info@carnivalnews.net

Urheilullinen ja elegantti ladattava hybridi: Audi Q5 TFSI e quattro Limited -erikoiserä nyt myynnissä

Audi tuo Suomessa myyntiin erikoiserän Audi Q5 TFSI e -ladattavaa hybridimallia (mallivuosi 2024). Elegantti SUV-malli rullaa ulos tuotantolinjalta kahdella tehoversiolla: Audi Q5 50 TFSI e quattro tuottaa tehoa 220 kW (279 hv) ja Audi Q5 55 TFSI e quattro tuottaa tehoa 270 kW (367 hv). Audi Q5 TFSI e quattro Limited -mallin hinta alkaen 59 992,65 euroa.

Audi Q5 50 TFSI e quattro on saatavilla kolmella eri varustelutasolla: Limited, Limited Plus ja Limited S line. Audi Q5 55 TFSI e quattro on saatavilla Limited S line -varustelutasolla. Tämän hetken tuotantotilanteen mukaan toimitusaika on noin 6-8 kuukautta.

Molemmissa tehoversioissa on tavaratilan lattian alapuolella sijaitseva 14,4 kWh:n litiumioniakku (netto), joka takaa sähköistä toimintamatkaa noin 60 kilometriä (WLTP) ja pelkällä sähköllä voidaan ajaa aina 135 km/h nopeuteen saakka. Sähköisesti rajoitettu huippunopeus on molemmissa tehoversioissa 239 km/h.

Optimaalisen lämmönhallinnan vuoksi akun jäähdytysnestekierto on integroitu ilmastointijärjestelmään ja jäähdytyskiertoon, johon myös sähkömoottori ja tehoelektroniikka on integroitu. Ilmastointijärjestelmä käyttää erittäin taloudellista lämpöpumppua, joka varastoi korkeajännitekomponenttien hukkalämpöä. Lämpöpumppu voi generoida jopa 3 kW:a lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta.

Audi Q5 TFSI e quattro käyttää samaa voimalinjaa molemmissa tehoversioissa. Molemmissa on 2,0 TFSI -bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntöä 370 Nm. Bensiinimoottori on yhdistetty sähkömoottoriin, joka tuottaa huipputehon 105 kW ja vääntöä maksimissaan 350 Nm. Sähkömoottori ja 2,0 TFSI -bensiinimoottori siirtävät voimansa seitsemänvaihteiseen  S tronic -automaattivaihteistoon ja edelleen jatkuvatoimiseen ultrateknologialla varustettuun quattro-nelivetoon.

Vakiovarusteet

Erittäin kattavasti varusteltujen Audi Q5 TFSI e quattro Limited ladattavien hybridimallien vakiovarusteisiin kuuluvat mm. Audi virtuaalimittaristo, peruutuskameratoiminto, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, sähkötoiminen takaluukku, 3-puolainen nahkapäällysteinen urheilumonitoimiohjauspyörä, urheilulliset etuistuimet sähkötoimisilla ristiseläntuilla sekä 18” alumiinivanteet.

Limited Plus -varustetasossa vakiovarusteina lisäksi Matrix LED -ajovalo, adaptiivinen vakionopeussäädin, Trend-keinonahkaverhoilu, LED-sisävalopaketti, etusivulasit äänieristelasia sekä 19” alumiinivanteet.

Hybriditila

Auto-hybridiajotila aktivoituu automaattisesti lisävarusteena saatavilla olevan MMI Navigointi plus -järjestelmän yhteyteen kuuluvan reittiopastuksen kanssa. Tila voidaan aktivoida myös manuaalisesti Mode-painikkeen avulla. Tässä tilassa akun lataus on optimaalisesti jaettu reitille, siten että polttoaineen kulutusta vähennetään ajamalla sähköllä pääasiallisesti kaupunkialueella ja ruuhkaliikenteessä.

Hybriditilan lisäksi valittavana on myös kolme muuta ajotilaa. EV-ajotilassa auto ajaa vain sähköllä niin kauan kunnes kuljettaja painaa kaasua tietyn vaihtelevan painepisteen yli. Auto käynnistyy aina EV-ajotilassa. Hold-ajotilassa senhetkinen akun lataustaso säilytetään käytettäväksi myöhemmin. Charge-tilassa on puolestaan tavoitteena ladata akkua aina kun mahdollista ajon aikana. 

Lataus

Audi Q5 -malliston ladattavien hybridien kompakti latausjärjestelmä on osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin Suko- kuin voimavirtapistorasioihin, kuin myös Mode 3 -kaapelin julkiseen lataukseen. Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (CEE, 400 V / 16 A). Lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kW:n teholla. Kotilatauspistokkeesta (Suko / 230 volttia) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen hiukan yli kahdeksan tuntia.

myAudi-sovellus

myAudi-sovellus tuo auton palvelut älypuhelimeen. Älypuhelimen sovelluksesta voi tarkastaa akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, aloittaa latauksen, asettaa ajastimen ja katsoa latauksen tilaa ja kulutustilastoja. Tämän lisäksi reittisuunnittelija sekä auton MMI-järjestelmässä että sovelluksessa näyttävät latausasemat.

Audin myAudi -sovelluksesta voi myös asettaa esilämmityksen ja ilmastoinnin päälle ennen liikkeellelähtöä. Asiakas voi päättää kuinka haluaa viilentää tai lämmittää matkustamotiloja silloin kun auto on latauksessa. Esilämmitys tai ilmastointi on mahdollista asettaa päälle myös silloin kun auto ei ole latauksessa, mikäli akussa on riittävästi virtaa.

Audi Q5 TFSI e quattro Limited hinnasto ja lisävarustehinnasto:

https://bit.ly/AudiQ5TFSIequattroLimitedHinnastojaLisavarustehinnasto

Vastaa