info@carnivalnews.net

Goodyear Eagle F1 SuperSport RS -rengas: kehitetty Porsche 911 GT2 RS:lle ja GT3 RS:lle

  • Uusi Goodyear Eagle F1 SuperSport RS on tyyppihyväksytty Porsche 911:n GT2 RS- ja GT3 RS -malleihin
  • Eagle F1 SuperSport RS -renkaan myötä Goodyear palaa superautoluokkaan
  • Tavoitteena tarjota mahtava elämys kilparadalla

Esiteltyään vastikään uuden Eagle F1 SuperSport -malliston Goodyearilla on ilo ilmoittaa, että Eagle F1 SuperSport RS on tyyppihyväksytty Porsche 911 GT2 RS- ja Porsche 911 GT3 RS -malliin kokoina 265/35 ZR 20 (99Y) XL ja 325/30 ZR 21 (108Y) XL.

Porsche Motorsport -yhtiön johtava insinööri Jan Frank sanoo uudesta renkaasta ”uusi Goodyear Eagle F1 SuperSport RS tarjoaa todistetusti Porschen vaatiman erittäin korkean suorituskykytason. Goodyear on suunnitellut meille upean renkaan, joka sopii täydellisesti Porsche 911 GT2 RS:n äärimmäisiin vaatimuksiin”.

Kierrosaikaennätysten rikkominen Nardò Porschen testiradalla Nardòssa Italiassa oli uuden Eagle F1 SuperSport RS:n kehitystyön viimeinen vaihe, jonka myötä Goodyear palaa Ultra Ultra High Performance (UUHP) -markkinasegmenttiin. Goodyearin Nick Harley (managing director of Goodyear OE in the EMEA region) sanoo: ”Hyödynsimme SuperSport RS:n kehitystyössä osaavia insinööritiimejämme ja maailmanluokan kehityslaitoksiamme tuottaaksemme huippuluokan UUHP-renkaan. Renkaan suunnittelun tavoitteena oli kehittää rengas, joka parantaa erikoisimman maanteiltä löytyvän ja autonvalmistajien tuotantolinjoilla olevan auton suorituskykyä ja käsittelyominaisuuksia”

Renkaille asetetut vaatimukset

GT2 RS:n eturenkaan koko on 265/35ZR20 (99Y) XL ja takarenkaan koko on 325/30ZR21 (108Y) XL, joten renkaiden kehittäminen sitä varten oli erityisen haastavaa. Porsche Motorsport tarvitsi renkaat, jotka siirtävät takarenkaiden kautta 700 hv tehoa ja 750 NM vääntöä ennustettavasti ja hyödynnettävästi. Haasteen teki entistä vaikeammaksi se, että huippuvääntö on käytettävissä jo vain 2 500 rpm:n kierroslukemalla. Sen ansiosta tehoa riittää sekä suoralla että kaarreajossa ja tuloksena ovat ylivertaiset kierrosajat.

”Näissä olosuhteissa kilpailukykyisten renkaiden lista on lyhyt”, Harley sanoo. ”Eagle F1 SuperSport RS:n saamat kehut Porschen kaltaiselta autonvalmistajalta, joka pyrkii tinkimättömästi kehittämään tuotteitaan, osoittavat todella, kuinka pitkälle Goodyear on vienyt UUHP-segmentin.”

Tyyppihyväksyntä tarkoittaa, että Porsche myy N0-merkittyjä Goodyear Eagle F1 SuperSport RS -renkaita jälleenmyyjäverkostonsa kautta autonomistajille, jotka haluavat suorituskykyä ja ohjaustarkkuutta kuivissa olosuhteissa.

Teknisiä tietoja: Goodyear Eagle F1 SuperSport RS

Goodyear on kehittänyt Eagle F1 SuperSport RS -renkaan erityisesti Porsche Motorsportille. Kehitystyön tavoitteena oli mahdollistaa ennätyksellinen suorituskyky radalla. Goodyearin tuotekehitysyksikön EMEA-alueen varatoimitusjohtaja Xavier Fraipont uskoo renkaan kykyihin: ”Goodyearilla on mahtavat perinteet moottoriurheilun saralla”, hän sanoo. ”Nyt tuomme kaiken kokemuksemme ja osaamisemme uuteen, Euroopassa kehitettyyn Goodyear Eagle F1 SuperSport RS -renkaaseemme, jonka tarkoituksena on parantaa superurheiluautojen suorituskykyä rata-ajosuorituskykyä korostaen.”

Eagle F1 SuperSport RS on kehitetty Saksassa Hanaun kehityskeskuksessa, jossa sadat insinöörit, tutkijat ja teknikot kehittävät uusia materiaaleja, kulutuspinnan kuvioita ja valmistustekniikoita. Tämän kehitystyön myötä Eagle F1 SuperSport RS tuo useita uusia kehitysaskelia UUHP-rengasmarkkinoille:

Kuivan kelin pito on maksimoitu yhdistämällä puhtaasti kisakäyttöön kehitetty seos erittäin jäykkien pintaelementtien ja pienen urasyvyyden kanssa. Näin saavutettavat edut auttavat maksimoimaan g-voimat ja minimoimaan pintakuvion liikkumisen äärimmäisissä kaarreajo-olosuhteissa. Tämän ansiosta kuljettaja pääsee nauttimaan sekä parhaasta mahdollisesta pidosta että äärimmäisen tarkasta ohjauskäyttäytymisestä.

Renkaan rakenteessa hyödynnetään moottoriurheilusta saatua kokemusta. Sen ansiosta Eagle F1 SuperSport RS:n profiili on optimoitu niin, että kosketusalue on suurempi, ja vahva aramidik pitää paineen jakautumisen tasaisena erilaisissa ajo-olosuhteissa ja eri nopeuksilla.

Lisäksikuvion massiivinen ulkoreuna on suunniteltu niin, että se optimoi sivuttaisvoimien siirron ja parantaa vakautta äärimmäisessä kaarreajossa.


Tutustu myös CarBabes.fi sivuston tarjontaan kätevästi TÄSTÄ!

Trackbacks & Pings

Vastaa