info@carnivalnews.net

Renault Austrai- Uusi standardi katumaastureille

Renault Austral on nimeään myöten uusi, sillä Kadjarin korvaavassa mallissa ei ole aiemmasta jäljellä kuin perusajatus. Kaikki on uutta muotoilua ja perusrakennetta myöten. Australin ominaisuudet, varustelu, turvallisuus, ajettavuus ja mukavuus on nostettu edeltäjään verrattuna korkeammalle tasolle.

Renault tuo uuden kunnianhimoisen mallin katumaastureiden sarjaan. Täysin uusi Austral edustaa hienolla tavalla merkin perinnettä: autot tehdään elämää varten.

Renault on ollut erittäin vahva pikkuautoissa eli niin sanotussa B-segmentissä, mutta pykälää suurempien joukossa merkin menestys ei ole ollut yhtä mainio. Vuoden 2021 alussa esiteltiin Renaulution-suunnitelma, jossa yhtenä tärkeänä osana on merkin markkinaosuuden kasvu erittäin tärkeässä C-segmentissä. Vuonna 2021 Euroopassa rekisteröidyistä autosta peräti 43 prosenttia myytiin tuossa luokassa.

Suunnitelmaa alettiin toteuttaa vuoden 2021 puolella, kun markkinoille tuotiin uusi Renault Arkana. Kiinnostus uutuutta kohtaan on ollut valtava, mikä osaltaan auttoi kääntämään Renaultin taloudellisen tuloksen voitolliseksi jo viime vuonna.

Tänä vuonna on tuotu myyntiin jo uusi sähköauto, Megane E-Tech 100% electric, joka jäi niukasti toiseksi Car of the Year 2022 (Vuoden auto Euroopassa 2022) -äänestyksessä. Nyt seuraa trilogian viimeinen osa, kun Renault esittelee uuden Australin.

Täysin uusi on harvoin niin osuva määritelmä, kuin Renault Australin kohdalla, joka korvaa mallistossa sekä Kadjarin että Koleosin. Nimeään myöten uusi katumaasturi on ensimmäinen Renault, joka tehdään Allianssin uudelle perusrakenteelle. Australissa on tietenkin uusi muotoilu ja varusteissa on paljon hyviä oivalluksia.

Renaultin pääjohtaja Luca de Meo kiteyttää auton olemuksen erinomaisesti: ”Austral näyttää täydellisesti, millainen tämän kokoluokan katumaasturin tulee olla ja miten upean auton Renault pystyy suunnittelemaan.”

Määrätietoisen näköinen

”Tunteisiin vetoavaa teknistä muotoilua” on Renaultin nykyinen filosofia, joka toteutuu täydellisesti uudessa Australissa. Sen linjat ovat yhtä aikaa tyylikkäät sekä urheilulliset ja niistä löytyy joka kerta autoa katsoessa uusia jännittäviä piirteitä. Yhtenä tärkeänä asiana ovat koripaneelien erittäin pienet saumat, jolla korostetaan Australin korkealuokkaista laatua.

Australin keula on erittäin voimakkaan näköinen, kun etusäleikkö vaikuttaa hyvin kookkaalta. Ledivalot yhdistetään muodin mukaisesti vaakasuoralla kromilistalla, mikä korostaa yksityiskohtien hienostuneisuutta. Sekä edessä että takana valoissa on Renaultin tavaramerkkinä C-muoto, josta on nyt käytössä aiempaa modernimpi versio. Edestä katsottuna korostuvat myös konepellin veistokselliset muodot.

Sivuprofiilissa painotetaan Australin kuuluvan katumaastureiden joukkoon, mistä viestivät korin suojaukset ja suuret enimmillään 20-tuumaiset pyörät. Etu- ja takapuskurin alaosan ”alleajosuojat” viimeistelevät dynaamisen muotokielen. Hienona muotoilun yksityiskohtia yhdistävänä piirteenä on ruostumattomasta teräksestä tehty lista, joka alkaa konepellistä ja jatkuu koko ikkunalinjan yli kiertyäkseen alas takaisin takaoveen.

Australin akseliväli on kasvanut Kadjariin verrattuna reilulla kahdella sentillä 2,67 metriin ja korin pituus on venynyt saman verran eli on nyt 4,51 metriä. Leveys (1,83 m) ja korkeus (1,62 m) ovat ennallaan. Näin auton muotoihin on saatu tasapainoiset mittasuhteet. Suunnittelussa on ollut tärkeänä päämääränä pieni ilmanvastus, johon on pyritty monenlaisilla ratkaisuilla, kuten ilmanottoaukkojen sijoituksella tai takaluukun spoilerilla.

Ohjaamossa digitaaliaikaan

Australin ohjaamo on täysin uusi kaikkiin Renaultin aiempiin katumaastureihin verrattuna. Linjat ovat hyvin vaakasuoria ja kokonaisuudessa on keskitytty tilaan, käytännöllisyyteen sekä laatuun. Sisustus on suunniteltu mukavaksi ja viihtyisäksi, mihin kuuluu nykyisin helppokäyttöinen tieto-viihdejärjestelmä ja liitettävyys.

Renault ei peittele sitä, että ohjaamossa on paljon samaa erittäin modernin Megane E-Tech 100% electricin kanssa. Tällaisia varusteita on käännetyn L-kirjaimen muotoinen OpenR-näyttöjen yhdistelmä joko 9 tai 12-tuumaisella multimedianäytöllä.

Kokonaisuudessa on kestävän gorilla-lasin alla 12,3-tuumainen mittaristo ja jopa 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö. Kuljettajan näkymää voi täydentää vielä kookkaalla 9,3-tuumaisella tuulilasin heijastusnäytöllä.

Ohjauspyörä on sähkö-Meganen tapaan vähän neliömäinen, mikä helpottaa niin autoon kulkua kuin mittariston näkemistä. Ohjauspyörään on koottu valtaosa katkaisijoista niin, ettei ajajan tarvitse irrottaa otettaan siitä.

Keskikonsoli on harkitusti korkea ja leveä, minkä ansiosta etumatkustajilla on omat turvallisen tuntuiset pesänsä. Samalla keskelle on saatu paljon erilaista säilytystilaa. Hienona ideana automaattivaihteisissa Australeissa on uudenlainen käsinoja. Pituussuunnassa säädettävä taso on kuin tietokoneen rannetuki, joka helpottaa kosketusnäytön käyttöä. Sen edessä on langaton puhelimen latauspiste ja alta löytyy tavaralokero.

Parhaassa varustetasossa on Megane E-Tech electricin tapaan kellonajan mukaan muuttuva ja puolen tunnin välein automaattisesti sävyä vaihtava tunnelmavalaistus LIVING LIGHTS. Ohjaamon materiaalit on valittu tyylikkäiksi jo perusmallin kankaasta alkaen. Parhaassa varustetasossa on materiaaleina Alcantaraa, nappanahkaa ja aitoa puuta.

Mukavuuteen kuuluvat oleellisena osana tilat, minkä takia Australissa sitä on runsaasti. Edessä kuljettajan ergonomiaan on paneuduttu huolella ja etuistuimet on suunniteltu sekä mukaviksi että hyvän tuen antaviksi.

Takapenkki on jaettu epäsymmetrisesti ja sen puoliskoja voi säätää pituussuunnassa toisistaan riippumatta 16 senttiä. Miellyttävän istuma-asennon löytymisessä auttaa selkänojan kolmeasentoinen kallistussäätö.

Tavaratila on 500 litran suuruinen (E-Tech Hybrid 430 litraa) ja säätämällä takapenkki eteen se kasvaa 575 litraan. Kun takapenkki taitetaan kokonaan alas, tavaratila kasvaa yli puolentoista kuutiometrin kokoiseksi. Varsinaisen tavaratilan lisäksi ohjaamossa on runsaasti avonaisia ja kannellisia lokeroita.

Uutena varustetasona Esprit Alpine

Renault Groupiin kuuluva Alpine saa entistä enemmän merkitystä myös tavallisissa malleissa, sillä Australissa tuodaan ensimmäistä kertaa tarjolle Technoon ja Iconiciin saatavilla oleva Esprit Alpine -varustepaketti. Se lisää niin ulkonäön kuin sisustuksen urheilullisuutta tuoden autoon Alpinelle ominaisia piirteitä.

Näkyvin ulkonäön ero on uusi Satin Shale Gray -väri, joka on Renaultin ensimmäinen suurtuotantomalleihin esittelemä mattaväri. Väri edustaa aivan uutta aikakautta, sillä se on kiilloltaan tavallisten ja mattavärien välillä.

Esprit Alpinessa on lisäksi aina vakiona kontrastina musta katto, minkä lisäksi mustaa väriä käytetään myös ikkunalistoissa ja kattokiskoissa. Ominaista ovat tähän versioon suunnitellut 20-tuumaiset kevytmetallivanteet Alpine-merkinnöin. Takaluukussa Austral on kromikirjaimien sijaan mustin kirjaimin.

Sisällä Esprit Alpinessa istuimien verhoilumateriaalina on Alcantara sinisin tikkauksin. Samaa materiaalia käytetään myös ovipaneeleissa, etumatkustajan kohdalla kojelaudassa ja keskikonsolin pehmusteessa. Sen sijaan nappanahalla verhoillussa ohjauspyörässä ompeleet ovat punaista, valkoista ja sinistä eli Ranskan lipun värit. Muita pieniä eroja sisustuksessa ovat siniset turvavyöt, alumiinipintaiset polkimet ja Alpine-merkit kynnyslistoissa.

Uusi perusrakenne

Renault Austral on yhtiön ensimmäinen malli, jossa käytetään Allianssin yhdessä kehittämää täysin uutta CMF-CD -perusrakennetta. Renault on suunnitellut oman versionsa niin, että Austral on erittäin hyvä ajaa. Korista ja rungosta on tehty hyvin jäykkiä, millä auton käytös on saatu jämäkäksi ja samalla mukavaksi. Lisäksi rakenteesta on apua korkeatasoiseen turvallisuuteen.

Alustasta on kaksi versiota, tavallinen kaksipyöräohjauksella varustettu, jossa on takana vääntövarsijousitus sekä versio, jossa on 4CONTROL Advanced. Se tarkoittaa kolmannen sukupolven nelipyöräohjausta, jolloin autossa on takapyörissä monivarsituenta.

Nelipyöräohjauksen kanssa ohjausvälitys on suorempi ja kääntöympyrä pienenee 11,5 metristä 10,1 metriin. Pienissä alle 50 km/h nopeuksissa takapyörät kääntyvät jopa 5 astetta vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät. Suuremmissa nopeuksissa takapyörät kääntyvät enintään asteen verran samaan suuntaan kuin etupyörät lisäten suuntavakautta.

MULTI-SENSE, millä auton ominaisuuksia voi säätää mieleisekseen, on entistä monipuolisempi. Lisäksi sitä voi käyttää nyt ohjauspyörään sijoitetulla painikkeella. Järjestelmässä on etukäteen ohjelmoituna Eco, Comfort ja Sport, minkä lisäksi ajaja voi tehdä yksilölliset säädöt Perso-ajotilaan. Mikäli valitsee Australin pitoa vaikeissa olosuhteissa parantavalla Extended Grip -paketilla, tulevat ajotiloiksi vielä Snow ja All Roads.

Moottoreissa aina sähkö apuna

Kaikki uuden Australin moottorit ovat eritasoisia hybrideitä. Mikäli uuden Renault Arkanan myynnistä voi mitään päätellä, niin Suomessa lähes kaikki ostajat päätyvät E-Tech Hybridiin. Siinä on uusi kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori, joka kehittää 96 kilowattia ja 205 Nm vääntömomentin. Lisäksi on kaksi sähkömoottoria, joista päämoottori kehittää 50 kW ja 205 Nm. Ajoakun energiasisältö on 1,7 kWh/400 V. Voimalinjaan kuuluu vielä 7-vaihteinen vaihteisto (2 sähkömoodille ja 5 hybridimoodille).

Uuden voimalinjan saa joko 118 kW (160 hv) tai 146 kW (200 hv) tehoisena. Aiempien E Tech Hybridien tapaan myös Austral lähtee tällä voimalinjalla varustettuna liikkeelle aina sähköllä. Ohituskiihtyvyys 80 – 120 km/h on mainio, sillä aikaa kuluu tehokkaammalla versiolla vain 5,9 sekuntia ja toisella 6,8 sekuntia. Kaupungissa jopa 80 % ajosta sujuu sähköllä ja kulutus pienenee 40 prosentilla vastaavaan bensiinimoottoriseen autoon verrattuna. Yhdistetty kulutus on 4,6 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 105 g/km (ennakkotieto).

Toisena Suomeen tuotavana voimalinjana ovat 1,3-litraiset kevythybridit, joissa on nelisylinterinen yhteistyössä Daimlerin kanssa kehitetty moottori, siihen integroitu käynnistysmoottori ja 12 voltin litiumioniakku. Moottorin saa joko 103 kW (140 hv) tai 118 kW (160 hv) tehoisena X-TRONIC-automaattivaihteiston kanssa ja kesymmän moottorin voi valita myös käsivalintaisen vaihteiston kanssa. Tehokkaamman moottorin vääntömomentti on 270 Nm laajalla 1 600 – 3 250 r/min käyntinopeusalueella. Virallinen WLTP-kulutus on 6,2 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 136 g/km (ennakkotieto).

Kolmantena voimalinjana on uuden kolmesylinterisen 1,2-litraisen 96 kilowatin tehoisen turbomoottorin ja 48 voltin virralla toimivan käynnistysmoottorin yhdistelmä. Yhdistelmä tulee aina käsivalintaisen vaihteiston kanssa.

Valtavasti varusteita

Uuden perusrakenteen mukanaan tuoman elektroniikan arkkitehtuurin myötä Australiin saa valtavan määrän kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka ovat joko vakio- tai lisävarusteita. Yhteensä niitä on 32 kappaletta, jotka on jaettu kolmeen ryhmään: ajaminen, pysäköinti ja turvallisuus.

Yksi hienoimmista järjestelmistä on Active Driver Assist, johon kuuluvat moottoritie- ja ruuhka-avustimet, älykäs mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistakeskitin. Kun järjestelmä on vielä yhteydessä navigointiin ja ottaa huomioon vaikkapa lähestyvän liikenneympyrän, ollaan jo hyvin lähellä autonomista autoilua. Virallisesti järjestelmä on tasoa 2 ja ajajan on säilytettävä ote ohjauspyörästä.

Uutta Australissa on järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa taloudelliseen ajoon. Ideana on navigoinnin tietojen perusteella kertoa, milloin kannattaa nostaa jalka kaasupolkimelta ja säästää siten polttoainetta.

Uutta automatisoitua pysäköintiavustinta käytettäessä kuljettajan ei enää tarvitse tehdä muuta kuin seurata auton ympäristöä ja painaa kaasupoljinta. Auto tekee kaiken muun automaattisesti ohjauspyörän kääntämistä, jarrun käyttöä ja vaihteen valintaa myöten.

Australissa on aina ledivalot edessä ja takana. Ylemmissä varustetasoissa valot ovat ensin mukautuvat ledivalot ja parhaat ovat matriisiledivalot.

Australin tieto-viihdejärjestelmänä on Android Automotive OS, joka on autoihin tarkoitettu Androidin versio. Yli kolme neljäsosaa maailman älypuhelimista perustuu Androidiin, joten sen käyttö on helppo omaksua. Renault on tehnyt kaikkensa, että järjestelmä olisi mahdollisimman vaivattomasti toimiva. Siinä on onnistuttu erinomaisesti samaa järjestelmää käyttävästä Megane E-Tech electricistä saatujen kokemusten perusteella.

Tarkempaa tietoa Suomeen tuotavista Renault Australeista ja niiden varusteista annetaan lähempänä myynnin alkamista. 

Vastaa