info@carnivalnews.net

Dynaamista pelaamista eri pelialustoilla

Tiedätkö mitä sana pelialusta tarkoittaa? Se voisi tarkoittaa vaikka sitä oman puhelimesi iOS tai Android käyttöjärjestelmää tai kotitietokoneen Windows- käyttöjärjestelmää, tai sitten vaikka nettikasinoiden omia pelialustoja. Pelialusta on kokonaisuus, jolle eri pelistudiot voivat julkaista omia pelejään ja ne liittyvät samantien alustan rahaliikennemahdollisuuksiin ja markkinointiin, aivan kuten GooglePlay tilanteissa.

Siinä missä useat pelit ovat täysin pelattavissa ingognito eli ilman mitään rekisteröitymistä pelien pelaajiksi, samalla tavalla on nykyään mahdollista myös vedonlyönti ilman rekisteröitymistä. Mutta koska kyseessä on rahanliikkumiseen yhdistetty palvelu, on maksaja tunnistettu pankin kautta maksuvaiheessa ja tunnistetieto välitetty maksun saajalle, joten kaikki osapuolet ovat keskenään tunnettuja. Samankaltainen tunnistautuminen on nykyään mahdollista jopa autoihin. Jo nyt on markkinoilla sormenjälkitunnistuksella räätälöityjä autoja, jotka tunnistamisen yhteydessä asettavat auton hallintalaitteet kuskin määritysten mukaiseksi.

Autojen dynaamiset ominaisuudet

Jos ennen autossa ei ollut kuin manuaalisia mahdollisuuksia muokata autoa esimerkiksi ratin ja istuimen suhteen, niin nykyään kuskilla on jo tavallisissa perheautoissa yllättävän paljonkin dynaamisia ominaisuuksia hallittavissa. Hallittavia ominaisuuksia ovat tietenkin itse penkkeihin ja rattiin liittyvät sähköiset asetusten muuttamiset ja usein myös usean kuskin profiilin luomiset auton hallintaan. Myös auton mittaristo on jo monisssa autoissa muokattavissa kuskin omien mielenkiinnon kohteiden mukaiseksi ja jopa auton vaihteisto sekä jousitus ovat kuskin muokattavissa ilman, että kuski lainkaan koskeen mihinkään auton osaan muuten kuin digitaalisesti.

Jo nyt autoissakin käytetään tietynlaista alustaa (cassis), jota sitten saatetaan hyödyntää monessakin eri automallissa, ja jopa eri automerkeissä.

Varsinkin saman konsernin sisällä on hyvin tavallista käyttää samoja pohjalevyjä ja akselistoja erimerkkisissä autoissa. Vielä pidemmälle vietyä kehityskustannusten säästöä on myydä samaa tuotetta eri merkeillä varustettuna sisarmalleina, jotka erottaa toisistaan vain pienet muutokset auton ulkonäössä.

https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_liikut_viisaasti/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/kori_ja_alusta

Pelialustat ja pelien kehitys

Pelialustat ovat tulleet nopeasti 2000-luvulla. Ensi tulivat kotitietokoneet ja niiden kanssa konsolipelit. Nämä kaikki ovat pelialustoja, joille pelistudiot kehittävät pelejään. Nettimaailmassa esimerkiksi 90-luvulta lähtien olemassa olleet nettikasinoiden automaattipelit rakennetaan myös erilaisten pelialustojen päälle. Alusta itsessään tarjoaa hallintavälineet eri pelien hallinnoimiselle ja isoimmat pelitalot kehittävät omien peliensä lisäksi myös näitä pelialustoja, joille sitten mahdollistetaan myös pienempien pelistudioiden pääsy. Tästä taasen seuraa sellainen mielenkiintoinen kehityskaari, missä nämä isot talot sitten ostavat näitä pienempia studioita omakseen huomattuaan ensi, että pienellä studiolla saattaa olla todella innovatiivisia pelikehittäjiä. Näin kävi mm. Red Tiger pelistudiolle, jonka ruotsalainen NetEnt osti tuossa 2019.

Tämäkään ei nykyään enää riitä. Luonnon kiertokulku on tullut myös pelirintamalle, sillä NetEnt vastaavasti tuli isomman yhtiön eli Evolution Gamingin ostamaksi ja tavoitteena oli muodostaa maailman johtava livekasinopelien kehittäjä.

Tulevaisuuden autojen ominaisuudet

Mutta tämän hetken kuskien omat muokkaukset ominaisuuksiin eivät ole pitkässä juoksussa kovin tärkeitä autotehtaille. Nyt jo katsotaan seuraavian autosukupolvia, joissa autoille kehitetään oikeasti sitä itsenäisesti ajavaa sukupolvea. Tällä hetkellä se on jo osittan teknisesti mahdollista, mutta yhteiskunnat ja tiestöt eivät ole siihen vielä pitkään aikaan valmiita.

Euroopassa useimmat maat ovat lupautuneet vähentämään liikenteen päästöjä. Suomen osalta ja Autoalan oman Tiekartta -ennusteen3 mukaan, sähkö- ja sähköistettyjen autojen osuus ilman tukia vuonna 2030 olisi 364 000 autoa ja alan ehdottamien ohjaus- ja tukimallien avulla määrä nousisi 578 000 autoon vuoteen 2030 mennessä. Näihin lukuihin vaaditaan paljon uusia ja myös edullisempia sähköautomalleja sekä erilaisia EU- ja valtiotason tukia, kannustimia sekä vahvaa ohjausta.

Tekninen aspekti tulevaisuuden autosta:

Kylmämuovattavan kehittyneen korkealujuusteräksen ainutkertainen lujuus ja tekniset ominaisuudet antavat OEM-valmistajille mahdollisuuden vähentää tietyn komponentin valmistuksessa tarvittavan materiaalin määrää, sillä he voivat hyödyntää ohuempia malleja tai kevyempiä poikkileikkauksia.

https://www.ssab.fi/tuotteet/brandit/docol/automotive-insights/2017/future-cars-with-50-percent-cold-formable-advanced-high-strength-steel

Autoilu 2050-luvulla

Miten autoilu sitten tulee muuttumaan? Ainakin on todennäköistä, että satunnainen viihdeajelu loppuu ja ajaminen on vain paikasta A paikkaan B menevää, sillä autolle on kerrottava selkeästi minne ollaan menossa, varsinkin siinä vaiheessa kun itse ratti on jo poistettu, ja kuskia ei varsinaisesti enää ole lainkaan, jokainen autoon astua ihminen on matkustaja.

Vastaa