BMW M5 siirtyy uuteen aikakauteen
BMW M5, legendaarinen huippusuorituskykyinen Sedan astuu nyt seitsemänteen mallisukupolveensa. BMW:n M-sarjan edustusmalli saa nyt ensimmäistä kertaa sähköistetyn voimalinjan.
BMW M ottaa jälleen määrätietoisen askeleen kohti paikallisesti päästötöntä liikkumista uudella suorituskykyisellä Sedanilla. Uuden BMW M5 -mallin M HYBRID -voimalinja yhdistää 4,4-litraisen V8-moottorin sähkömoottoriin, jonka suorituskyky on viritetty erityisesti tälle mallille ja joka on integroitu kahdeksanvaihteiseen M Steptronic -vaihteistoon.
Polttomoottorissa on edistyksellinen M TwinPower Turbo -teknologia, cross-bank -pakosarja ja optimoitu öljyn erottelu. Polttomoottorin maksimiteho on 430 kW/585 hv ja huippuvääntö 750 Nm. Sähkömoottorin maksimiteho on 145 kW/197 hv ja nimellisvääntö 280 Nm, mutta pre-gearing stage -tekniikka mahdollistaa tehokkaan väännön kasvattamisen 450 Nm:iin.
Molempien moottoreiden yhdistetty teho on 535 kW/727 hv ja vääntö 1 000 Nm. Uusi BMW M5 kiihtyy 0–100 km/h 3,5 sekunnissa ja 0–200 km/h 10,9 sekunnissa. Lisäksi järjestelmän 1 000 Nm huippuväännöllä 80–120 km/h kiihdytys viidennellä vaihteella vie vain 2,9 sekuntia ja neljännellä vain 2,2 sekuntia. Huippunopeus on vakiona rajoitettu 250 km/h, mutta valinnaisen M Driver’s Package -paketin avulla rajoitin voidaan nostaa 305 km/h. Täyssähkötilassa uusi BMW M5 voi saavuttaa jopa 140 km/h nopeuden.
Polttomoottorin ja sähkömoottorin tuottama voima välittyy tiehen nelivetojärjestelmän M xDrivellä, joka painottaa takapyörien vetoa, erityisesti 4WD Sport -tilassa. Kuljettaja voi kuitenkin valita myös 2WD-tilan, joka lähettää voiman yksinomaan takapyörille DSC (Dynamic Stability Control) -järjestelmän ollessa pois päältä. Tämä puhuttelee kokeneita kuljettajia, jotka arvostavat puhdasta suorituskykyä. Tämä kehittynyt M xDrive -versio – kuten myös elektronisesti ohjattu Active M tasauspyörästö taka-akselilla – on räätälöity erityisesti M HYBRID -voimalinjan suorituskyvyn ominaisuuksiin.
Auton alustaan sijoitetun akun kapasiteetti on 18,6 kWh ja toimintamatka 67–69 kilometriä WLTP-syklin mukaisesti. Toimintamatka on vastaavia kilpailijoita ylivoimaisesti pidempi.
Kehittynyttä alustateknologiaa M-virityksellä
Uusi BMW M5 jatkaa korkean suorituskyvyn edustusluokan Sedanien perinnettä ja yhdistää dynaamisuuden ja eleganssin sekä tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän äärimmäistä urheilullisuutta ja mukavuutta. Uuden BMW M5:n dynaamiset ominaisuudet asettavat uusia standardeja sekä edeltäjäänsä että kilpailijoihinsa verrattuna. Keskeisiä tekijöitä tässä ovat voimalinjan ja ajoneuvokonseptin lisäksi pitkä akseliväli, leveät raidevälit, matala painopiste ja lähes täydellinen 50:50-painojakauma. Lisäksi ajodynamiikkaan vaikuttaa korin parannettu jäykkyys, tehostettu aerodynamiikka sekä mallikohtaisesti konfiguroitu ja viritetty alustateknologia.
Uuden BMW M5:n akseliväli ja raideväli ovat merkittävästi pidemmät kuin edeltäjämallissa. Moottorin ja taka-akselin tukien jäykkyys on lisääntynyt.
Ilmeikäs, erottuva ja aiempaa pelkistetympi
Näyttävät pyöräkotelon levennykset ja helmasarjat, veistoksellinen etupuskuri ja mallikohtainen C-pilarin pintakäsittely ilmaisevat M5-mallin urheilullisuutta, mikä erottaa sen tavallisesta BMW 5-sarjan Sedanista selvemmin kuin koskaan aiemmin.
M-sarjan muotoiluelementit varmistavat, että uusi BMW M5 tunnistetaan heti korkean suorituskyvyn urheiluautoksi sivusta katsottuna. Sillä on elegantin urheilullinen siluetti, johon mallikohtainen pintakäsittely tuo lisää dynaamisuutta. Se on aiempaa leveämpi – etupyörien osalta 75 millimetriä ja takapyörien osalta 48 millimetriä verrattuna uuteen BMW 5-sarjan Sedaniin.
Uuden BMW M5 -mallin maailmanensiesiintyminen tapahtuu Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa Englannissa heinäkuussa 2024, ja tuotanto BMW Groupin Dingolfingin tehtaalla alkaa samassa kuussa. Uusi BMW M5:n tulee markkinoille maailmanlaajuisesti marraskuussa 2024, jolloin myös uuden BMW M5 Touring -mallin esittely tapahtuu samanaikaisesti.
Uuden M5 -mallin autoverolliset hinnat alkavat 155 491,29 eurosta.
[…] BMW Group valmistautuu aloittamaan vedystä voimansa saavien ajoneuvojen sarjatuotannon vuonna 2028. Ajoneuvoissa käytetään yhdessä Toyotan kanssa kehitettyä voimalinjatekniikkaa. BMW on tehnyt pilottitestejä iX5 Hydrogen -ajoneuvoilla eri puolilla maailmaa. […]