TWINGO LEGEND 100% ELECTRIC
Renault-konserni antoi toissapäivänä, 15. marraskuuta, maistiaisen tulevaisuuden liikkumisesta Capital Market Ampere -päivänsä yhteydessä. Yllättäen lavalle astui täysin uusi sähköinen kaupunkiauto, joka ammentaa muotoiluelementtejään vuoden 1993 Renault Twingosta.
Tämä uusi tulokas sähköautojen saralla esiteltiin Renault-konsernin ja Renaultin sähköautot valmistavan yrityksen Ampere’n toimitusjohtajan, Luca de Meon, toimesta.
Vain kahden vuoden päästä tulemme tutustumaan 100% sähköiseen Renault Twingo Legendiin, joka kunnioittaa alkuperäisen Twingon muotoilua vuodelta 1993. Kyseessä on kulttimalli, joka on löytänyt kotinsa yli 2,5 miljoonan auton omistajan luota. Auton tekniset juuret ovat samalla alustalla kuin aiemmin esiteltävät 100% sähköiset Renault 5 ja Renault 4 -mallit.
Luca de Meo paljasti myös, että auton energiankulutus tulee olemaan poikkeuksellisen pieni. 10 kWh/100 km alittaa selvästi nykyiset standardit, samalla kun auton koko elinkaaren hiilidioksidipäästöt ovat -75% verrattuna keskimääräiseen bensiiniautoon vuonna 2023.
Renault Twingo Legendin hinnaksi on suunniteltu noin 20 000 euroa, ja auton valmistus tapahtuu Euroopassa, tarkemmin sanottuna Ranskassa, ElectriCity-nimisessä tuotantolaitoksessa. Renaultilla on kyseisellä alueella neljä tehdasta, jotka keskittyvät tulevaisuuden sähköautojen valmistukseen.
Ampere, Renault-konsernin muutoksen vauhdittaja
Renault-konserni on saanut päätökseen ensimmäiset vaiheet ’Renaulution’ suunnitelmastaan aikataulua edellä, suorittaen nopeimman käänteen autoteollisuuden viimeaikaisessa historiassa.
Marraskuussa 2022 ilmoitettu nykyinen Revolution-vaihe tähtää Renault-konsernin muuttamiseen Next Gen -autoteollisuusyritykseksi, joka perustuu viiteen keskittyneeseen liiketoimintaan, jotka vastaavat autoteollisuuden ja liikkuvuusalan muutoksen luomista uusista arvoketjuista: sähköautot (EV) & ohjelmistot, uudet liikkuvuuspalvelut, kiertotalous, korkean tason ajoneuvot sekä ICE- ja hybridiautot.
Ampere on konsernin muutoksen vetovoima: itsenäinen yritys, joka suunnittelee, insinööri, valmistaa ja markkinoi sähkökäyttöisiä henkilöautoja Renault-merkin alla Euroopassa. Sen tavoitteena on vauhdittaa Renault-merkkiä ja sijoittaa se johtajaksi uudella aikakaudella, joka tähtää nollapäästöihin ja ohjelmistokehitykseen.
Ampere pyrkii saavuttamaan kaksinumeroisen markkinaosuuden ja kaksinumeroisen käyttökatteen, keskittyen Euroopan ydinautojen segmentteihin vuoteen 2031 mennessä.
Marraskuun 1. päivänä 2023, Ampere’n eriyttäminen onnistui. Ensimmäisestä päivästä alkaen Ampere koostuu 11 000 työntekijästä, joista 35 % on insinöörejä, keskittyen EV- ja ohjelmistoteknologioihin. Ampere hyötyy vahvoista omaisuuksista, joihin useimmat investoinnit on jo tehty, mukaan lukien kaksi EV-natiivia alustaa ja erittäin tuottava teollinen ekosysteemi Ranskassa, jossa on matalat hiilidioksidipäästöt: ElectriCity ja Cléon.
Sen rakenne on kevyt ja tehokas, mahdollistaen ketterän yhteistyön. Ampere on dataan perustuva yritys, rakennettu teknologialle, kiitos keskeisten IT-alustojen, täysin yhdistetyn, läpinäkyvän ja siiloja rikkovan. Sitä johtaa kokenut johtoryhmä, jolla on asiantuntemusta globaaleista teknologiagiganteista ja kansainvälisistä autoteollisuusyrityksistä.
Kasvutarina kustannusedun, täydellisen tuotevalikoiman ja räätälöidyn asiakaskokemuksen ansiosta
EV:n demokratisointi Euroopassa laajemmalle asiakaskunnalle
Keski- ja kompaktiautojen johtajana Euroopassa Renault-konserni, ja siten Ampere, on hyvin sijoitettu käsittelemään B- ja C-segmenttejä, jotka yhdessä odotetaan edustavan 75 %:a Euroopan EV-markkinasta vuoteen 2030 mennessä. Näiden segmenttien odotetaan kasvavan noin 25 %:n vuosittaisella kasvuvauhdilla vuosina 2023-2030.
Tämän mahdollisuuden hyödyntämiseksi Ampere pyrkii demokratisoimaan EV:n Euroopassa saavuttamalla EV/ICE-hintapariteetin kilpailijoita ennen B- ja C-segmenteissä.
Amperella on jo merkittävä kilpailuetu kahden EV-natiivin alustansa ansiosta, jotka ovat suunniteltu kustannustehokkaiksi ja tarkoitukseen sopiviksi.
Näiden alustojen lisäksi Ampere on selkeä suunnitelma kustannustensa vähentämiseksi, perustuen kokonaisvaltaiseen EV-järjestelmä lähestymistapaan. Vuoteen 2027/2028 mennessä Ampere pyrkii vähentämään muuttuvia kustannuksia 1. ja 2. sukupolven C-segmentin sähköautojen välillä 40 %, seuraamalla jatkuvaa uraa pitkin kolmea päävipua:
- EV-moottori (akku ja sähkövoimansiirto): 50 %:n vähennys akkukustannuksissa ajoneuvoa kohden samalla kantamalla 25 %:n vähennys sähkövoimansiirron kustannuksissa ajoneuvoa kohden
- Ajoneuvo (alusta ja päällysrakenne): 25 %:n vähennys alustan kustannuksissa ajoneuvoa kohden 15 %:n vähennys päällysrakenteen kustannuksissa ajoneuvoa kohden
- Toiminnallinen erinomaisuus mahdollistaa 50 %:n vähennyksen valmistus- ja logistiikkakustannuksissa
Näiden jatkuvien kustannusten alentamissuunnitelmien seurauksena on saavutettu ensimmäinen merkittävä askel Scenic E-Techin kanssa, joka on jo kokonaiskustannuksiltaan (TCO) hybridiautojen tasolla. EV/ICE-hintapariteetin odotetaan saavutettavan vuosina 2027/2028 toisen sukupolven kanssa (Megane-E-Techin ja Scenic E-Techin seuraajat) säilyttäen marginaalit. B-segmentissä Ampere aloittaa Renault 5:llä vuonna 2024 ja Renault 4:llä vuonna 2025 (Renault 5:n lähtöhinta noin 25 000 €) ja “Legend”, uusi sähköauto alle 20 000 €:n hinnalla (auto paljastetaan Ampere Capital Markets Day -tapahtumassa).