info@carnivalnews.net

Kolmannen sukupolven Renault ZOE on kompaktien sähköautojen uusi standardi

Renault ZOE oli viime vuosikymmenellä Euroopan eniten myyty sähköauto. Nyt kolmannen sukupolven ZOE:lla pääsee entistä pidemmälle ja vaivattomammin. Ulkonäköä on hiottu ja sisustus on Renaultin nykytyyliin kokenut vallankumouksen. Mukavuus, varustelu ja yhdistettävyys ovat ZOE:ssa nyt aivan uudella tasolla ja hinnat aiempaa edullisemmat alkaen 29 390 euroa. Hankitatuen kanssa 27 390 euroa.

Kymmenen vuotta sitten Renault esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä lähes tuotantovalmiin ZOE Conceptin ja nyt on edetty ZOE:n kolmanteen sukupolveen. Päättyneen vuosikymmenen aikana ZOE oli Euroopan ykkönen. Peräti 178 405 asiakasta ympäri Eurooppaa valitsi ZOE:n omaksi sähköautokseen ja Renaultin sähköauton rekisteröinnit ovat kasvaneet vuosi toisensa jälkeen.

Suurempi akku, enemmän latausvaihtoehtoja ja tehoa

Uuden kolmannen sukupolven ZOE:n tarkka mallimerkintä on Z.E. 50, mikä on itse asiassa vähättelevä. Luku viittaa ajoakun energiasisältöön, joka on todellisuudessa 52 kWh eli yli neljänneksen enemmän kuin aiemmassa ZOE:ssa.

Renault ja LG Chem kehittivät akustoa yhteistyössä niin, että suuremmasta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan. Eikä akun paino noussut kuin parikymmentä kiloa. Parannus saatiin aikaan akun uudelleen suunnitellulla sisäisellä arkkitehtuurilla.

Uuden ajoakun ansiosta ZOE:n toimintamatka on WLTP:n mukaan enimmillään 395 kilometriä eli neljänneksen pidempi kuin ennen. Mahdollisimman vähäiseen energiankulutukseen on päästy monella tavalla, kuten käyttämällä lämmityksessä ja viilennyksessä ilmalämpöpumppua sekä jarrutusenergian talteenotolla. Lisäksi ajajaa ohjataan aktiivisesti taloudelliseen ajotapaan. 

Latausaika täyteen on kotona 7 kW Wallboxia käyttäen yhdeksän tuntia ja 25 minuuttia eli akun saa täyteen yön aikana. Yleisillä paikoilla 120 kilometrin ajoon tarvittavan virtamäärän saa ladattua 22 kW tehoisella laturilla tunnissa. Lisävarusteena saatavalla pikalaturilla saa pidemmillä matkoilla 50 kW:n teholla 150 kilometrin ajoon tarvittavan energian ladattua puolessa tunnissa.

Moottoreina uudessa ZOE:ssa ovat vuonna 2018 esitelty 80 kilowatin tehoinen ja uusi 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia. Väkevämmän uutuusmoottorin suurin vääntömomentti on 245 Nm. Uudella R135-moottorilla varustettuna ZOE kiihtyy nollasta sataan sähäkästi 9,5 sekunnissa ja 80 – 120 km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.

Vaivatonta ajamista

Kolmannen sukupolven ZOE on kehitetty monin tavoin entistä etevämmäksi. Perusrakenne on muokattu kasvaneen tehon vaatimuksien mukaiseksi. Ajettavuus on entistä tarkempaa uusien takaiskunvaimentimien ja alustaan tehtyjen säätöjen myötä. Lisäksi ZOE:ssa on nyt takanakin levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti toimiva sähköinen käsijarru.

Ajamisesta on haluttu tehdä mahdollisimman helppoa. ZOE käynnistyy napin painalluksella ja nyt perinteisen vaihteenvalitsimen tilalla on kevyesti toimiva e-shifter. Se lähettää kuljettajan toiveet sähköisesti eteenpäin ja säästää yhdessä automaattisen käsijarrun kanssa tilaa keskikonsolissa.

Etenkin kaupungissa on iloa uudesta ajotilasta, B-modesta, joka tehostaa jarrutusta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Sen ansiosta ZOE:a voi ajaa lähes koko ajan yhdellä polkimella siirtämättä jalkaa jarrulle. Valinta tavallisen ajon (D-mode) ja uuden B-moden välillä tehdään e-shifterillä.

Renault suunnitteli ZOE:en täysin uuden sähköjärjestelmän, jonka avulla siihen lisättiin kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä täysin automaattisia järjestelmiä. Kaupungissa on iloa Auto-Holdista, joka pitää auton paikallaan kun jalka nostetaan jarrulta aina siihen saakka kunnes painetaan uudelleen kaasupoljinta.

ZOE tunnistaa nyt nopeusrajoitusmerkit ja näyttää ne kuljettajalle reaaliajassa. Ylinopeussakkojen saamista vähentää myös mittaristoon tuleva varoitus, jos ajetaan suuremmalla nopeudella kuin liikennemerkin osoittama. Katvealueen varoitusjärjestelmästä on iloa niin kaupungissa kuin maantiellä ja pimeällä auttaa kaukovaloassistentti, joka vaihtaa automaattisesti lähi- tai kaukovaloille.

Turvallisuutta lisääviin järjestelmiin kuuluvat vielä hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja kaista-avustin. Myös pysäköinti on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä saatavilla ovat niin pysäköintiavustin, jota käytettäessä tarvitsee vain valita suunta ja painaa kaasua tai jarrua sekä pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla.

Edistyksellisempi ja tyylikkäämpi

Suurimmat ulkoiset parannukset ZOE:n korin muotoiluun on tehty keulaan, missä kaikki on uutta aiempaa veistoksellisempaa konepeltiä myöten. Uusimpien Renault-mallien tapaan myös ZOE:ssa on nyt edessä ledivalot, joissa on tunnusmerkkinä päiväajovaloissa C-kuvio. Etusäleikössä sekä uudelleen muotoiltuun puskuriin upotettujen sumuvalojen kehyksissä on kromia kertomassa aiempaa paremmasta laadusta.

Keulamerkki on kasvanut ja timantin takaa paljastuvat paikat latauspistokkeille.

Takana suurin muutos on siirtyminen ledivaloihin. Niissä on lisäksi dynaamiset suuntavalot, jotka korostavat ZOE:n teknistä edistyksellisyyttä. Muita parannuksia aiempaan verrattuna ovat värien määrä, joita on nyt yhdeksän sekä entistä tyylikkäämmät vanteet. 

Vallankumouksellinen sisustus

Uusi ZOE jatkaa Renaultin viime vuonna aloittamaa linjaa, jossa uusien mallien ulkonäköä päivitetään hillitysti ja samalla tehdään ohjaamoon vallankumouksellinen parannus modernimmaksi ja korkeammalle tasolle.

Kuljettajan edessä on perusmallista alkaen suuri 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, jossa eco-mittari ohjaa kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan. Kojelaudan keskellä on joko 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöliittymänä ZOE:ssa on uusimpien Renault-mallien tapaan valmistajan EASY LINK, joka toimii aiempaa nopeammin ja on samalla helppo käyttää. Järjestelmään voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.

Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja sähköisesti toimivan, automaattisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa. Siinä on muun muassa lokero älypuhelinta varten, jossa on Zen-varustetasosta alkaen langaton latausalusta.

Miellyttävää ilmapiiriä sisätiloihin luodaan korkeatasoisilla materiaaleilla. Mukavuutta lisää erinomaisen ergonomian lisäksi myös aiempaakin alhaisempi melutaso. Siihen on päästy ZOE:ssa muun muassa ottamalla vakiovarusteeksi akustinen tuulilasi. Myös perusrakenteen kehityksellä on vähennetty melua etenkin takaistuimella.

Vakiovarustelu aivan uudella tasolla

Uudessa kolmannen sukupolven ZOE:ssa ympäristö otetaan huomioon monipuolisesti muun muassa käyttämällä autossa paljon kierrätysmateriaaleja. Esimerkiksi Zen-varustetasosta alkaen kojelaudan kangas ja istuinverhoilu on tehty sekoituksesta, jossa puolet on mm. turvavöitä ja toinen puoli käytettyjä muovipulloja. Käyttämällä kierrätettyjä materiaaleja vähennetään kankaan tuotannon aiheuttamia päästöjä 60 prosentilla. 

Perusmallina on nyt ZOE Z.E. 50 R110 Life, jossa on sen 29 390 euron hintaan nähden hämmästyttävän paljon varusteita. Vakiona ovat automaattinen ilmastointi, lämmitettävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä, täys-LED-ajovalot, älyavainkortti ja paljon muuta.

Zen-varustetaso nostaa hintaa vain 1 600 eurolla ja se tuo mukanaan mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaukovaloavustimen, kaista-avustimen, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja pysäköintitutkan taakse.

Uuden ZOE huippumallissa on tehokkaampi R135-moottori ja Intens-varustelu, mistä huolimatta sen hinta on vain 32 990 euroa. Tässä mallissa on kaikkien edellä mainittujen varusteiden lisäksi suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö navigoinnilla, jonka ohjeet näytetään myös mittaristossa, aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera, katvealueen varoitin ja tummennetut takalasit vain muutama mainiten.

Intens onkin niin hyvin varusteltu, ettei siihen voi enää hankkia lisävarusteena kuin metallivärin, Bosen äänentoiston ja CCS Combo 2 -pikalaturin.

Kaikista hinnoista saa valtion 2 000 euron hankintatuen.

Trackbacks & Pings

Vastaa