Kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Talviolosuhteet Pohjoismaissa voivat olla erittäin vaativia, mutta oikeilla talvirenkailla ajo sujuu turvallisemmin jäällä, lumella ja loskassa. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Kerkko Helmijärvi jakaa asiantuntijatietoa, joka kumoaa yleisiä harhaluuloja ja auttaa parantamaan renkaiden turvallisuutta.
“Monet kuljettajat tuntevat renkaansa hyvin, mutta jotkin vanhentuneet uskomukset voivat yhä aiheuttaa turhia riskejä,” Helmijärvi toteaa.
Tässä artikkelissa pureudumme kolmeen yleisimpään harhaluuloon ja tarjoamme vinkkejä talviajon turvallisuuden parantamiseen.
Harhaluulo nro 1: rengaspaine ei voi olla suositusta korkeampi
Yksi yleinen väärinkäsitys on, että rengaspaine ei saisi ylittää autonvalmistajan suosituksia. Tämä johtaa usein siihen, että renkaissa on liian alhainen paine, mikä voi vaarantaa ajoturvallisuuden.
“Kun auto on täynnä matkatavaroita ja matkustajia, rengaspaineita tulee ehdottomasti nostaa,” Helmijärvi muistuttaa. Talvella lämpötilan lasku vaikuttaa paineeseen merkittävästi: jokainen 10 asteen pudotus laskee painetta 0,1 baria. Tämän vuoksi Helmijärvi suosittelee tarkistamaan rengaspaineen vähintään kerran kuukaudessa, erityisesti pakkasilla.
Liian matala rengaspaine tekee ajamisesta epämukavaa ja voi pahimmillaan johtaa renkaan irtoamiseen vanteelta. “Useimmiten on turvallisempaa pitää paine hieman suosituksen yläpuolella, esimerkiksi 0,2 baria enemmän,” Helmijärvi sanoo.
Harhaluulo nro 2: renkaiden paikkaa ei tarvitse vaihtaa kauden aikana
Renkaat kuluvat epätasaisesti auton käyttöakselista riippuen. Jotta renkaat toimivat turvallisesti ja kestävät pidempään, niiden paikkaa tulisi vaihtaa talvikauden aikana.
“Vetävät akselit kuluttavat renkaita enemmän, mikä voi johtaa epätasapainoon pidossa ja ajovakaudessa,” Helmijärvi selittää. Kierrättämällä renkaat etu- ja taka-akselin välillä kulutuspinta pysyy tasaisempana, mikä vähentää onnettomuusriskiä ja pidentää renkaiden käyttöikää.
Vaikka renkaiden kierrättäminen vaatii hieman vaivannäköä, se voi säästää huomattavasti rahaa, sillä uusien renkaiden ostoa voidaan lykätä useilla kausilla.
Harhaluulo nro 3: nastarenkaista voi tehdä kitkarenkaat poistamalla nastat
Nastarenkaat ja kitkarenkaat eroavat toisistaan merkittävästi, eikä nastarenkaista tule kitkarenkaita poistamalla nastat. Nastarenkaiden kumiseos ja kuviointi on suunniteltu tukemaan nastojen toimintaa, eikä niitä ole optimoitu toimimaan ilman nastoja.
“Kitkarenkaat on suunniteltu maksimoimaan pito jäällä ja lumella ilman nastoja, kun taas nastarenkaat on erityisesti tarkoitettu jäisiin ja liukkaisiin olosuhteisiin,” Helmijärvi muistuttaa. Nastojen poistaminen voi siis heikentää merkittävästi renkaan suorituskykyä ja turvallisuutta.
Vinkkejä turvalliseen talviajoon
- Tarkista rengaspaine säännöllisesti: Suorita tarkistus kylmissä olosuhteissa, ei ajon jälkeen.
- Lisää painetta lämpötilan laskiessa: Jokainen 10 asteen pudotus vaatii noin 0,1 barin lisäyksen.
- Kierrätä renkaat kauden aikana: Vaihda etu- ja taka-akselin renkaita kulumisen tasapainottamiseksi.
- Käytä oikeita talvirenkaita: Valitse pohjoisiin oloihin suunnitellut nasta- tai kitkarenkaat.
- Älä poista nastoja nastarenkaista: Renkaat on suunniteltu toimimaan kokonaisuutena.
- Kysy neuvoa asiantuntijoilta: Paikallinen rengasliike voi tarjota apua sopivien paineiden määrittämisessä.
Yhteenveto
Talvirenkaiden turvallisuus ei ole pelkästään kiinni oikeista valinnoista, vaan myös jatkuvasta huolenpidosta. Rengaspaineiden säännöllinen tarkistaminen, renkaiden paikkojen vaihtaminen ja oikeiden renkaiden käyttäminen ovat avainasemassa turvalliseen talviajoon.
[…] Nastarenkaat ovat perinteinen valinta suomalaisille autoilijoille, erityisesti niiden tarjoaman erinomaisen pidon vuoksi jäisillä teillä. Nastat pureutuvat jäähän, mikä parantaa auton hallittavuutta ja lyhentää jarrutusmatkoja liukkaissa olosuhteissa. Tämä tekee nastarenkaista erityisen suositeltavia alueilla, joissa jäätä esiintyy usein, kuten rannikkoseuduilla. […]