info@carnivalnews.net

Moni autoilee tietämättään takavalot pimeinä – taustalla yllättävä syy

Syksyn edetessä ja iltojen pimetessä on tärkeää huolehtia ajovalojen toimivuudesta. Monelle autoilijalle tulee yllätyksenä, että oman auton ajovalokytkimen automaattitoiminto ei välttämättä kytke takavaloja päälle.

Moni autoilija kulkee liikenteessä takavalot pimeinä. Syynä ei useinkaan ole tietoinen riskinotto, vaan yksinkertaisesti tietämättömyys oman auton ajovalojen toiminnoista.

Käytännössä kaikissa uusissa autoissa ajovalojen kytkimen automaatti-asento käynnistää varsinaisten ajovalojen sijaan niin sanotut huomiovalot. Huomiovalot eivät kuitenkaan välttämättä kytke takavaloja päälle ollenkaan, mikä voi johtaa vaaratilanteisiin etenkin iltojen pimentyessä. Tilanne on valitettavan yleinen johtuen kuljettajalle kätevän automaattikytkennän helppoudesta.

Asetuksen yleisyys on peruja autovalmistajien monikansallisuudesta.

– Toisin kuin Suomessa, monissa maissa ajovalojen käyttö on pakollista vain pimeällä. Huomiovalot on kuitenkin suunniteltu käytettäviksi myös päiväsaikaan tavoitteena auttaa muita tienkäyttäjiä havaitsemaan liikkeellä oleva kulkuneuvo, eikä takavaloja tämän vuoksi ole välttämättä ohjelmoitu käynnistymään huomiovalojen kanssa, kertoo LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.

Ilmastotavoitteet vaikuttavat autoiluun monilla tavoin – myös autojen valosuunnitteluun ja niiden rahoitukseen

Huoli ilmastonmuutoksesta on vaikuttanut käyttövoimavalintojen lisäksi myös muilla tavoilla autojen suunnitteluun, kuten ajovaloihin.

– Huomiovalot kuluttavat huomattavasti vähemmän sähköä kuin normaalit ajovalot, mutta ne eivät vastaavasti välttämättä pidä valoja sulana lumisateella, Alaviiri jatkaa.

Ilmastoasiat ovat muutoinkin nousseet autoilusta käytävän keskustelun keskiöön viime vuosien aikana. Myös LähiTapiola on mukana etsimässä ratkaisuja puhtaampaan autoiluun.

– Kaikki LähiTapiolan rahoittamat ja vakuuttamat autot ovat päästökompensoituja rahoitussopimuksen aikana syntyvien päästöjen osalta, Alaviiri muistuttaa.

Valojen toimivuus ja oikea käyttö on kuljettajan vastuulla

Kuljettajan vastuulla on huolehtia valojen toimivuudesta ja niiden oikeasta käytöstä. Va­lo­kyt­ki­men eri asen­to­jen mer­ki­tys tulisikin ope­tel­la auton käyttöohjeisen tai asiantuntijan avustuksella. Ajovalojen voi kuitenkin varmistaa olevan päällä yhdellä helpolla kikalla, nimittäin suuntaamalla katse auton mittaristoon.

– Jos auton mittaristo on pimeänä, niin silloin kannattaa ajaa auto tien sivuun ja säätää valokytkintä siten, että valot syttyvät siihen. Samalla myös huomiovalot vaihtuvat ajovaloihin käytännössä aina, Alaviiri vinkkaa.

Oikeaoppisesta ajovalojen käytöstä Alaviiri nostaa vielä kaukovalot, joiden käytössä suomalaiset ovat yhä häveliäitä.

– Edelleen kaukovalot sammuvat jopa moottoritiellä ja suunnattomien etäisyyksien päässä, vaikka moottoriteiden eri suuntiin kulkevien kaistojen iso suojaväli tekee valojen säätämisen tarpeettomaksi käytännössä aina. Lisäksi kaukovalot kytketään usein takaisin päälle vasta kohtaamisen jälkeen, kun sen voi vallan hyvällä omallatunnolla tehdä jo hieman ennen kohtaamista. Tällä menettelyllä välttää sen, että vastaantulijan valokeilan takana olisi esimerkiksi hirvi väijymässä pimeässä, Alaviiri havainnollistaa.

Trackbacks & Pings

Vastaa