info@carnivalnews.net

BMW:n kesäuutuudet 2024

Kesäkuussa BMW lanseeraa 3-sarjan päivitetyt Sedan- ja Touring-mallit. Näistä suurin uutuus on lataushybridi, jonka sähköinen toimintamatka on nyt jopa 101 kilometriä. BMW M3 Sedan ja Touring saavat päivitetyn ilmeen, ja 5-sarjaan tulee nyt Sedan- ja Touring-malli 530e xDrive:stä. BMW julkistaa myös aiemmin esitellyn uudistuneen BMW i4:n hinnat.

Uudistuneen BMW i4:n hinnat Suomessa

BMW i4 on johtanut BMW Groupin siirtymistä sähköisyyteen kokonaiskonseptillaan, joka keskittyy tarjoamaan vakuuttavaa täyssähköistä ajonautintoa. Vuonna 2021 lanseerattu BMW i4 vakiinnutti täysin sähköisen liikkuvuuden paikan BMW-brändin ytimessä ja toi brändin ominaiset muotoilun, materiaalivalintojen, laadun ja yksilöllisyyden piirteet päästöttömään ajamiseen.

Kolme vuotta lanseerauksen jälkeen nyt on aika päivittää kevyesti BMW i4:n teknologisia ja muotoiluratkaisuja. Samalla BMW i4 xDrive40:stä tuodaan Suomeen neljäs malli, joka sijoittuu BMW i4 eDrive40:n ja BMW i4 M50 xDriven väliin. Mallin maksimiteho on 401 hv ja toimintamatka jopa 548 km (WLTP:n mukaan).

Suosittujen BMW i4 -mallien päivityksen yhteydessä Suomen markkinoille tuodaan useita edition-malleja. BMW i4 uutuusmallien hinnat alkavat eDrive35:n 55 750 eurosta, i4 eDrive40:n 59 650 eurosta, i4 xDrive40:n 65 050 eurosta ja huippuversio BMW i4 M50 xDrive:n 67 000 eurosta.

Uudistunut BMW:n 3 -sarja

BMW 3 -sarja on jo lähes 50 vuoden ajan edustanut BMW-merkin ydintä. Se ilmentää urheilullista ajonautintoa premium-keskikokoluokassa ja on vaikuttanut merkittävästi muotoiluun, ajamiseen dynamiikan ja teknologisiin innovaatioihin tässä segmentissä kerta toisensa jälkeen seitsemän mallisukupolven aikana. Vuodelle 2022 esitellyt laajat muutokset muotoiluun, voimansiirtoon, digiratkaisuihin ja laitteisiin saavat nyt toisen päivityksen, joka nostaa autojen visuaalisen vetovoiman ja edelläkävijyyden uudelle tasolle.

Uuden BMW 3 -sarjan lataushybridit vievät sähköistämisen askeleen pidemmälle. Mallistossa on nyt BMW 330e Sedan- ja BMW 330e Touring -mallit, joihin on saatavissa klassinen takaveto tai BMW xDrive. Autoissa on nelisylinterinen bensiinimoottori ja kahdeksanvaihteiseen Steptronic-vaihteistoon integroitu sähkömoottori, joiden yhteisteho on 215 kW/292 hv.

BMW 3 -sarjan uusimmat lataushybridit ovat entistä tehokkaampia ja niiden toimintamatka on merkittävästi pitempi. Tämän on mahdollistanut siirtyminen uuteen 19,5 kWh:n korkeajänniteakkuun. Viidennen sukupolven BMW eDrive -tekniikan edustajana sen energiatiheys on paljon suurempi kuin aiemmin BMW 3 -sarjan lataushybrideissä käytetyllä akulla.

Uusi BMW Gen5 korkeajänniteakku on suuri harppaus eteenpäin kaikilla teknisillä parametreillä mitattuna. Korkea energiatiheys sekä kenno- että akkutasolla yhdistettynä korkeampiin jännitteisiin kasvattaa järjestelmän tehokkuutta. Tämä johtaa merkittävästi pidentyneeseen sähköiseen toimintamatkaan. Vaikka korkeajännitteisen akun käyttöenergia on lähes kaksinkertaistunut, auton sisä- ja tavaratilat ovat ennallaan, samoin polttoainesäiliön tilavuus.

Akkutekniikan kehittyminen avaa lisämahdollisuuksia nauttia ajamisesta. BMW 330e Sedanin sähköinen toimintamatka on 85–101 kilometriä, BMW 330e xDrive Sedanin 81–96 kilometriä, BMW 330e Touringin 87–98 kilometriä ja BMW 330e xDrive Touringing 84–91 kilometriä. Kaupunkiajamisen ja työmatkojen lisäksi päästöttömästi voi siis ajaa pitempiäkin matkoja.

Kehittynyt lataustekniikka auttaa kuljettajaa käyttämään ajossaa sähköä mahdollisimman paljon. Uusi latausyksikkö tukee kolmivaiheista vaihtovirtalatausta jopa 11 kW:n teholla. Näin tehokas lataus on nyt ensimmäistä kertaa saatavissa BMW lataushybridiin.

Ajomukavuus on parantunut selvästi kaikissa ajotiloissa, mutta tuttu dynaamisuus on säilynyt ennallaan. Aiempaa jäykempi takavaimentimien kiinnitys runkoon lisää tarkkuutta ja parantaa akustiikkaa, kun tien pinta vaatii autolta eniten. Ohjauspyörän kääntämiseen tarvittava voima Comfort-tilassa on pienentynyt.

Uuden 3-sarjan autoverolliset hinnat Suomessa alkavat BMW 320i A xDrive Sedanin Active Editionin 55 946,12 eurosta. Autoja voi jo tilata. Uuden 3-sarjan tuotanto alkaa heinäkuussa.

Enemmän vaihtelua BMW 5 -sarjassa

Uusi BMW 5 -sarjan Touring on nyt tien päällä. Ensimmäiset autot toimitettiin asiakkaille muutama päivä sitten. Kuudennen sukupolven urheilullinen premium-monitaituri ylemmän keskimatkan segmentissä lanseerattiin ensimmäistä kertaa täyssähköisenä BMW i5 Touringina.

Nyt kesällä lataushybridi BMW 530e laajentaa sähköistä mallistoa. Uuden mallin voimansiirtojärjestelmä koostuu nelisylinterisestä bensiinimoottorista ja 8-vaihteiseen Steptronic-vaihteistoon integroidusta sähkömoottorista, jotka yhdessä tuottavat 220 kW/299 hv. Korkeajänniteakun energiasisältö on 19,4 kWh, mikä mahdollistaa 83–95 kilometrin toimintamatkan uudelle BMW 530e Touringille ja 82–89 kilometrin matkan uudelle BMW 530e xDrive Touringille.

Uudessa BMW 5-sarjan Touringissa ei hybridimallin valitseminen merkitse tinkimistä kuljetuskapasiteetista. Akun tilaa säästävän sijoittelun ansiosta täysin tasaisen tavaratilan pituus, leveys ja korkeus ovat samat kuin polttomoottori- ja täyssähkömalleissa. Matkatavaratilan tilavuus on 570 litraa, kun kaikki istuimet ovat käytössä, ja sitä voidaan tarvittaessa nostaa 1 700 litraan.

BMW 530e Touring -mallien autoverolliset hinnat alkavat 66 892,01 eurosta.

BMW M3 Sedan & Touring LCI

BMW 3

BMW M3 Sedan jatkaa huipputehokkaiden urheiluautojen linjaa, joka ulottuu lähes 40 vuoden taakse. Vuonna 1986 paljastetun BMW M3:n ensimmäisestä sukupolvesta tuli maailman menestynein malli touring-kilpailuissa. Silloin ja nyt auton urheilumenestyksestä seuraa tuotantomallina tasaisesti kasvava suosio. Nyt kuudennessa sukupolvessaan BMW M3 on tehokkaampi, tasapainoisempi, edistyksellisempi ja monipuolisempi kuin koskaan.

BMW M3:een liittyvä kilpa-autoiluyhteys tuntuu kuljettajan sormenpäissä jokaisella ajokilometrillä. Uusimmassa sukupolvessa se voidaan kokea täysin uusin tavoin. BMW M3 Sedan on nyt linjassa Touring-mallin kanssa, sillä BMW M3 Touring tuo yhteen mallisarjalle ominaisen suorituskyvyn, käytännöllisyyden ja lisätyn kantokyvyn.

Uusi BMW M3 Competition Sedan M xDrive ja uusi BMW M3 Competition Touring M xDrive kehittävät 15 kW/20 hv lisätehoa digitaalisen moottoriohjausyksikön (DME) optimoidun konfiguraation ansiosta. Kuusisylinterinen rivimoottori tuottaa nyt enimmillään 390 kW/530 hv (aiemmin 375 kW/510 hv), kun kierrosnopeus on 6 250 kierrosta minuutissa.

Uusi BMW M3 Competition Sedan M xDrive kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,5 sekunnissa ja uusi BMW M3 Competition Touring M xDrive 3,6 sekunnissa – vain hitusen hitaammin, vaikka sen omamassa on suurempi. Kaikissa uusissa BMW M3 Sedan- ja BMW M3 Touring -versioissa on vakiona elektronisesti rajoitettu 250 km/h:n huippunopeus. Jos käytössä on lisävarusteena saatava M Driver’s -paketti, rajoitus nousee Sedan-malleissa 290 km/h:iin ja Touring-malleissa 280 km/h:iin (174 mph:iin). Näin kuljettajat voivat hyödyntää tehokkaiden moottorien täyden potentiaalin.

Uudelleen suunnitellut ajovalot ja huomiota herättävät yksityiskohdat terävöittävät autojen ulkonäköä. Uudet LED-ajovalot yhdistävät lähi- ja kaukovalon yhteen moduuliin ja piristävät uuden BMW M3 Sedanin ja BMW M3 Touringin keulaa. Uudet kevytmetallivanteet korostavat päivitettyä tyyliä.

Uusien tehomallien pelkistetty sisustus tuo välittömästi mieleen autojen moottoriurheiluperimän. Uudet ohjauspyörät ja ohjaimet sekä erittäin hienostuneet materiaalit kojetaulussa ja koristeissa tihentävät M-autojen urheiluauto-tunnelmaa entisestään. BMW:n käyttöjärjestelmä 8.5 tukee BMW iDriven uusinta sukupolvea.

Suomeen tulevat BMW M3 Sedanista ja BMW M3 Touringista vain M xDrivella varustetut Competition-versiot. Sedan-mallin autoverolliset hinnat Suomessa alkavat 160 772,23 eurosta ja Touringin 164 961,81 eurosta. Autojen tuotanto alkaa heinäkuussa, ja niitä voi tilata jo nyt.

Trackbacks & Pings

Vastaa