Koeajossa Seat Leon kaasuhybridiversio
Nyt koeajoa vuorossa oleva auto on ensimmäinen kaasuhybridiauto, mikä on kuskin hyppysissä, ja näin ollen kuskillakin oli pieni uteliaisuuden hiven autolle tultaessa, millainen olisi kaasuauto verrattuna sähkö, hybridi tai polttomoottoriautoon. Seat Leon 1.5 TGI 131 Xcellence Business DSG oli koeajo auton tyyppimerkintä ja hintaa koeajetulla autolla oli 28 409 euroa. Mielenkiintoiseksi koeajon tekee myös se, että vastaava auto bensamoottorilla maksaa 24 680 euroa!
Seat on Volkswagen konsernin espanjalaisjäsen ja Seat Leon on sen Golfin sisarmalli ja tämä koeajettu kaasu+bensamoottorinen Leon on tällä hetkellä yksi Suomen suosituimpia ja myydyimpiä kaasuautoja. Eikä vain siksi, että kaasunhinta on matalalla, vaan siksi, että auto on hyvä perusauto kaupunki- ja matka-ajoon. Auton kuskin ja apukuskin paikoille mahtuu hyvin aikuiset ihmiset ja takapenkillä on tilaa kolmelle, tavallisen kokoiselle matkustajalle, testaajana toiminut mies henkilö oli noin 180 cm pitkä ja mahtui aivan kohtuullisesti kuskinkin taakse istumaan.
Leonissa tarpeelliset varusteet
Seat Leonissa on muistakin VW konsernin autoista tuttu Front Assist eli tutka- ja kameratekniikka on päivitetty ja koeajetussa autossa oli myös mukautuva vakionopeudensäädin sekä ruuhka-avustin mahdolliseen jonossa ajeluun. Leonissa on avaimeton käynnistys ja VW tyyliin automaattinen sähköinen käsijarru ja varsin hyvin toimiva seitsemän portainen automaattivaihteisto.
Automaattivaihteisto toimii tasaisesti ja tottunut kuski kuulee hyvin, koska vaihteet vaihtavat pienemmästä suurempaan – hieman tuntui 1-5 vaihteen välitykset lyhyiltä, mutta se ei ajoa haitannut. Ainoa, jota jäi kenties kuskina toivomaan olisi ollut toinen automaattivaihteiston välitysvaihtoehto, nyt autossa sellaista vaihtoehtoa ei ole sen sijaan auton SEAT Drive Profile mahdollistaa kolme erilaista ajoasetusta: eco, normaali ja sportti, jokaisella on oma vaikutus moottoriin ja ohjaukseen, jopa valaistukseen ja moottorin ääneen. Ajovaloina Leonissa käytetään LED valotekniikkaa.
Kaasu vaatii oman tilansa, joten se ottaa pienen osan takatilasta, joten siellä ei liikaa tilaa ole, mutta tavalliseen käyttöön ja tarpeeseen aivan riittämiin.
Digiaika ja Seat Leon
Autossa on 8″ kosketusnäyttö ja auton peruutustutkan kuva on yhtä hyvää ja terävää laatua, kuin mihin olemme tottuneet VW malleissakin. Auton saa internet yhteyteen ja uusi Navi ja viihdesysteemi pystyy yhdistämään kaksi älypuhelinta, auto tukee niin Android kuin Apple puhelimia ja siinä on myös langaton lataus puhelimille.
Säästeliään kuskin auto
Seat Leonissa on kaksi polttoainejärjestelmää: kaasu ja bensa. Gasum tuottaa kotimaista liikennebiokaasua mm. kotitalouksien biojätteistä. SEATin edistyksellinen TGI-teknologia puolestaan yhdistää kaksi polttoainetta, bio-/maakaasun ja bensiinin mahdollisimman. Seat ja Gasum tarjoavat Leonin ostajalle ensimmäisen vuoden biokaasut veloituksetta. Lisäksi autolle annetaan 5 vuoden takuu, tai 100 000 km.
Seat Leon TGI:n yhdistetty kulutus on 4-4,5 kg/100 k ja co2 päästöt 112-123g riippuen mallista. Biokaasulla on mahdollista saavuttaa esimerkiksi jopa 97 %:n päästövähenemä bensiinin verrattuna ja yksi kaasukilo vastaa noin 1,5 litraa bensiiniä ja kustannukset ovat biokaasulla noin 30% bensaa alhaisemmat.
Kaasuauto on turvallinen vaihtoehto
SEATin kaasuhybridimallit ovat 100% turvallisia ja ne ovat läpikäyneet erittäin tiukat laadunvalvontatestit, joissa esimerkiksi varmistetaan kaasusäiliöiden tiiviys. Vahvat säiliöt on suunniteltu erityisesti ajoneuvoturvallisuutta silmällä pitäen ja ne kestävät yli kaksinkertaisen käyttöpaineen. Ne on varustettu myös erillisillä varoventtiileillä. Kaasuauto ei voi myöskään räjähtää, koska kaasusäiliössä oleva kaasu tarvitsee palamiseen happea.
Seat Leon on hintaluokassaan varmasti oiva valinta kaasuautoilusta kiinnostuneelle. Auto tarjoilee hyvän ajettavan kokonaisuuden, jossa tietenkin on ominaisuuksia, joita voidaan myös parantaa. Koeajetun auton 131 hevosvoimaa riittävät varsin hyvin auton tasaiseen ajamiseen ja joustavaan liikkumiseen niin kaupunkiajossa, 80-alueella kuin 120-nopeuksissa moottoritiellä. Autosta löytyy kiihtyvyys tarvittaviin ohituksiin ja vaikka kuskinpenkki on yksinkertainen, antaa se sopivasti tukea ja tuntuu hyvältä istua, ainakin koeajetun matkan verran. Koeajon perusteella suosittelemme Seat Leonia varsinkin niille, jotka ovat kiinnostuneita kaasuhybrideistä.