info@carnivalnews.net

Täysin uusi Renault Austral – KATUMAASTUREIDEN UUSI AALTO

Renaultin täysin uusi katumaasturi Austral on saapunut Suomeen ja sen hinnat alkavat 37 390 eurosta. Yhteistä kaikille Austral-versioille on kattava varustelu ja sähköistetty voimalinja. Uutuus jatkaa Renaultin tyylikästä muotoilua ja ohjaamossa on siirrytty aivan uuteen aikakauteen edeltävään malliin verrattuna. Uusi perusrakenne nostaa ajettavuuden, turvallisuuden ja myös liitettävyyden aiempaa korkeammalle tasolle.

Täysin uusi Renault Austral jatkaa yhtiön pääjohtajan Luca de Meon kaksi vuotta sitten esittelemää Renaulution-strategiaa. Siinä yhdeksi päämääräksi nostettiin paluu merkittäväksi autonvalmistajaksi C-segmentissä. Sitä ovat jo edistäneet hienon vastaanoton saaneet Renault Arkana ja Megane E-Tech 100% electric. Nyt on vuorossa Renaultin mallistossa Kadjar ja Koleos mallit korvaava Austral, jota seuraa pian vielä suurempi täysin uusi Espace.

Renault Groupin CEO Luca de Meo kuvailee uutuutta: ”Renault Australissa on yksi markkinoiden parhaista tietoviihdejärjestelmistä ja siinä on maailman energiatehokkain hybridivoimalinja. Täysin uusi Austral uudistaa Renaultin tarjontaa C-segmentissä tuotteena, joka sopii täydellisesti asiakkaiden toiveisiin Euroopan automarkkinoiden ytimessä.”

Tyylikäs kokonaisuus

Renault Austral jatkaa merkille ominaista muotoilun filosofiaa lisäten siihen ripauksen urheilullisuutta etenkin esprit Alpine -versioissa. Ohjaamo toivottaa tervetulleeksi uusimmalla tekniikalla, jota korkealuokkaiset materiaalit ja viimeistely korostavat. Austral sopii mainiosti perheautoksi, sillä siinä on runsaasti tilaa niin matkustajille kuin heidän tavaroilleen.

Kookas etusäleikkö antaa autolle voimakkaan ilmeen, johon teknisyyttä tuovat ledivalot. Sekä edessä että takana valoissa on C-muoto Renaultin tavaramerkkinä. Takana valot ulottuvat keskelle uuteen Renault-merkkiin muodostaen tyylikkään valonauhan.

Sivuprofiili liittää luontevasti Australin katumaastureiden joukkoon. Kori on hyvin suojattu ja perusmallia lukuun ottamatta pyörät ovat vähintään 19-tuumaiset. Maavaraa on 180 mm, mikä riittää hyvin vähän huonommallakin tiellä.

Kadjariin verrattuna sekä akseliväli (2,67 m) että korin pituus (4,51 m) ovat kasvaneet kahdella sentillä. Leveyttä Australilla on 1,83 metriä ja korkeutta 1,62 metriä. Mittasuhteiltaan tasapainoisen korin ilmanvastus on pieni, millä vähennetään polttoaineenkulutusta.

Ohjaamossa loikka eteenpäin

Renault on tehnyt valtavasti töitä luodakseen ohjaamosta viihtyisän ympäristön niin ajajalle kuin matkustajille. Kojelaudassa on siirrytty digitaaliaikaan, sillä yhtenäisen lasin alle asennettu digitaalinen mittaristo (12,3”) ja pystysuuntainen 12-tuumainen openR-näyttö (Evolution- versiossa 9-tuumainen) muodostavat  hienostuneen L-kirjaimen muotoisen kokonaisuuden. Kosketuslasin näyttö on suojattu älypuhelimien tapaan Gorilla-lasilla, jossa on sormenjälkiä ja heijastuksia vähentävä pinnoitus.

Ohjaamossa on samaa henkeä kuin Megane E-Tech 100% electric -sähköautossa aina vähän neliömäistä ohjauspyörää myöten, mikä vain korostaa Australin nykyaikaisuutta. Normaalia korkeampi ja leveämpi keskikonsoli jakaa etutilat niin, että ajajalla ja matkustajalla on omat turvalliset paikkansa. Pituussuunnassa siirrettävä käsituki (ei Evolution) parantaa ergonomiaa ja helpottaa kosketusnäytön käyttöä. Älykkäälle langattomalle puhelimen latausalustalle on paikka keskituen etupuolella. Lataaminen pysähtyy automaattisesti, kun puhelimen akku on täynnä ja siten vältetään akun ylilataaminen.  

Eteen tilaa on luotu kojelaudan linjoilla ja istuimet antavat erinomaisen tuen. Takamatkustajille on jaloille riittävästi tilaa etuistuimien alla ja takapenkin muotoilulla on varmistettu riittävä reisituki. Epäsymmetrisesti jaetussa takapenkissä on Evolutionia lukuun ottamatta molemmissa osissa erillinen 16 sentin pituussäätö ja selkänojan kolmeasentoinen kallistussäätö.

Täysin uutta tekniikkaa

Austral on Renaultin ensimmäinen malli, joka on tehty Allianssin kehittämälle CMF-CD -perusrakenteelle. Meille tuotavissa Australeissa siinä on joko kevythybridi tai täyshybridi, jotka kumpikin antavat hyvän suorituskyvyn ja taloudellisuuden.

Uusi perusrakenne on erittäin jäykkä, millä päästään hyvän turvallisuuden lisäksi korkeatasoiseen mukavuuteen ja miellyttäviin ajo-ominaisuuksiin. Jäykän rakenteen ansiosta jouset ja iskunvaimentimet toimivat täsmälleen toivotulla tavalla ja ohjaus on tarkka. Jousitusta on kehitetty edeltäjään verrattuna, minkä ansiosta Australin käytös on täsmällisempää ja värinät on eristetty korin ulkopuolelle.

Renault Australin ajettavuuteen vaikuttaa suuresti auton kohtuullinen omamassa, joka on kevyimmässä versiossa alle 1 400 kiloa. Jarrullinen perävaunumassa on luultavasti suositummaksi nousevassa E-Tech full hybridissä 1 500 kiloa.

Tärkeä osa Australin ajettavuudessa on ominaisuuksien monipuoliset säätömahdollisuudet omaava, Techno-varustetasosta alkaen vakiovarusteisiin kuuluva Multi-Sense. Siihen on valmiiksi ohjelmoituna ajotilat Eco, Comfort ja Sport., joiden lisäksi ajaja voi tehdä omat yksilölliset valintansa ohjauksen, moottorin herkkyyden ja alustan jäykkyyden suhteen Perso-ajotilaan.

Vain sähköistettyjä voimalinjoja

Renault on kehittänyt uuden sukupolven jo aiemmin hyväksi havaitusta E-Tech full hybridistä. Entistä teknisempi ja toiminnaltaan hiotumpi uusi voimalinja tarjoaa markkinoiden parhaan suorituskyvyn ja taloudellisuuden yhdistelmän. Siinä yhdistetään polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria. Niistä ensimmäinen toimii varsinaisena sähkömoottorina, minkä lisäksi sillä ladataan ajoakkua, ja toinen sähkömoottori on käynnistysgeneraattori, jolla käynnistetään polttomoottori, vaihdetaan nopeutta ja ladataan ajoakkua. Voimalinjaan kuuluu 1,7 kWh (400V) ajoakku sekä automaattinen monitilavaihteisto.

Etukäteisarvion mukaan suurin osa Australin ostajista valitsee Suomessa uuden sukupolven E-Tech full hybridiin, jossa on uusi kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori, joka kehittää 96 kilowattia ja 205 Nm vääntömomentin. Pääsähkömoottori kehittää 50 kW ja 205 Nm. Voimalinjan suurin kokonaisteho on 146 kW (200 hv). Perinteinen nollasta sataan kiihdytys vie aikaa 8,4 sekuntia. Liikenteessä paljon merkittävämpi arvo on ohituskiihtyvyys 80-120 km/h, joka onnistuu vain 5,6 sekunnissa.

Uusi Austral E-Tech full hybrid on miellyttävä ajaa ja samalla tehokas. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, millä liikutaan kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Se tarkoittaa parhaimmillaan 40 prosenttia pienempää polttoaineenkulutusta tavallisella polttomoottorilla varustettuun autoon verrattuna. Australin virallinen WLTP-kulutus on 4,6 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 104 g/km.

Toisena Suomeen tuotavana voimalinjana on 1,3-litrainen mild hybrid, jossa on nelisylinterinen yhteistyössä Daimlerin kanssa kehitetty bensiinimoottori, siihen integroitu käynnistysmoottori ja 12 voltin litiumioniakku. Voimalinja kehittää 118 kW (160 hv) ja 270 Nm vääntömomentin laajalla 1800 –  3750 r/min käyntinopeusalueella, mikä tarkoittaa käytännössä erittäin vaivatonta ajoa, kun autossa on vielä X-Tronic automaattivaihteisto. Virallinen yhdistetty kulutus on 6,2 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 140 g/km.

Kuljettajalle paljon apua

Jäykän perusrakenteen ja lujan korin lisäksi Australin turvallisuuden nostaa korkealle tasolle suuri kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä, sillä niitä on saatavissa peräti 32 kappaletta. Osa niistä on vakiona ja osa tulee joko paremmissa varustetasoissa tai lisävarusteina.

Parhaassa Suomeen tuotavassa Australin Iconic esprit Alpine -varustetasossa on vakiona Active Driver Assist, johon kuuluvat moottoritie- ja ruuhka-avustimet, älykäs mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistakeskitin. Järjestelmä on lisäksi yhteydessä navigointiin, minkä avulla se ottaa huomioon vaikkapa lähestyvän liikenneympyrän ja pudottaa siten auton nopeutta. Tässä ollaan jo hyvin lähellä autonomista autoilua, mutta virallisesti järjestelmä on tasoa 2 ja ajajan on säilytettävä ote ohjauspyörästä.

Avustavat järjestelmät toimivat aiempaa monipuolisemmin. Esimerkiksi Stop & Go – toiminnossa auto voi pysähtyä nyt aiemman kolmen sekunnin sijaan 30 sekunniksi ja edellä ajavan lähtiessä uudelleen etenemään Austral lähtee automaattisesti liikkeelle.

Uutta automatisoitua pysäköintiavustinta (vakio Iconic esprit Alpine -varustetaso) käytettäessä kuljettajan ei enää tarvitse tehdä muuta kuin seurata auton ympäristöä ja painaa kaasupoljinta. Auto tekee kaiken muun automaattisesti ohjauspyörän kääntämistä ja vaihteen valintaa myöten.

Mikäli autolla joutuu onnettomuuteen, matkustajien suojana on lujan korin lisäksi muun muassa seitsemän turvatyynyä. Yksi niistä on etumatkustajien välissä, missä se estää matkustajia satuttamasta sivusuunnassa toisiaan. Onnettomuuden jälkeen e-call hälyttää automaattisesti apua paikalle antaen samalla tiedon sijainnista ja matkustajien määrästä.

Mainio liitettävyys ja hyvä äänentoisto ja paljon varusteita

Australilla matkustaminen on erittäin viihtyisää, kun openR-näyttö ja openR link – multimediajärjestelmä pitävät linjat auki kaikkialle maailmaan. Auton tehokas tietokone ja uusimmat sovellukset huolehtivat tiedonvälityksen nopeudesta. Käyttöjärjestelmänä on Androidin autoihin tarkoitettu Android Automotive OS.

Käytettävissä on Googlen sovelluksia navigoinnin Google Mapsista alkaen. Google Assistantia voi pyytää vaikka ääniohjauksella neuvomaan lähimpään kahvilaan tai säätämään auton sisälämpötilaa. Toistaiseksi Google ei tue puheohjausta suomen kielellä. Australissa on vakiona mainio Arkamys Auditorium -äänentoisto.

Hinnat alkaen mallina on Renault Austral mild hybrid 160 Evolution. Perusmalli ei tällä kertaa tarkoita riisuttua varustelua, vaan vakiona ovat muun muassa kaksialueinen automaatti-ilmastointi, sähkötoimisesti koria vasten kääntyvät ulkotaustapeilit, älyavainkortti ja lämmitettävä tuulilasi. Pysäköintiä ovat helpottamassa niin pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla kuin peruutuskamera.

Valtaosa Renault Australin ostajista päätynee Techno-varustetasoon, joka on vaihtoehtona mild hybrid 160:ssä ja perustaso E-Tech full hybrid 200:ssa. Suurin ulospäin näkyvä ero ovat 19-tuumaisiksi kasvavien vanteiden lisäksi tummennetut takaikkunat. Varusteita tulee edellä tekstissä mainittujen lisäksi vielä runsaasti, kuten muun muassa mukautuvat ajovalot, kuljettajan istuimen sähkösäädöt ja hierontatoiminto, lämmitettävä ohjauspyörä ja tunnelmavalaistus.

Aivan uutta ovat Australin mukana ensimmäistä kertaa Suomessa myyntiin tulevat esprit Alpine -varustetasot. Uusi Techno esprit Alpine lisää varusteisiin 20-tuumaiset pyörät, dynaamiset sivuvilkut, kolmiulotteiset takaledivalot, mukavuusistuimet eteen, matkustajan istuimen sähkösäädöt, kangas/Alcantara-verhoilun ja paljon muuta. Mallisarjan huipulla on vielä täydellisempi Iconic esprit Alpine -varustetaso.

Uusien esprit Alpine -varustetasojen yhteyteen on ensimmäistä kertaa Renaultin historiassa saatavissa Satin Schiste harmaa -mattaväri. Esprit Alpinessa on aina kontrastina musta katto, minkä lisäksi mustaa väriä käytetään korissa myös muun muassa ikkunalistoissa ja kattokaiteissa. Ohjaamossa verhoilun sinisten tikkausten lisäksi erona muihin versioihin ovat sinisellä värillä tehostetut turvavyöt, alumiinipintaiset polkimet ja Alpine-merkit kynnyslistoissa.

Renault Australin hinnat lähtevät mild hybrid 160 Evolutionin 37 390 eurosta. Täydellisempi Techno-varustetaso nostaa hintaa vain 2 200 euroa.

Renault Austral E-Tech full hybrid 200 täydentää mallistoa kesän jälkeen.  

Trackbacks & Pings

Vastaa