info@carnivalnews.net

Opelin nelivetomallistolla turvallisesti talvikauteen

Turvallisuus on ollut Opelin kehitystyön kärkenä läpi historian. Kun löydetään uusia teknologioita, on Opelin tehtävänä ollut varmistaa, että uutuuksien hyödyt ovat kaikkien saatavilla. Talviolosuhteissa ajaminen ei ole Opelin huippuluokan nelivedoilla kuitenkaan yksin turvallista vaan ajonautinto on vaikeissakin olosuhteissa levollista ja hauskaa.

2020 Opel Insignia GSi Sports Tourer

Uudistunut Opel Grandland 4×4 -lataushybridi on 300 hevosvoimainen voimanpesä ja vääntöäkin on riittävästi 520 Nm. Miellyttävästi erilaisiin ajo-olosuhteisiin reagoivalla uutuudella voi ajaa yhdellä akullisella päästöttömästi jopa 65 kilometriä (WLTP-mittaus). Opel Insignian alustaratkaisu Epsilon 2, FlexRide-mukautuva jousitus ja älykäs neliveto takaavat eri tilanteisiin aina parhaan ajettavuuden. Opel Insignian ratissa kuljettaja on kuningas ja optimaalinen ajettavuus eri olosuhteissa on sisäänrakennettu vakio-ominaisuus.

Opelin nelivetomallistossa on tarjolla tilava ja tehokas Opel Grandland PHEV lataushybridi, edustusluokan viisiovinen Opel Insignia ja erittäin tilava Opel Insignia Sports Tourer. Opel Insignia on saatavissa myös erittäin tehokkaana GSi-mallina.

Uusi Opel Grandland 4×4-lataushybridi: Molempien maailmojen parhaat puolet

Uudistuneessa Opel Grandland 4×4 -lataushybridissä yhdistyvät turboahdetun 1.6 litran bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin teho. Etumoottorin teho vastaa 81 kW (110 hv) ja takaosan 83 kW (113 hv). Edessä oleva sähkömoottori siirtää voimansa etupyörille sähköistetyn kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kautta. Toinen sähkömoottori ja tasauspyörästö on integroitu taka-akseliin, mikä tekee Grandland 4×4 -lataushybridistä pysyvästi nelivetoisen tarjoten aina optimaalisen pidon. Sähköisen ladattavan hybridin huippunopeus on rajoitettu 235 km/h.

Opel Grandland 4×4 -lataushybridin avulla kuljettaja voivat valita neljästä eri ajotilasta mieltymystensä ja vaatimustensa mukaan. Nelivetotila tarjoaa aina parhaan pidon, olipa sitten kyseessä vaihtelevan liukkauden kaupunkiolosuhde tai Lapin runsasluminen tunturitie. Sport-tila yhdistää polttomoottorin ja sähkömoottorin tehon erityisen dynaamisesti. Electric-tilassa Grandland 4×4 -lataushybridi toimii puhtaasti sähköllä. Tällöin auton huippunopeus on rajoitettu 135 km/h. Hybridi-tila optimoi auton polttoaineenkulutuksen, jolloin polttomoottori ja sähkömoottorit toimivat yhdessä tai vuorotellen ajo-olosuhteista ja ajotyylistä riippuen.

Opelin modernien sähköistettyjen autojen tapaan uudessa Grandlandissa on ns. yhden kytkimen taktiikka eli käännettäessä vaihdevipu B-asentoon jarrutusenergian voimakas talteenotto aktivoituu heti, kun jalka nousee kaasulta.

Opel Insignia-mallistossa sekä taloudellisuutta että suorituskykyä

Opel Insignian nelivedot on saatavissa taloudellisena ja tehokkaana turbodieselinä (174 hv) ja huipputehokkaana suorasuihkuturbona (230 hv). Opel Insignia on aina huippuluokan Twinster-neliveto, missä taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, jonka ansiosta voidaan kiihdyttää pyöriä yksitellen sekunnin murto-osassa, mikä mahdollistaa erittäin hyvän vääntömomentin auton koko suorituskykyalueella. Kaarteessa suurempi vääntömomentti siirtyy ulkotakapyörään, mikä vahvistaa auton vakautta ja hallittavuutta ajettaessa haastavissa olosuhteissa. Lisäksi Opel Insigniaan kehitetty FlexRide-mukautuva jousitus yhdistää iskunvaimentimet ja ohjauksen yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Miljoonan kilometrin ja satojen automallien kokemuksella Markku Alen arvostaa suuresti Opel Insignian ajo-ominaisuuksia.

”Istuessani ensimmäisen kerran Opel Insignian ratin taakse en voinut kuvitella, kuinka miellyttävä ajokokemuksesta tulisi. Yhdellä silmäyksellä näki, että auto on hyvin varusteltu. Positiivisin yllätys oli kuitenkin Insigian erinomainen ajobalanssi. Lisäksi auto on sporttinen, vaikka kokoluokaltaan onkin perheauto. Myös jääradalla suurilla nopeuksilla ajettaessa Insignian ajotuntuma on ensiluokkainen ja viiden kilometrin hiekkapohjaisella mökkitielläni en ole jäänyt kertaakaan kiinni olipa sitten kesä tai talvi, mikä ei ole mitenkään itsestään selvä asia,” toteaa tyytyväinen vuoden 1978 rallin maailmanmestari. 

Hienostuneet nelivetoiset Opel Insigniat ovat turvallisuutensa, ajomukavuutensa ja olosuhderiippumattomuutensa ansiosta oivallinen valinta Suomen vaihtuviin ajo-olosuhteisiin. Opelin nelivetomallistosta löytyy myös monikäyttöinen tavara-auto Opel Vivaro 4×4, minkä sisarmalli Vivaro-e voitti ensimmäisenä täyssähköisenä tavara-autona arvostetun Kansainvälisen Vuoden tavara-auto –tittelin 2021.  

Trackbacks & Pings

  • TÄYSIN UUSI OPEL ASTRA PHEV: MARKKINOIDEN KIINNOSTAVIN LATAUSHYBRIDI - Eurooppalaiset autot :

    […] Opel esitteli ensimmäisen Astra-sukupolven vuonna 1992. Nyt viisi sukupolvea myöhemmin, Astroja on myyty yli 15 miljoonaa kappaletta. Astra on myös suomalaisten suosikki: yli 10 000 suomalaista on valinnut Astran autokseen viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana. Täysin uudella, ladattavalla Astralla Opelin tavoite on nousta jälleen yhdeksi Suomen suosituimmista perheautoista. Uuden mallin tekniset ominaisuudet, varustelu sekä hinnoittelu ovat poikkeuksellinen yhdistelmä Suomen automarkkinoilla – ja tekevät Astrasta myös halutun yritysauton. Uusi Astra on saksalainen design-tuote, joka valmistetaan Opelin kotikaupungissa Rüsselsheimissa. […]

    10 kuukautta ago

Vastaa