info@carnivalnews.net

BMW 4-sarja uudistuu täysin – näyttävämpi ja urheilullisempi kuin koskaan

Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin.

BMW 4-sarjan Coupén muotokieltä on hiottu aiempaa persoonallisemmaksi ja suunnittelussa on painotettu ajamisen nautintoa sekä haluttu erottaa Coupé-malli selkeästi 3-sarjan malleista. Auto tulee myyntiin lokakuussa viidellä malliversiolla, joista huippumalli BMW M440i xDrive Coupéssa on kuusisylinterinen bensiinimoottori (275kW/374 hv), muina moottorivaihtoehtoina on kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria ja nelisylinterinen dieselmoottori. Valikoimaa aiotaan laajentaa kahdella kuusisylinterisellä dieselmoottorilla ensi vuonna.

Kaikki sarjan dieselmallit ja 6-sylinterinen bensiinimoottori ovat saatavilla kevythybriditeknologialla vähentäen näin polttoaineenkulutusta ja lisäten ajomukavuutta. Tehokas 48 voltin käynnistysmoottori vähentää polttomoottorin kuormitusta ja tehostaa moottoria kiihdytyksissä. Kaikissa dieselmoottoreissa on kaksivaiheinen turboahdin.

Malliston autoissa on vakiona kahdeksanportainen Steptronic-automaattivaihteisto. Valinnaisena on tarjolla Steptronic Sport -automaattivaihteisto uudella Sprint-kiihdytystoiminnolla nopeisiin ja dynaamista kiihdytystä vaativiin ajoliikkeisiin. BMW xDrive-neliveto on saatavissa aluksi kahteen malliin ja neljään malliin ensi vuoden maaliskuusta lähtien.

BMW 4-sarjan Coupén ulkoasu on edellismallia sähäkämpi. Auton rungon rakenne ja alustan teknologia tuovat sen suorituskykyisen luonteen ominaisuudet hyvin esiin. Auton massan keskipiste on 21 millimetriä matalammalla ja taka-akseli on 23 millimetriä leveämpi kuin 3-sarjan Sedan-mallissa. Mahdollisimman kevyen rungon ja alustan yhdistelmän painojakauma on tasapainotettu suhteessa 50:50. Aerodynamiikkaa optimoimalla on vähennetty perän nostetta.

Auto erottuu ulkopuolelta hyvin selvästi 3-sarjan malleista. Keskeiset muotoiluelementit, kuten selkeälinjaiset pinnat ja näyttävä keula BMW:n suurella jäähdyttimen säleiköllä, yhdistelevät BMW:n historiaa ja tulevaisuuden muotoilua. Coupén mittasuhteita korostavat pitkät ja kehyksettömät ovet sekä pitkä ja sulava kattolinja. Se on 57 millimetriä matalampi kuin 3-sarjan Sedan.

Sisätilojen muotoilussa on keskitytty urheilulliseen ajokokemukseen ja vaihtoehtoina ovat standardikokoinen 10,25 tuuman tai valinnaisesti 12,3 tuuman näyttö. Autossa vakiovarusteena ovat mm. uudesti muotoiltu nahkainen urheiluohjauspyörä, mukavuutta ja loistavan ajoasennon tarjoavat urheiluistuimet ja BMW Livecockpit Plus -navigointijärjestelmä.

Auton äänimaailmaa on parannettu merkittävästi edellismallista. Akustisesta lasista valmistettu tuulilasi ja lisävarusteena saatavat akustiset sivuikkunat vaimentavat yhdessä melua. Näiden lisäksi autossa on vakiovarusteena kolmialueilmastointi, joka lisää matkustajamukavuutta.

Auton kuljettajan avustinjärjestelmien määrä on kasvanut edellismallista. Valinnaisen Driving Assistant Professional -järjestelmän uraa uurtavat kuljettajan avustinjärjestelmät raivaavat tietä autonomiselle ajamiselle, sisältäen esimerkiksi entistä kehittyneemmät ohjaus- ja kaista-avustimet.

Uusi Active Navigation Guidance –navigointijärjestelmä ilmoittaa edessä olevista kaistanvaihdoista, ja kuljettaja voi kätevästi vaihtaa kaistaa kaistanvaihtoavustimen avulla. Uusi Emergency Lane Assistant -ruuhka-avustin ohjaa ajoneuvoa automaattisesti kaistan reunassa ruuhkautuneilla teillä.

BMW 4-sarjan Coupén valinnaisiin varusteisiin kuuluu myös Live Cockpit Professional -navigaatiojärjestelmä. Siihen saa myös pilvipohjaisen BMW Mapsin, jossa on reaaliaikaiset liikennetiedot ja haut millä tahansa hakusanalla.

BMW M440i xDrive Coupé:

Teho: 275 kW/374 hv

Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 sekuntia

Yhdistetty kulutus: 7,1–6,8 l/100 km*

CO2-päästöt: 163–155 g/km*

BMW M440d xDrive Coupé:

Teho: 250 kW/340 hv

Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 sekuntia

Yhdistetty kulutus: 6,7 l/100 km (WLTP)

CO2-päästöt: 158 g/km (WLTP)

Lähde: MyNewsDesk

Vastaa