Polestar O₂ -konsepti esittelee sähköisten roadster-mallien uutta aikakautta
- Polestarin toinen konseptiauto perustuu Preceptin muotokielelle
- Erityisessä alumiinialustassa korostuvat laatu ja jäykkyys
- Uusia kestävän kehityksen ja teknologian tavoitteita kohti parempaa kierrätettävyyttä: kierrätetty termoplastinen polyesterimonomateriaali ja alumiinimerkinnät
- Autonominen ja elokuvamainen drone on sekä innovatiivinen että hauska
GÖTEBORG, RUOTSI – 2. maaliskuuta, 2022. Premium-sähköautomerkki Polestar on julkistanut uuden konseptiauton, joka esittelee urheilullisen roadsterin ominaisuuksia sähköisellä aikakaudella. Polestar O2 -nimeä kantava kovakattoinen avoauto on Polestarin näkemys avoautoilusta ja tarjoaa huikean ajokokemuksen sähköisen liikkuvuuden eduilla.
“Polestar O2 on yksi merkkimme peruskivistä”, kertoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath. “Se avaa ovia tulevan potentiaalimme salaiseen kammioon. Malli antaa esimakua siitä, mitä voimme suunnitella ja luoda yrityksemme sisällä käytössämme olevan henkilöstön ja teknologian avulla. Auto näyttää upealta, ja kun katon laskee alas ja matkustamon valtaa hiljaisuus, tunne on vaikuttava.”
Dynamiikka
Polestarin muotoilujohtaja Maximilian Missoni kertoo seuraavaa: “Polestar O2 on näkemyksemme urheiluautojen uudesta aikakaudesta. Yhdistämällä avoautoilun ilon ja sähköisen liikkumisen puhtauden saamme aikaan uudenlaisia tuntemuksia. Mutta kuten kaikkien autojemme kohdalla, kyse on paljon muusta kuin suorilla kiihdyttelystä. Todellinen hauskuus alkaa ohjauspyörää kääntäessä.”
Polestar O2 -mallin tarjoaman ajokokemuksen odotetaan olevan eloisa, kevyt ja itsevarma. Ajettavuuden ytimessä ovat ennustettavuus ja leikkisyys. Tiukka korinhallinta, korkea jäykkyystaso ja intuitiivinen dynamiikka ovat erityisen alumiinialustan ansiota. Uusi alusta on muokattu Polestar 5 -mallista, ja sen on kehittänyt Polestarin oma tutkimus- ja kehitystyötiimi Isossa-Britanniassa.
Liimattua alumiinia käyttävän alustan laatu ja jäykkyys on viritetty kohti dynaamisempaa ajettavuutta. Käsiteltävyys on jämäkkää pienten kallistuskulmien ja suuren kallistusvaimennuksen ansiosta, ja ohjaustuntuma on ketterä ja suoraviivainen.
Muotoilu
Polestar O2 on selvää sukua Polestar Precept -konseptiautolle, mutta sillä on oma luonteensa – tämä osoittaa, kuinka Polestarin muotokieltä voi mukauttaa eri korityyleille. Matala ja leveä kori ja itsevarma asento, kompakti 2+2-matkustamo, minimaaliset ylitykset ja pitkä akseliväli muodostavat klassiset urheiluauton mitat modernin sähköisellä tuntumalla.
“Tämä auto on teknologian ja taiteen sekä tarkkuuden ja veistoksellisuuden kohtauspiste. Sen asento on määrätietoinen mutta ei aggressiivinen”, Maximilian Missoni jatkaa.
Aerodynamiikkaa on muokattu toimintamatkan maksimoimiseksi. Autossa on käytetty erityisiä muotoiluratkaisuja, kuten integroituja kanavia, jotka parantavat ilmavirtausta pyörien ja kylkien päällä, ja takavaloja, jotka toimivat siivekkeinä ja vähentävät pyörteitä auton takana.
Kestävä kehitys ja teknologia
Polestar O2 esittelee myös edistysaskeleita kestävän kehityksen ja teknologian saralla. Sisätiloissa käytetään laajalti termoplastista monomateriaalia. Termi monomateriaali tarkoittaa yhden perusmateriaalin käyttöä erilaisten komponenttien valmistuksessa.
Polestar O2, -auton sisustuksen pehmeissä komponenteissa (vaahtomuovi, liima, 3D-neulotut kuidut ja kuitulaminointi) on käytetty ainoastaan kierrätettyä polyesteria. Tämä tekee kierrätyksestä yksinkertaisempaa ja vähentää myös painoa ja jätteen määrää.
Polestarin kestävän kehityksen tiimi uskoo materiaalien kierrätykseen. Polestar O2, -mallissa on käytetty uutta menetelmää kierrätetyn aineen hallintaan ja metalliosien kierrätettävyyden parantamiseksi. Eri puolilla alustaa käytetään erivahvuista alumiinia, jotta ajokokemus olisi mahdollisimman innostava.
Alumiiniluokat on merkitty, minkä ansiosta niiden kierrätys on tehokkaampaa ja niiden eri ominaisuudet voidaan säilyttää. Korkean tason alumiini on edelleen erittäin vahvaa, ja muut tasot säilyttävät ominaiset piirteensä, mikä tehostaa materiaalien käyttöä ja vähentää primaarialumiinin tarvetta.
Innovaatioita
Elämme sosiaalisen median aikakaudella, minkä seurauksena Polestar O2 -malliin on integroitu autonominen elokuvamainen drone takaistuinten taakse. Yhteistyössä Aerofugian kuluttajaelektroniikkamerkin Hoco Flow’n kanssa kehitetty konseptidrone voidaan ottaa käyttöön auton liikkuessa, jolloin voidaan tallentaa täydellisiä ajotapahtumia.
Polestarin insinöörit ovat kehittäneet erityisen kantotason, joka nousee takaistuinten takaa ja luo rauhallisen negatiivisen paineen alueen, josta drone voi nousta ilmaan auton liikkuessa. Drone toimii itsenäisesti ja seuraa autoa 90 km/h nopeuteen asti. Kuljettaja voi valita tunnelmallisen kuvauksen esimerkiksi rannikolla kruisaillessaan tai toimintapainotteisemman kuvauksen, joka korostaa urheilullisuutta. Kuvauksen jälkeen drone palaa autoon itsenäisesti. Videoleikkeitä voi muokata ja jakaa suoraan 15 tuuman keskinäytöstä auton ollessa pysäköitynä.
“Halusimme korostaa ainutlaatuisia kokemuksia, joita voit saada Polestar O2:n kaltaisessa autossa”, Maximilian Missoni jatkaa. “Integroimalla autonomisen elokuvamaisen dronen autoon luomme uusia innovatiivisuuden merkkipaaluja. Autoa ei tarvitse pysäyttää tai dronea irrottaa ennen kuvaamista, vaan käyttöönotto onnistuu vauhdissa.”
Polestar O2 jatkaa Polestar Preceptin luomaa visiota autonvalmistajan tulevasta muotoilusta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä. Polestar suunnittelee julkistavansa kolme uutta autoa seuraavan kolmen vuoden aikana vuodesta 2022 alkaen. Jokaisella niistä on potentiaalia tehdä näissä konseptiautoissa esitellyistä ideoista vähitellen todellisuutta.
[…] Polestar (Nasdaq: PSNY) ja Rivian (Nasdaq: RIVN) ovat laatineet yhdessä Pathway-raportin, jonka mukaan autoteollisuus on ylittämässä IPCC:n asettaman 1,5 asteen rajan vähintään 75 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Kaksi johtavaa sähköautovalmistajaa tilasivat selvityksen kiinnittääkseen huomiota vallitsevaan ilmastokriisiin. Globaalin konsultointiyrityksen, Kearneyn, toteuttamassa selvityksessä mallinnettiin autoteollisuuden nykyistä päästökehitystä hyödyntämällä avoimen lähdekoodin tietoja. […]