info@carnivalnews.net

Käytettyjenkin autojen ostaminen on vähentynyt tänä vuonna 12 prosenttia

Suomalaiset ovat tänä vuonna ostaneet yhteensä 72 500 autoa vähemmän kuin viime vuonna

Suomalaiset ostivat lokakuun alkuun mennessä käytettyjä henkilöautoja 12 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Käytettyjä henkilöautojen ostettiin 56 671 vähemmän. Julkinen keskustelu kohdistuu uusiin autoihin, mutta todellisuudessa käytettyjen autojen menekin uppoaminen on muutoksena Suomessa paljon merkittävämpi, sillä suomalainen autokauppa on lähinnä käytettyjen autojen kauppaa. Käytettyjä autoja ostetaan Suomessa 6 kertaa enemmän kuin uusia autoja. Uusia ostettiin lokakuun alkuun mennessä 20 prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoteen. Yhteensä käytettyjen ja uusien autojen ostaminen väheni tänä vuonna lokakuun alkuun mennessä viime vuodesta 13 prosenttia. Se on 72 416 autoa vähemmän. Autokannassa kasvaa yritysten omistamien autojen osuus. Autoilu ilman omistamista kasvattaa suosiotaan etenkin nuorten aikuisten joukossa. Kuukausiautoilua tarjoavan Beelyn käyttäjistä liki joka kolmas on alle 30-vuotias. Puolet Beelyn käyttäjistä on naisia.

Suomalaiset ostivat tänä vuonna lokakuun alkuun mennessä käytettyjä henkilöautoja 56 671 vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Pudotus on 12 prosenttia. Viime vuonna Suomessa ostettiin lokakuun alkuun mennessä 480 716 käytettyä henkilöautoa, tänä vuonna 424 045.

Muutos on suomalaisessa autoilussa suuri, sillä suomalainen autokauppa on lähinnä käytettyjen autojen kauppaa. Käytettyjä autoja ostetaan Suomessa 6 kertaa enemmän kuin uusia autoja. Vuosittaiset määrät ovat aiemmin olleet noin 630 000 käytettyä autoa ja noin 100 000 uutta autoa. Tiedot ovat Autoalan tiedotuskeskukselta.

– Julkinen keskustelu kohdistuu uusiin autoihin, mutta todellisuudessa käytettyjen autojen menekin uppoaminen on muutoksena Suomessa paljon merkittävämpi kuin uusien autojen vastaava. Suomessa on jo eurooppalaisittain poikkeuksellisen iäkäs autokanta. Se kehitys vain kiihtyy, Beely Oy:n toimitusjohtaja Pertti Pigg sanoo ja jatkaa:

– Autoalan tiedotuskeskuksen viimevuotisen arvion mukaan Suomessa ajossa olevan auton keskimääräinen arvo on 6800 euroa. Kun uusi auto maksaa yleensä 30 000–50 000 euroa, tuohon keskiarvoon tarvitaan aika monta alle 6000 euron arvoista autoa. Siitä on pitkä matka kovin tuoreen auton ostamiseen.

Autokannan vanhuus on iäkkäiden autojen suurten päästömäärien vuoksi ympäristöongelma, mutta myös liikenneturvallisuusongelma.

Uusia ostetaan 20 prosenttia vähemmän

Autojen lukumäärä on Suomessa kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2009 asti. Yhtäaikainen autojen lukumäärän sekä keski-iän nouseminen tarkoittaa, että ajetaan yhä vanhemmilla autoilla ja romutusikä nousee.

Uusien autojen ostamista suomalaiset ovat tänä vuonna vähentäneet vielä käytettyjen autojen ostamistakin enemmän. Uusia ostettiin lokakuun alkuun mennessä 20 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla.

– Uudet autot ovat liikenneturvallisuudelle ja autokannan uusiutumiselle tärkeitä, mutta suomalaiset ostivat ennen koronakriisiäkin vuosittain niin vähän uusia autoja, että niillä ei koko autokannan ikääntyminen käänny. Vaan käytetyillä. Sillä että vaihdetaan 15 vuotta vanha 5 vuotta vanhaan, Pigg toteaa.

72 000 autoa vähemmän

Yhteensä suomalaiset ovat ostaneet tänä vuonna käytettyjä ja uusia autoja 13 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna lokakuun alkuun mennessä. Se on 72 416 autoa vähemmän.

– Autojen ostaminen on Suomessa muuttunut. Merkittävimmän muutoksen teki koronakriisi, jonka aikana vuosittain ostettujen uusien henkilöautojen määrä vajosi alle 100 000 autoon. Kehityssuunta on vauhdittunut tänä vuonna, eivätkä megatrendit kannusta auton omistamiseen. Mutta koska tarpeet ovat entisellään, nyt kasvaa yritysten omistamien autojen osuus. Tämä muutos voi osoittautua pysyväksi, Pigg kommentoi.

– Autoalan keskusliiton mukaan yli 50 000 suomalaista odottaa tällä hetkellä uuden autonsa toimitusta. Kun vuoden aikana alle 100 000 ihmistä ostaa uuden henkilöauton, 50 000 odottavaa on iso osuus, Pigg lisää.

Uusien autojen toimitusajat ovat edelleen useilla merkeillä ja malleilla 12–18 kuukautta. Se johtuu muun muassa komponenttipulasta, joka seurasi koronasuojelun takia pysäytetyistä tehtaista.

Selkeästi eniten uusia autoja ostetaan maakunnista sekä lukumääräisesti että väkilukuun suhteutettuna Uudellamaalla. Viime vuonna 45 899 uutta autoa. Käytettyjä autoja uusimaalaiset ostivat viime vuonna vain 3 kertaa enemmän kuin uusia. Muissa maakunnissa vastaava suhdeluku on moninkertaisesti käytettyjen autojen puolella.

Puolet autoasiakkaista on naisia

Autoilu ilman omistamista kasvattaa suosiotaan etenkin nuorten aikuisten joukossa. Se näkyy kuukausiautoilun suosiossa Beelylläkin. Yli 30 prosenttia Beelyn käyttäjistä on alle 30-vuotiaita. Toisaalta alle 25-vuotiaiden osuus käyttäjistä on 5 prosenttia. Raja siihen, missä iässä suomalaiset kiinnostuvat auton saamisesta arkeensa mutta myös kuukausiautoilusta, näyttää olevan hyvin selkeä.

Puolet Beelyn käyttäjistä on naisia, mikä on hyvin poikkeuksellista autoalalla. Tilauksista 75 prosenttia tehdään verkossa, mikä sekin on poikkeuksellista. Beely on kiertotalouspalvelu, sillä kaikki kuukausiautot ovat käytettyjä, korkeintaan 5 vuoden ikäisiä.

Beelyn liikevaihto kasvoi tämän vuoden ensimmäisten 9 kuukauden aikana 17 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Sopimuskanta on kasvanut viime vuodesta 57 prosenttia.

Beely on Suomen ainoa autoverkkokauppa. Beelyn palvelu on liisaamisen ja ostamisen hybridi. Auton voi ottaa käyttöönsä kuukausimaksulla 12 tai 24 kuukaudeksi, ja huollot sekä katsastukset sisältyvät kuukausimaksuun. Auton voi myös lunastaa omistukseensa. Tällöin aiemmat leasingmaksut muuttuvat hinnanlyhennyksiksi. Beely on kiertotalouspalvelu, sillä autot ovat käytettyjä – kuitenkin jokainen alle 100 000 kilometriä ajettu. Beelyllä on autoliikkeiden valtakunnallinen verkosto kumppaneinaan. www.beely.fi

Vastaa