BMW:ltä huipputehokkaat M-versiot ylellisistä 8-sarjan malleista
8-sarjan Coupésta ja avoauto Cabriosta esitellään huipputehokkaat M8 ja M8 Competition -versiot
BMW:n ylelliset 8-sarjan Coupé ja Cabrio -urheiluautot saavat lisää ruutia vauhdikkaaseen rata-ajoon uusista M8 ja M8 Competition -versioista. Uutuusmalleissa käytetään tehokkainta M-mallien moottoria BMW:n historiassa.
M8-versioita on testattu esimerkiksi Saksan legendaarisella Nurburgringin kilparadalla ja Ruotsin Arjeplogin testikeskuksessa. Kokeet ja opit BMW:n M8 GTE -kilpa-auton kehitystyöstä ovat vaikuttaneet merkittävästi auton voimalinjan, alustan ja aerodynamiikan yhteensovittamiseen.
M8-versioissa käytetään 600-hevosvoimaista (441 kW) tupla-ahdettua M TwinPower Turbo V8-moottoria. Tehokkaimmissa M Competition -versioissa moottorin enimmäisteho on nostettu 625 hevosvoimaan (460 kW). Auton tekniikka, kuten jäähdytys ja voitelujärjestelmä, on suunniteltu rata-ajoon suorituskyvyn äärirajoilla. Kuljettaja voi säätää 8-vaihteisen Steptronic-automaattivaihteiston vaihteistoa mieltymystensä mukaan DriveLogic-järjestelmällä. M xDrive -neliveto tarjoaa kolme ajomoodia, XDrive-nelivedon, Sport-nelivedon sekä takavedon ilman ajonvakautusta.
Uutuusmoottorit siivittävät M8 Coupé-mallin nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,3 sekunnissa ja Cabrion 3,4 sekunnissa. M8 Competition höylää molempien mallien ajoista pois 0,1 sekuntia.
Uutuusmalleja on kevennetty, painopistettä on madallettu, akseliväliä on optimoitu sekä aerodynaamista tasapainoa on muotoiltu tarkasti. Coupé-mallin katto on hiilikuitua ja Cabrion avokatto toimii sähköllä.
Autojen alustaa on säädetty paremmin radalle sopivaksi, tinkimättä kuitenkaan ylellisen luksusauton mukavuudesta arkipäivän ajossa tai pitkillä matkoilla. Malleissa on M-mallien jousitus sähköisillä iskunvaimentimilla sekä M Servotronic-ohjaustehostin ja DSC-ajonvakautus M Dynamic -moodilla. Alustan erikoisuutena on uusi integroitu säädettävä M-jarrujärjestelmä ja kaksi erilaista valinnaista poljintuntumaa, eli mukavampi vaihtoehto sekä välitön reagointi polkaisuun.
M-mallien piirteet näkyvät vakiomallia suurempina ilmanottoaukkoina, jäähdyttimen säleikön kaksoisripoina, M-mallien ilmanpoistoaukkoina kyljissä ja kaksoispakoputkenpäinä.
Auton sisätilat huokuvat luksusta. Vakiovarusteena ovat M Sport -istuimet, mallikohtainen nahkasisutus, tuulilasinäyttö M-mallien sisällöllä, BMW Live Cockpit Professional (navigointijärjestelmä sekä BMW Intelligent Personal Assistant -avustin). Auton keskikonsolissa on uusi painike, jolla pääsee suoraan säätämään moottorin, iskunvaimentimien, ohjauksen, M xDrive-nelivedon ja jarrujärjestelmän asetuksia oman mieltymyksen ja tilanteen mukaiseksi.
Auto ensiesitellään #NEXTGen -tapahtumassa (25.–27.6.) BMW Weltissä. Auton lanseeraus tapahtuu syyskuussa maailmanlaajuisesti ja hinnat tiedotetaan myöhemmin.
Moottorivaihtoehdot
BMW M8 Coupé
441kw/600hv
EU-yhdistetty kulutus*: 10,6–10,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 242–238 g/km
BMW M8 Competition Coupé
460kw/625hv
EU-yhdistetty kulutus*: 10,6–10,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 242–238 g/km
BMW M8 Cabrio
441kw/600hv
EU-yhdistetty kulutus*: 10,8–10,6 l/100 km
CO2-päästöt*: 246–241 g/km
BMW M8 Competition Cabrio
460kw/625hv
EU-yhdistetty kulutus*: 10,8–10,6 l/100 km
CO2-päästöt*: 246–241 g/km
Katso uutisia klassikko autoista classicwheels.fi