Renault Scenic E-Tech 100% electricin ennakkomyyntihinnat alkavat 43 390 eurosta
Renault tuo vallankumouksellisen uutuuden sähköautomarkkinoille. Uudessa Scenic E-Tech 100% electricissä on mainio tilojen, ominaisuuksien ja hinnan suhde. Edullisimman 60 kWh comfort range -ajoakulla varustetun version hinta on 43 390 euroa, ja yli 600 kilometrin toimintamatkan antavalla 87 kWh long range -ajoakulla hinnat lähtevät 50 990 eurosta.
Renaultilla on kaksi sähköistymisen tasoa, joista ensimmäinen on eritasoiset hybridit kattava E-Tech hybrid. Sähköautot ovat korkeammalla E-Tech electric -tasolla, johon kuuluvat autot eivät aiheuta lainkaan paikallisia päästöjä. Tähän saakka Renaultin täyssähköisiä henkilöautoja ovat olleet ensimmäinen Zoe ja uutta aikaa edustava Megane E-Tech electric. Parin vuoden sisällä ovat tulossa kompaktit R5 ja R4, mutta ennen niitä esitellään nyt Scenic E-Tech electric.
Renault Scenic aloitti uuden aikakauden Euroopan automarkkinoilla, kun se esiteltiin 27 vuotta sitten. Renault loi vuonna 1996 aivan uuden vallankumouksellisen autoluokan keskikokoisella tila-autollaan. Sen jälkeen yli viisi miljoonaa asiakasta on oivaltanut Scenicin idean. Auton mallinimi tulee sanoista Safety Concept Embodied in a New Innovative Car. Lyhyesti sanottuna: turvallinen uudenlainen innovatiivinen auto.
Aivan omassa luokassaan
Täysin uusi Renault Scenic E-Tech electric osoittaa jälleen kerran ranskalaismerkin uusiutumiskyvyn ja taidon kehittää jotain ennen näkemätöntä. Samaan tapaan kuin alkuperäinen Scenic, nyt uusi sähkömoottorinen Scenic tuo markkinoille uuden autoluokan. Uutuus ei ole tila-auto, sillä se on koriltaan matalampi. Matalammalla korilla pienennetään ilmanvastusta ja parannetaan ajettavuutta. Scenic ei myöskään ole katumaasturi tai farmari, vaan se on jotain aivan uutta.
Renaultin uusi muotokieli nähtiin ensimmäisen kerran keväällä 2022 Scenic Vision -tutkielmassa, joka ennusti hyvin tarkasti tuotantomallin ulkonäön. Nyt muotoilujohtaja Vidalin alaisuudessa toteutettu uuden aikakauden filosofia otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa Renaultin sähköautossa.
Uuden ajan Renaultien tärkeimpiä tunnuspiirteitä on Nouvel’R-merkki eli timantti keulan keskellä, josta lähtee lähes taideteoksen kaltainen kuviointi kohti kulmia. Päiväajovaloissa on vinoneliömäinen kuvio, joka muistuttaa hyvin paljon kilpailuissa käytettävää maalintulon vahvistavaa ruutulippua. Takavalot puolestaan ovat kuin kaksi toisiaan osoittavaa nuolta, jotka etuvalojen tapaan korostavat Scenicin leveyttä.
Oivallisen kokoinen perheautoksi
Täysin uuden Scenic E-Tech electricin akseliväli on 2,785 metriä eli sitä on kymmenen senttiä enemmän kuin Meganessa. Vaikka Scenic on 27 senttiä Meganea pidempi, jää sen kori kuitenkin alle 4,5 metriin. Tiloja tuovat korin lähes kymmenen senttiä suurempi leveys (1,86 m) sekä 1,57 metriin kasvanut korkeus (+ 70 mm).
Edessä on mahtavat oltavat ja pituussuunnassa säädettävä keskikyynärtuki lisää mukavuutta. Takana on runsaasti tilaa niin pituus- kuin korkeussuunnassa. Moottori on sijoitettu mahdollisimman eteen, minkä ansiosta matkustamo on pitkä. Lattia on täysin tasainen, mikä antaa tilaa ja helpottaa liikkumista, minkä lisäksi takana on peräti 278 mm jalkatilaa.
Kuutiomaiseen tavaratilaan voi helposti lastata kuljetettavaa 545 litran verran. Monikäyttöisyyttä parantaa erikseen alas laskettava suksiluukkuna toimiva takapenkin selkänojan keskiosa. Kun kaikki selkänojan kolme osaa taittaa eteen, kasvaa tila 1 670 litran kokoiseksi. Matkustamossa on runsaasti paikkkoja matkan aikana tarvittaville juomille ja muille tavaroille, sillä niitä mahtuu mukaan yhteensä 38,7 litran verran. Auton monikäyttöisyyttä lisää 1100 kg:n vetokyky.
Scenicin matkustamo vaikuttaa todellistakin suuremmalta valoisuutensa vuoksi. Pääosin tai kokonaan kierrätettävistä materiaaleista tehty istuinverhoilu on vaalea, millä lisätään tilan tuntua. Poikkeuksen tekee urheilullisuutta painottava Esprit Alpine, jossa käytetään sisustuksessa tummempia värejä.
Vielä enemmän valoisuutta sisälle saa, mikäli valitsee Renault Rafalessa esitellyn yhdessä Saint-Gobainin kanssa kehitetyn Solarbay-lasi-panoraamakaton. Sen AmpliSky-tekniikka, jossa lasin voi himmentää tai kirkastaa segmentti kerrallaan, korvaa tavalliset lasiruudut.
Älykäs lasikatto toimii Google Assistantin ääniohjauksella tai napin painalluksella. Ajaja ja matkustajat voivat valita kattoon neljä asetusta. Katto voi olla kokonaan kirkas tai himmeä, minkä lisäksi saa erikseen pelkästään etuosan kirkkaaksi ja takaosan himmeäksi tai päinvastoin. Älykkään rakenteensa ansiosta Solarbay-panoraamakatolla varustetussa autossa on 30 mm enemmän pääntilaa tavalliseen verholla toteutettuun ratkaisuun verrattuna.
Viihtyisyyttä varusteilla
Scenicin kehitystyössä keskipisteeksi otettiin matkustajat ja maailma heidän ympärillään. Renault suunnitteli Scencin aikoinaan perheen ainoaksi autoksi, missä niin aikuiset kuin lapset viihtyvät pitkilläkin matkoilla. Niinpä täysin uuden Scenic E-Tech electricin varusteissa on hienoja oivalluksia.
Yksi niistä on uudessa Renault Rafalessa ensi kertaa nähty tekninen älylaitteiden käyttöä varten kehitetty takapenkin keskikyynärnoja. Siinä on kaksi USB-porttia laitteiden lataamiselle, tilaa tableteille ja älypuhelimille, joita varten kääntyy esiin kaksi tukea, joihin ne on helppo asettaa katselua varten.
OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä on entistäkin monipuolisempi ja viihdyttävämpi. Siihen on saatavissa Google Playstä yli 50 sovellusta, jotka pitävät pirteänä pitkälläkin matkalla. Niiden joukossa on uusi Gameloftin vain Renaultille suunnittelema SongPop, jossa kilpaillaan siitä, kuka arvaa parhaiten kappaleiden nimet.
Renault Scenicissä on edelleen kehitetty versio reilu vuosi sitten Megane E-Tech electricissä esitellystä digitaalisesta OpenR-ohjaamosta. Siinä on kaksi näyttöä, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä. Ne ovat saaneet uuden grafiikan ja visuaalisen ilmeen, joka on entistä modernimpi ja kirkkaudeltaan huippuluokkaa.
MultiSence auttaa säätämään ajo- ja matkustuskokemuksen mielialan mukaan. Valittavana on neljä vaihtoehtoa, jotka ovat Comfort, Sport, Eco ja omien mieltymysten mukaan tehtävät säädöt. Esivalitut ajotilat vaihtavat matkustamon värejä, lämpötilaa sekä näyttöjen antia. Lisäksi ne vaikuttavat kuljettajan istuimen säätöihin sekä ajoon liittyviin asioihin, kuten ohjaustuntoon ja moottorin toimintaan.
Yksi uuden Scenicin upeista piirteistä ovat sen äänet alhaisilla alle 30 km/h nopeuksilla sekä tervetulotoivotus autoon astuessa. Niistä vastaa elektronisen musiikin ehkä kaikkien aikojen merkittävin säveltäjä ja esittäjä Jean-Michel Jarre. Hän yhdisti voimansa Renaultin äänitiimin kanssa ja sävelsi tarvittavat soinnut. Autoon tullessa ajajaa ja matkustajia tervehtii lyhyt filmi, jonka musiikki on Jarren luomus.
Hyvä ajettavuus, korkealuokkainen mukavuus ja pitkä toimintamatka
Täysin uudessa Renault Scenic E-Tech electricissä käytetään Allianssin skaalattavan CMF EV -perusrakenteen uutta versiota. Akseliväli on kymmenen senttiä pidempi kuin Meganessa ja leveyttä on saman verran enemmän. Kun pyörät on viety aivan kulmiin, auto on tukevasti tiessä kiinni ja vakaa kaikissa tilanteissa.
Renault luo Scenicissä uudenlaisen autoluokan, joka on ulkonäöstä huolimatta hyvin henkilöautomainen. Vaikutelma alkaa jo kuljettajan paikasta ja ajoasennosta. Scenicissä istutaan vain vähän korkeammalla kuin Meganessa ja kuskin paikalla yhdistyykin matalan auton ajettavuus sekä korkeamman istuinasennon näkyvyys.
Tunnelma jatkuu ajossa, sillä ohjaus on yhtä nopea kuin Meganessa. Hyviin ominaisuuksiin kuuluu täsmällisen ajettavuuden ja tarkan ohjaustuntuman lisäksi myös pieni kääntöympyrä, joka on vain 10,9 metriä.
Moottoriksi voi valita toisen kahdesta vierasmagnetoidusta tahtimoottorista, joissa ei käytetä lainkaan harvinaisia metalleja. Moottoreiden tehot ovat 125 kilowattia (170 hv) ja 162 kilowattia (220 hv) ja vääntömomentit vastaavasti 280 ja 300 newtonmetriä.
Ajoakun energiasisältö on joko 60 tai 87 kilowattituntia, joilla toimintamatkat ovat 420 ja 620 kilometriä (WLTP-normin mukaan, odottaa vahvistusta). Lataukseen on paneuduttu huolella, ja Suomeen tuotavissa Sceniceissä on vakiona 22 kilowatin laturi kolmivaihevirtaa varten. Pikalatauksessa maksimiteho on isompiakkuisessa 150 kilowattia ja silloin ajoakkuun saa puolessa tunnissa noin 50 kWh virtaa. Mikäli käyttää auton Google Maps navigointia ja asettaa sinne etukäteen latauspisteen, auto valmistelee ajoakun mahdollisimman tehokasta latausta varten.
Uusi 87 kWh:n long range akku koostuu 12 moduulista, jotka voidaan erikseen vaihtaa. Tämä tuo luonnollisesti säästöä, sillä koko akustoa ei tarvitse mahdollisessa vauriotapauksessa tapauksessa vaihtaa. Myös akkuun liittyvät ympäristöasiat ovat huomioitu huolellisesti, sillä Renault on suunnitellut autokäytöstä poistuville akuille jatkokäyttökohteita ja kun niistä akusto vapautuu, yli 90 prosenttia akussa käytetyistä koboltista, nikkelistä sekä litiumista on kierrätettävissä.
Neljännes kierrätysmateriaaleista
Renault esitteli vuonna 2022 Scenic Visionin, jolla haluttiin kertoa valmistajan tavoitteesta ottaa ympäristö huomioon entistä paremmin. Pitkällä tähtäimellä vuodesta 2040 alkaen Renaultin valmistamat autot ovat koko elinkaarensa ajan hiilidioksidivapaita.
Matkalla tuohon päämäärään Renault haluaa, että vuonna 2030 kierrätysmateriaalien osuus on vähintään kolmannes auton omamassasta. On hyvin mahdollista, että tuo tavoite saavutetaan jo aiemmin, sillä täysin uudessa Scenic E-Tech electricissä kierrätysmateriaalien osuus auton painosta on jo 24 prosenttia.
Esimerkiksi Techno- ja Esprit Alpine -varustetasoissa istuinverhoilu on tehty kokonaan kierrätetyistä muovipulloista ja turvavöistä. Nahkaa autossa ei käytetä enää ollenkaan ja Renault on luopumassa sen käytöstä kaikissa autoissaan vuoden 2025 loppuun mennessä.
Uudessa Scenicissä 37 prosenttia teräsosista tehdään kierrätetystä teräksestä ja konepellin sekä ovien alumiinista peräti 80 prosenttia on kierrätettyä. Uudenlaisen panoraama-lasikaton lasista vain puolet on uutta lasia, minkä lisäksi elinkaaren päätyttyä se voidaan kierrättää 90 prosenttisesti.
Tänään käynnistyy Renault Scenic E-Tech electricin ennakkomyynti.
Hinnat lähtevät Renault Scenic E-Tech electric 170 hv comfort range (60 kWh) evolutionin 43 390 eurosta. Jo tämä versio on erittäin hyvin varusteltu, sillä vakiovarusteena siinä on mm. mukautuva vakionopeudensäädin, älyavainkortti, Arkamys äänentoisto, lämmitettävä ohjauspyörä sekä peruutuskamera. 2 600 euron hintaerolla saa seuraavan varustetason eli technon ja silloin autoon saa lisäksi esimerkiksi sähkötoimisen takaluukun, adaptive vision -valot sumuvalotoiminnolla, automaattiset kaukovalot, openR link suurella 12” näytöllä, Google Maps 5 vuoden yhteyspalvelulla, ingenious® – takakyynärnojan ja multi-sense ajotilat.
Maksamalla 5 000 euroa enemmän (50 990 €) saa 220 hv long range (87 kWh) technon. Sen yläpuolella on urheilullista tyyliä painottava 52 990 euroa maksava esprit Alpine, joka tuo varustetason ensimmäistä kertaa sähköautoon sekä mallisarjan huipulla 54 490 euron hintainen ylellisesti varusteltu iconic.