemia-aikana jonkin verran tai todella paljon vähemmän kuin ennen poikkeusaikaa”, kertoo Kamuxin myyntipäällikkö Hannes Vuorma.

7 000–12 000 euroa yleisin harkittu panostus

Yleisin hintahaarukka, joka käytetyn auton hankintaan ollaan valmiit jyvittämään – oli kyse sitten välirahan suuruudesta omasta autosta luovuttaessa tai kokonaissummasta silloin, kun nykyautosta halutaan pitää kiinni – on yhä 7000–12 000 euroa. Trendi on kuitenkin se, että into rahojen investointiin tuota edullisempiin menopeleihin on laskussa, kun taas arvokkaammat autot päätyvät harkintaan yhä useammin.

”Meidän kokemuksemme on täysin linjassa tutkimuksen kanssa. Yleisin hintahaarukka asettuu edelleen 10 000 euron molemmin puolin. Havaintojemme mukaan Kamuxin verkkosivuilla kuitenkin tutustutaan mielellään monenlaisiin autoihin eri hintaluokista. Auton ostamiseen liittyy usein myös haaveita ja tulevaisuuden suunnitelmia, joten ehkä ajatuksissa tämänhetkisen ostoksen rinnalla puntaroidaan jo sitä seuraavaa menopeliä”, Vuorma sanoo.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti  edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lähde: News Cision / Kamux

Vastaa