Koeajossa täyssähkö Volkswagen Golf
Täysin sähkökäyttöinen Volkswagen Golf ei varsinaisesti ole mikään uutuus sillä se tuli Suomen markkinoille vuoden vaihteen 2014 tietämillä, joten autoja on ollut Suomen teillä jo useamman vuoden. Me kävimme testaamassa autoa harmaana syyspäivänä Lohjan kaupunkiliikenteessä ja Helsinki-Turku moottoritiellä. Lähdimme matkaan Autotalo Lohjan pihasta, jossa auto oli juuri ladattu täyteen autotalon uudella 50 kW pikalatauspisteellä, joka on kaikkien sähköautoilijoiden käytettävissä ja varattavissa oman sovelluksensa kautta.
eGolf on kuskin auto
Golf on kautta aikansa ollut ns. kuskin auto, eli autossa ei yleensä ole ollut mitään ylimääräistä, mutta alusta alkaen auto on ollut kilpailijoihinsa verrattuna hyvä ajaa. Kuskin penkki, ja auton hallintalaitteet ovat juuri oikeissa kohdissa loogisesti eikä autossa ole liikaa monimutkaisia ominaisuuksia, ja auton tärkeät hallintalaitteet löytyvät helposti, jos on vähänkään ajanut henkilöautoja aiemmin. Tämä loogisuus ei ole jokaiselle autolle aina niin itsestään selvää, mutta Golfille se on sitä.
Markkinoille tullessaan auto maksoi yli 41 000 euroa, mutta nyt sen hintaa on laskettu noin 8 000 eurolla ja auton hinta on nyt vain 35 tuhatta euroa mikä on lähes saman verran, kun perus polttomoottori Golf. Vuosien aikana eGolfin akun kapasiteetti on myös noussut alun 24,2 kWh:sta nykyiseen 35,8 kWh ja auton tehot ovat 136 hevosvoimaa, jolla pääsee tarvittaessa reippaaseen noin 230 km/h nopeuteen. Nykyisellään auton kantama on kasvanut tuosta alkuperäisestä, mutta auton todellinen kantama riippuu paljon myös kuljettajan ajotavasta.
Verrattuna tavalliseen polttomoottori Golfiin eGolf on hieman parempi kiihtymään liikkeelle ja tekemään moottoritiellä ohituksia ja totta kai auto on myös sähköautolle ominaisesti äänetön, eikä renkaidenkaan melu tule sisälle asti kovinkaan häiritsevästi. eGolfia ajaessa tuntee sen ajettavuuden, eikä tarvitse ihmetellä miksi siitä aivan varmasti on yhdeksi tämän vuoden myydyimmäksi täyssähköautoksi, jo hintansa perusteella.
Sisätiloiltaan viisi ovinen Golf on ihan kohtuullinen neljälle aikuiselle peruskokoiselle ihmisille, aivan kuten normaali Golf. eGolf ei ole missään mielessä luksusta tai hienostelua, se on yksinkertaisesti hyvin tehty ja ajettavuudeltaan todella hyvä auto, jonka madaltunut hinta on tehnyt siitä hyvän myös hinta-laatusuhteeltaan.
Yksinkertaisesti eGolf tuntuu hyvältä ajaa.
Uutta tekniikkaa
eGolf perustuu luonnollisesti VW uuteen sähkömoottoriin ja lisäksi kuskilla on liutaa VW:n nykytekniikan mukaisia avustavia järjestelmiä kuten Front assist ja mukautuva vakionopeuden säädin, joka huomioi auton ympäristöä tutkiensa kautta. Myös auton uusi infonäyttö on monipuolinen ja muokattavissa oleva paljon informaatiota kuskilleen välittävä. Auton sähkömoottori antaa 9,6 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Sähkönkulutusta auto säästää jarrutusenergian talteenotollaan. Golfista löytyy myös ruuhka-ajoavustin, parkkiavustin ja peileistä sokean pisteen tunnistin, joka toimii jo 15 km/h nopeudesta alkaen.
Kysymysmerkkinä sähkönkulutus
Sähköautoa ajaessa ei voi niin vain lähteä ajamaan satojen kilometrien matkaa, jonka voit tehdä nykyään tavallisella polttomoottoriautolla, koska huoltoasemia on Suomessa hyvällä verkostolla. Täyssähköinen Golf mahdollistaa noin 200 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella ja akun mennessä tyhjäksi, pikalaturi lataa akun 80% lataukseen jopa 45 minuutissa. Kotona perus sähkörasiasta täyslatays kestää noin 20 tuntia ja 32A vaihtovirtalaturilla reilut 5 tuntia, eli voidaan puhua yön yli latauksesta, koska harvemmin sitä tulee yli 200 kilometriä ajettua kaupunkioloissa päivässä.
Jos olet nyt miettimässä sähköauton hankintaa, isoin kysymys lienee tuo, kuinka usein ajat yli 200 kilometriä päivässä ja onko taloudessa kuitenkin se toinen auto? eGolf on siinä hintaluokassa, että se on nyt täysin verrattavissa polttomoottoriversioon ja kysymys on kenties ostajan asennoitumisesta tulevaisuuden maapalloon.
Autoilun tulevaisuus
Jokainen autonvalmistaja tuo nyt ja tulevina vuosina sähköautoja ja hybridejä markkinoille, sillä 1.1.2020 alkaen autotehtaiden pitää yltää kaikkien valmistamiensa autojen kanssa raja-arvoihin, jotka ovat kaikille autotehtaille samat. Raja-arvo on CO₂-päästöjen osalta 95,0 g/km, ja tämä tarkoittaa tehtaan jokaisen valmistetun auton keskimääräistä arvoa. Jos tehdas ei pääse tähän tavoitteeseen, ja vaikka tulos olisi 96 grammaa, tulee tehtaalle miljoonien eurojen sakkomaksut.
Koska kuitenkin lähes jokaisella autotehtaalla on isoja polttomoottoriautoja, joiden päästöarvot ovat huomattavasti rajan yläpuolella, tarvitsee autotehtaiden valmistaa ja myydä pakostakin myös sähköautoja, ja siksi sähköautot tulevat yleistymään nopeammin kuin ilman tätä EU asetusta.
Sähköautoilun seuraavasta sukupolvesta on tulossa jo ensi vuonna lisämakua, kun Volkswagen ID.3 täyssähköauto saapuu myös Suomeen ja samalla myös Autotalo Lohjalle.