info@carnivalnews.net

Kaksi kolmesta suomalaisesta ei ostaisi vielä sähköautoa

Vahinkokorjaamo Autoklinikan tuore kyselytutkimus paljastaa, että noin kolmannes suomalaisista olisi juuri nyt valmis ostamaan sähköauton. Suurimpia syitä olla ostamatta sähköautoa ovat esimerkiksi sähköautojen toimintamatkat ja latausverkostot sekä huoli ajoneuvojen ja sähkön hintatasosta.

Sähköinen liikkuminen esimerkiksi sähkö- ja hybridiautojen sekä pienempien sähköajoneuvojen muodossa yleistyy jatkuvasti. Uudenlaiset ajoneuvot tuovat muutoksia kuluttajien arkeen ja vaativat lisäksi autokorjaamoilta erityisosaamista. Vahinkokorjaamo Autoklinikka, jonka palvelutarjonta kattaa kaikkien automerkkien sähkö- ja hybridiautojen kolari- ja lasivaurioiden korjaukset, selvitti vuoden 2023 alkaessa suomalaisten asenteita sähköauton hankintaan liittyen.

Noin 32 % kyselyyn vastanneista olisi valmis ostamaan sähköauton, mikäli auton hankinta olisi juuri nyt ajankohtainen. Samalla kuitenkin selvä enemmistö, 68 % vastaajista, jättäisi vielä sähköauton hankkimatta. Ikäluokittain tarkasteltuna avoimimpia hankinnalle ovat 18–24-vuotiaat (41 %). Asuinseuduista pääkaupunkiseudulla on eniten suomalaisia, jotka olisivat valmiita ostamaan sähköauton (37 %), ja vähiten ostovalmiutta löytyy Itä-Suomesta (26 %).

Tutkimuksen perusteella viisi yleisintä syytä olla ostamatta sähköauto juuri nyt ovat:

  • Kokemus, että sähköauton toimintamatka sekä saatavilla oleva latausverkosto rajoittaisivat ajamista liikaa (15 %)
  • Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa (15 %)
  • Kokemus, että sähköautot ovat polttomoottoriautoja kalliimpia (14 %)
  • Sähkön korkea hinta ja sähköntuotannon mahdollinen riittämättömyys (9 %)
  • Vahvempi luottamus perinteiseen teknologiaan (8 %)

– Huolet toimintamatkoista ja latausverkostoista ovat varmasti vanhimpia sähköauton hankintaa jarruttavia tekijöitä – eikä välttämättä suotta. Vaikka täydellä latauksella saavutettavat toimintamatkat kasvavatkin jatkuvasti, olen ainakin itse havainnut, että samalla myös ruuhkat latauspisteillä ovat kasvaneet sähköautokannan kasvun myötä. Latausverkosto ei siis välttämättä pysty laajenemaan samaa tahtia autokannan kanssa, myyntijohtaja Pentti Oksanen Autoklinikalta toteaa.

– Yllättävää sen sijaan oli, etteivät tämänhetkiset sähkön hinnat olleet korkeammalla sähköauton hankintaa jarruttavien syiden listalla. Toki sähköautoilun päivittäiset kulut jäävät korkeilla sähkönhinnoillakin polttoainekuluja halvemmiksi. Sen sijaan olen kuullut monen pelkäävän esimerkiksi sähköautojen vahinkokorjauskuluja. Todellisuudessa eritoten pienemmissä vaurioissa korjauskulut ovat kuitenkin samalla tasolla niin sähkö- kuin polttomoottoriajoneuvojenkin välillä, Oksanen jatkaa.

Autoklinikalla on olemassa jo vuosien ajalta laajaa ja jatkuvasti päivittyvää sähkö- ja hybridiautojen korjausosaamista, minkä ansiosta kaikentyyppiset ja -kokoiset sähköautojen tuulilasi- ja korivauriot voidaan hoitaa kuntoon yhtiön toimipisteillä eri puolilla Suomea. Lisätietoa sähkö- ja hybridiautojen korjauksista Autoklinikan verkkosivuilla.

Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Autoklinikka-yhtiöt on autojen pelti-, kolari- ja tuulilasivaurioiden korjaamiseen erikoistunut, kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymä monimerkkikorjaamoketju. Vuonna 1992 perustettu Autoklinikka palvelee asiakkaitaan jo lähes 60 pisteessä ympäri Suomen. Autoklinikan ja Alppilan Autohuollon yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2021 n. 75 MEUR ja se työllistää 500 alansa ammattilaista. Vuosittain Autoklinikoilla korjataan lähes 70 000 kolhittua tai vaurioitunutta autoa. Autoklinikan asiakastyytyväisyys on alan huipputasoa. NPS-indeksi, joka mittaa asiakkaiden herkkyyttä suositella palvelua muille, on Autoklinikalla poikkeuksellisen korkea 88,33. Yrityksen kasvustrategian tavoitteena on tarjota alan parasta vahinkokorjauspalvelua vastuullisesti ja ympäristöä kunnioittaen sekä toimia korjaamoalan suunnannäyttäjänä. Autoklinikka on osa pohjoismaista Werksta-konsernia.

Trackbacks & Pings

Vastaa