info@carnivalnews.net

Mercedes-Benz lähtee vuoteen 2021 6. suosituimpana merkkinä

  • Mercedes-Benz on 6. rekisteröidyin henkilöautomerkki, monet ennätykset rikki 2020
  • Tähtikeula tähtää Suomen suosituimmaksi lataushybridimerkiksi, mallistossa 26 vaihtoehtoa
  • Sähköistymisstrategia tuo uudet EQA:n ja EQS:n, ikisuosikki C-sarja uusiutuu 2021
  • Mercedes-Benzin pakettiautoille alkava vuosi tarkoittaa uutuusmallien tulvaa
  • Pakettiautoissa nähdään vahva sähköistyminen
  • Kuorma-autoissa markkinaosuus kasvoi merkittävästi
  • Merkittävät investoinnit hyötyajoneuvokeskuksiin Vantaalla ja Oulussa vuonna 2021

Mercedes-Benz on 6. rekisteröidyin henkilöautomerkki, monet ennätykset rikki 2020

Vuoden 2020 aikana ensirekisteröitiin 6068 uutta Mercedes-Benz-henkilöautoa, ja markkinaosuus nousi kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle eli 6,3 prosenttiin. Kasvua edellisen vuoden osuuteen (5,6 %) kertyi lähes prosenttiyksikkö. Vahva menestys näkyy myös yritysautoissa, jossa Mercedes-Benz päätyi ennätykselliseen 8,8 prosentin markkinaosuuteen (kasvua 1,2 prosenttiyksikköä). Näillä luvuilla Mercedes-Benz on myös suosituin saksalainen premium-merkki – jo neljättä vuotta peräkkäin. Tähtimerkin vakaasta kysynnästä kertoo se, että rekisteröinneissä kirjattiin autokaupalle vaikean vuoden aikana ainoastaan –4,5 prosentin vähennys, mutta koko henkilöautomarkkinoille yli kolme kertaa enemmän eli –15,6 prosenttia.

Mercedes-Benz rikkoi Suomessa vuoden aikana useita periodikohtaisia ennätyksiään. Esimerkiksi 1. vuosineljänneksen tammi-maaliskuussa tehtiin 2063 ja 3. neljänneksen aikana heinä-syyskuussa 1811 asiakastilausta – enemmän kuin koskaan vastaavina ajanjaksoina aikaisemmin. Kuukausikohtaisesti maaliskuun, syyskuun ja lokakuun tilausmäärät nousivat niin ikään uusiin kaikkien aikojen ennätyksiin.

Tähtikeula tähtää Suomen suosituimmaksi lataushybridimerkiksi, mallistossa 26 vaihtoehtoa

Ladattavien plug-in-hybridiautojen kauppa kaksinkertaistui vuoden 2020 aikana. Vuoden aikana Suomessa rekisteröitiin 13 231 lataushybridiä, kun koko vuonna 2019 määrä oli vajaa 6 000 kappaletta. PHEV-autojen osuus kokonaismarkkinasta nousi 13,7 prosenttiin edellisvuoden 4,8 prosentista.

Mercedes-Benzin osuus plug-in-hybrideistä kaksinkertaistui vuoden aikana tammikuun 8,6:stä vuoden lopun 17 prosenttiin. Samalla Mercedes-Benz nousi toiseksi suosituimmaksi pistokehybridimerkiksi, ja vuoden 2021 tavoite onkin kirkas: olla PHEV-segmentin selkeä ykkönen. Tavoitetta tulee markkinoiden laajin PHEV-mallisto, jossa on jo 26 eri vaihtoehtoa kompaktista A-sarjasta muhkeaan GLE-maasturiin. Kysytyimmät plug-in-vaihtoehdot mallistossa ovat GLC SUV ja Coupé, C-sarja, A-sarja, E-sarja ja GLE. Näistä kahdessa on vieläpä vankka Suomi-kytkentä, sillä GLC SUV- ja A-sarjojen hybridejä valmistetaan Uudessakaupungissa. Mercedes-Benzin PHEV-autojen toimintamatkat sähköllä vaihtelevat mallista riippuen 44 – 94 kilometriin.

Sähköistymisstrategia tuo uudet EQA:n ja EQS:n, ikisuosikki C-sarja uusiutuu 2021

Mercedes-Benzin sähköistymisstrategia etenee voimalla vuoden 2021 aikana. Jo ensimmäisen vuosineljänneksen aikana päivänvalon näkee uusi kompaktiluokan täyssähkömalli EQA. Uusi S-sarja lanseerataan Suomessa tammikuussa, ja vielä ennen vuoden loppua esitellään huippuluokan täyssähköuutuus EQS. Vuoden jälkipuoliskolla esitellään niin ikään S-sarjasta niin takavetoinen kuin nelivetoinenkin PHEV-versio. Alkaneen vuoden aikana markkinoille tuodaan lisäksi kaksi uutta täyssähköistä mallia, joihin palataan tarkemmin vuoden edetessä.

Eräs vuoden 2021 odotetuimmista tapahtumista on Mercedes-Benzin eniten myydyn mallin eli C-sarjan perusteellinen uudistuminen. Uusi C-sarja esitellään syyskuussa, ja autosta on tulossa myyntiin kaikkiaan 12 eri mallia. Lisäksi tähtimerkiltä on luvassa vuoden mittaan kuusi muutakin uutuusmallia, jotka julkistetaan vuoden edetessä.

Mercedes-Benzin pakettiautoille alkava vuosi tarkoittaa uutuusmallien tulvaa, mukana kolme täyssähköistä mallia

Mercedes-Benzin paketti- ja tila-automallistossa vuosi 2021 on kenties vilkkain koskaan. Ensimmäinen lanseeraus tapahtuu jo tammikuussa, kun täyssähkömalli EQV ensiesitellään. EQV:ssä on kaksi vaihtoehtoista koripituutta, ja toimintamatka latauksella on jopa 359 kilometriä. Varusteisiin kuuluvat esimerkiksi oppiva ja puheohjattava MBUX-käyttöliittymä sekä aktiivinen etäisyysavustin Distronic. Tammikuussa esitellään myös Sprinterin nelivetomallin uusi versio, ja mallistoon lanseerataan uusi taloudelliseksi ja puhteeksi todettu OM654-dieselmoottori.

Mercedes-Benzin täyssähköinen paketti- ja tila-automallisto on ensi vuonna maan laajin, sillä EQV:n lisäksi saatavina ovat eVito (kaksi koripituutta) sekä eSprinter. Toimintamatkat sähköllä (WLTP) ovat 137 (eVito) ja 100–135 kilometriä (eSprinter). Mercedes-Benzin tavoitteena on vähentää CO2-päästöjä siellä, missä niitä syntyy kilometreihin suhteutettuna eniten eli kaupunkiliikenteessä ja jakeluajossa (ns. last mile -strategia).

Vuoden viimeisellä neljänneksellä päivänvalon näkee vielä uusiutunut Mercedes-Benz Citan. Tulokkaan muotoilu noudattelee V-sarjan linjoja, ja mallisto käsittää sekä henkilö- että pakettiautoversiot.

Kuorma-autoissa markkinaosuus kasvoi merkittävästi

Vuonna 2020 raskaiden yli 16 tonnin kuorma-autojen markkinat supistuvat. Mercedes-Benzin uusitut Actros – ja Arocs-mallit kasvattivat laskevassa markkinassa Mercedes-Benzin markkinaosuutta peräti 2,3 prosenttiyksikköä ja markkinaosuus oli vuoden lopussa 18,3 %. Atego vahvisti asemiaan markkinajohtajana 8 – 16 tonnin painoluokassa 42,2 %:n markkinaosuudella. Vielä korkeampaan markkinaosuuteen yllettiin sairaankuljetusautoissa, joissa Mercedes-Benzin markkinaosuus on 80,6 %.Uusi päänavaus saavutettiin kun asiakkaille luovutettiin ensimmäiset kaasukäyttöiset Actros-kuorma-autot.

Veho oli mukana Radio Novan Yöradio by Mercedes-Benz ohjelmassa, joka toi iloa ammattiliikenteen öihin elokuun alusta marraskuun loppuun. Hyvän vastaanoton saanut Yöradio palaa yötyöläisten iloksi alkaneena vuonna helmikuun alussa.

Uutuuksina markkinoille tullaan alkaneena vuonna esittelemään luokkansa ensimmäinen täyssähköinen kuorma-auto Fuso eCanter, uudella, alemmas asennetulla täysleveällä ohjaamolla varustettu Actros F ja huippuvarusteltu Actros Edition 2. Molempien uusien Arctos-mallien myynti alkaa tammikuussa ja tuotanto huhtikuussa.

Lähde: News cision

Vastaa