info@carnivalnews.net

Avaruusmatkalle megacityyn – Audi urbansphere -konseptiauto

Suunniteltu systemaattisesti sisätiloista alkaen – Audi esitteli urbansphere-konseptiauton Auto China 2022 -tapahtumassa Pekingissä. Suunnittelijat ja insinöörit ovat luoneet Audi urbanspheren ensisijaisesti Kiinan megakaupunkien liikennettä varten. Näillä metropolialueilla henkilökohtaisesta tilasta on pulaa, mutta uuden konseptiauton sisätilat ovat väljemmät kuin missään Audissa aiemmin. Lisäksi se koordinoituu älykkäästi kaikkiin aisteihin vetoavien teknologioiden ja digitaalisten palvelujen kanssa ja tarjoaa siten aivan uudenlaisen kokemuksen.

Konseptiauton kehitysprosessiin osallistuivat Audin Pekingissä sijaitseva suunnittelustudio sekä Ingolstadtissa Saksassa sijaitsevan päätoimipaikan asiantuntijat. Ensimmäistä kertaa myös potentiaaliset asiakkaat Kiinassa toivat omat toiveensa ja kokemuksensa mukaan suunnitteluprosessiin.

Tämän prosessin tulos näkyy urbansphere-konseptiautossa, erityisesti sen sisätiloissa. Auto onkin pyörillä liikkuva oleskelutila ja liikkuva toimisto – auto palvelee ylimääräisenä asuintilana liikenteessä kuluvien tuntien aikana. Tätä varten Audi urbansphere -konseptiautossa luksus ja täydellinen yksityisyys yhdistyvät kattaviin huipputeknisiin ominaisuuksiin, joista voi nauttia myös päivän ruuhka-aikoina. Autonomisen ajamisen tason 4 teknologian ansiosta matkustamossa ei välttämättä tarvita rattia, polkimia ja mittaristoa, vaan se muodostaa kattavan digitaalisen ekosysteemin tarjoavan liikkuvan interaktiviisen tilan.

Audi sphere – kolmen konseptiauton sarja

Kolmen konseptiauton sarjalla – Audi skysphere, Audi grandsphere ja Audi urbansphere – Audi esittelee näkemyksensä ensiluokkaisesta tulevaisuuden liikkumisesta. Audi luo autoilukokemuksen, joka menee paljon pidemmälle kuin pelkkä ajan viettäminen autossa päästäkseen pisteestä A pisteeseen B.

Sphere 1: elokuussa 2021 Audi esitteli sähköisellä voimalinjalla varustetun roadsterin, Audi skysphere -konseptiauton. Skysphere on upea visio autonomisesti ajavasta GT-mallista, joka muuntuvan akselivälinsä ansiosta muuttuu autonomisesti ajavaksi urheiluautoksi.

Muutamaa viikkoa myöhemmin IAA 2021 -tapahtumassa Audi julkisti toisen sphere-sarjan auton, Audi grandsphere -konseptiauton. Suuri nelipaikkainen sedan kertoo brändin pyrkimyksestä ottaa kärkipaikka edistyksellisessä tulevaisuuden ylellisyydessä.

Kaikkia malleja yhdistää konseptiauton lähtökohtana oleva tason 4 autonominen ajaminen. Vuosikymmenen jälkipuolella markkinoille tulevaa tekniikkaa kehittää yhdessä Audin kanssa Volkswagen-konsernin ohjelmistoyritys CARIAD.

Avarat sisätilat

Jo ensisilmäys paljastaa, että Audi urbansphere on suurin sphere-sarjan autoista, itseasiassa isompi kuin mikään aiemmista Audin konseptiautoista. Auto on 5,51 metriä pitkä, 2,01 metriä leveä ja 1,78 metriä korkea, joten se sijoittuu automaailman isoimpien autojen kokoluokkaan. Tosin urbansphere myös rikkoo radikaalisti segmentin perinteitä.

Radikaali näkemys lähtee siitä, että auto suunniteltiin systemaattisesti sisältä ulospäin, matkustajien ympärille. Matkustajien kannalta merkittävin ulottuvuus on vertaansa vailla oleva 3,4 metrin akseliväli. Sisätiloja ei ajateltu perinteisestä lähtökohdasta, eli mahdollisimman monen istuinpaikan, säilytystilan ja toiminnallisen elementin ahtamisesta fyysisten ulkomittojen rajaamaan tilaan. Sen sijaan haluttiin ensisijaisesti vastata matkustajien avaran tilakokemuksen tarpeeseen olennaisena osana mukavuutta.

Audi urbansphere paitsi vapauttaa kuljettajan ajamisen taakasta aina kun mahdollista, tarjoaa se myös jokaiselle matkustajalle laajan kirjon mahdollisuuksia nauttia tästä vapaudesta ja mukautuvista kokemuksista: olipa se kommunikaatiota, rentoutumista, työntekoa tai vetäytymistä omiin oloihinsa mielensä mukaan. Myös itse Audi urbansphere -konseptiauto muuttuu pelkästä autosta uraauurtavien elämysten alustaksi.

Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, kun tarjolla on Audin omien vaihtoehtojen lisäksi autoon integroituvat muiden palveluntarjoajien digitaaliset palvelut. Kulloiseenkin matkaan liittyvien palvelujen lisäksi auto voi hoitaa myös muita arkisia tehtäviä illallisvarauksista autosta käsin tehtäviin ostoksiin asti. Lisäksi autonominen Audi urbansphere -konseptiauto poimii matkustajansa kotoa ja huolehtii itsenäisesti parkkipaikan etsimisestä ja akun lataamisesta.

Saatavana on myös räätälöityjä infotainment-palveluja, kuten asiakkaan jo käyttämien musiikin ja videoiden striimauspalvelujen integroiminen autoon. Seuraavassa vaiheessa Audi tuo tarjolle personoituja eksklusiivisia kutsutilaisuuksia – konsertteja, kulttuuritapahtumia ja jopa urheilutapahtumia.

Arkkitehtuuri – sisältä ulos

Jo nimien ”sphere”-sana – sfääri, vyöhyke tai alue – viittaa siihen, että Audi skysphere, grandsphere ja urbansphere -konseptiautojen painopiste on sisätiloissa ja sisustuksessa. Voimansiirto tai ajodynamiikka eivät ole enää tärkeimpiä asioita tässä uuden sukupolven autossa. Sen sijaan sisätilasta on tullut sekä suunnittelun ja tekniikan lähtökohta. Sen mukana myös auto muuttuu tilaksi matkustajan elämää ja elämyksiä varten.

Matkustajien tarpeet ja toiveet muovaavat tätä tilaa, sen arkkitehtuuria ja kaikkia siihen integroituja toimintoja. Näkökulman muutos muuttaa myös suunnitteluprosessia. Alkuvaiheessa keskitytään vain sisätilaan. Vasta sen jälkeen suunnitellaan yhdessä teknisten määrittelyiden kanssa kokonaispaketti, ulkoiset linjat ja mittasuhteet, jotka tekevät autosta taideteoksen.

Pinnat, muodot ja toiminnot – sisätila

Audi urbansphere -konseptiauton etu- ja takaovet on saranoitu vastakkaisista reunoista – ovien välissä ei ole B-pilaria. Tämän ansiosta koko sisätila kirjaimellisesti avautuu matkustajille heidän siirtyessään autoon. Ulospäin kääntyvät istuimet ja valojen maahan heijastama punainen matto tekevät pelkästään autoon astumisesta erityisen mukavan elämyksen.

Auton 3,4 metrin akseliväli ja 2,01 metrin leveys merkitsevät vaikuttavaa pinta-alaa jopa luksusluokan autolle. Yhdessä 1,78 metrin korkeuden ja laajojen lasipintojen kanssa mitat tekevät sisätiloista poikkeuksellisen avarat – sekä objektiivisesti että subjektiivisesti. 

Neljä erillisistuinta kahdessa rivissä tarjoavat matkustajille ensimmäisen luokan mukavuutta. Takaistuimet ovat erityisen väljät ja niissä on laajat säätömahdollisuudet. Relax- ja Entertain-tiloissa selkänojaa voi kallistaa jopa 60 astetta, samalla esiin nousevat jalkatuet. Turvallisuuden tunnetta luovat käsinojat, jotka on integroitu ulkopuolella oviin ja keskellä istuimiin.

Istuimet palvelevat monin tavoin myös matkustajien sosiaalisia tarpeita. Keskustellessaan matkustajat voivat kääntää istuimet vastakkain, ja toisaalta yksityisyyttä halutessaan niskatuen takaa voi vetää esille pään alueen muista eristävän suojaverhon. Lisäksi niskatuen kaiuttimet muodostavat jokaiselle matkustajalle oman äänialueen. Etuistuinten selkänojissa on myös omat monitorit kummallekin takamatkustajalle.

Kun matkustajat haluavat käyttää infotainment-järjestelmää yhdessä, käytettävissä on katosta istuinrivien väliin kääntyvä suuri, läpinäkyvä OLED-näyttö. Koko matkustamon levyinen ”elokuvaruutu” mahdollistaa yhteisen elokuvan tai videoneuvottelun. Näytön voi myös jakaa. Kun näyttöä ei käytetä, sen läpi näkee selvästi eteenpäin. Tai jos näyttö on käännetty kattoa vasten, lasikaton läpi näkee suoraan taivaalle.

Audi grandsphere -konseptiauton tapaan myös urbanspheren sisustuksessa yhdistyvät tila ja arkkitehtuuri, digitaalitekniikka ja autenttiset materiaalit yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Linjat korostavat ajoneuvon vaakasuuntaisia mittasuhteita.

Avara ja väljä sisustus tukee ainutlaatuista tilavaikutelmaa. Ohjauspyörä, polkimet ja perinteinen mittaritaulu voidaan piilottaa automaattisen ajon ajaksi, mikä lisää läpinäkyvyyden ja tilan tunnetta.

Integroiduilla turvavöillä varustettujen etuistuinten istuinpinnat ja selkänojat ovat visuaalisesti erillisiä. Takaistuinten välissä on ylös kääntyvä keskikonsoli, joka on normaalisti lukittuna ala-asentoon. Se sisältää juomavesiautomaatin ja lasit – toinen osoitus Audi urbansphere -konseptin ensiluokkaisista ominaisuuksista.

Audi urbansphereä voi kutsua hyvinvointivyöhykkeeksi innovatiivisten digitaalisten vaihtoehtojen ansiosta, jotka syntyivät pitkälti kiinalaisten asiakkaiden kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena. Tästä hyvä esimerkki on stressintunnistus. Mukautuva ohjelma analysoi matkustajien vointia kasvojen skannauksen ja äänianalyysin avulla ja voi niiden perusteella tarjota yksilöllisiä tapoja rentoutumiseen, kuten meditaatiosovellusta, jota voidaan käyttää henkilökohtaisen näytön ja niskatukien kaiuttimien luoman oman äänialueen avulla. 

Vähemmän on enemmän – näytöt ja toiminta

Audi urbansphere tekee pelkistämisestä suunnittelun johtoajatuksen. Sen enempää patterikuvakkeita kuin pyöreitä mittareitakaan tai virtuaalisten näyttökonseptien mustia näyttöjä ei ole näkyvillä ennen ajotoimintojen aktivoimista.

Sen sijaan matkustajille on tarjolla selvästi jäsennellyt ja rauhalliset paikat, jotka on valmistettu korkealaatuisimmista materiaaleista. Puu, villa ja synteettiset tekstiilit toimivat panelointina, istuinpäällysteenä ja lattiamattona, jotka kaikki tuntuvat laadukkailta ja ovat miellyttäviä koskettaa.

Sisustuksen vaakasuorat linjat rakentuvat pehmeistä beigen ja harmaan sävyistä. Istuinosien väri on rauhoittava tumma, hillitty vihreä. Sisätilojen värivyöhykkeet vaalenevat ylhäältä alas ja luovat luonnonvalon kanssa yhtenäisen, avaran sisustuksen.

Auton herääminen yksinkertaisella sormennapautuksella tulee pienenä yllätyksenä, kun näyttöjä ei ole lainkaan näkyvissä – paitsi heijasteina tuulilasin alla olevilla puupinnoilla. Näyttöpinnat on joko jaettu erillisiksi kuljettajalle ja matkustajalle tai koko pinta on yhtä näyttöä, riippuen siitä ohjataanko autoa manuaalisesti ohjauspyörällä vai onko käytössä tason 4 automaattinen ajaminen. Kaikki matkan aikana tarvittava tieto näkyy erittäin korkealla resoluutiolla näyttöpinnoilla.

Näyttöpintojen alle on lisäksi integroitu kosketuspinta, joka mahdollistaa nopean sisällön vaihtamisen esimerkiksi musiikista navigointiin. Kosketuspinnalla näkyvät kaikki autossa aktiiviset toiminnot ja sovellukset.

Yksi erityinen, äärimmäisen innovatiivinen ohjauselementti on upotettu sisäverhoukseen lähelle oviaukkoa: ilman kosketusta toimiva MMI-multimediakäyttöliittymä. Sen käyttö on yksinkertaista ja intuitiivista. Sen avulla kuljettaja ja matkustaja voivat käyttää toimintovalikoita haptisella valintapyörällä ja klikkailla painikkeilla valikoissa eteenpäin istuessaan tuolilla pystyasennossa.

Toisaalta ilman näitä mukavuuksia ei tarvitse olla silloinkaan, kun matkustajat kallistavat istuimen selkänojan taaksepäin autonomisen ajon aikana. Avuksi tulee silmänliikkeiden seurannan ja eleohjauksen yhdistelmä: silmän liikkeitä seuraava anturi tunnistaa milloin ohjainta tarvitaan ja kaikki toiminnot ovat käytettävissä käden liikkeiden avulla, ilman tarvetta kumartua tai koskea mihinkään.

Olipa kyseessä silmänliikkeiden seuranta-, ele- tai puheohjaus, käsin kirjoitettu ohje tai kosketus, Audi urbansphere -konseptiauto mukautuu yksittäisen käyttäjän tarpeisiin, oppii hänen mieltymyksensä ja yleisimmin käytetyt toiminnot. Sen perusteella auto voi sekä noudattaa komentoja että antaa käyttäjälle henkilökohtaisia suosituksia.

Jopa ovien käsinojiin on integroitu ohjauspaneelit. Auto tarjoaa matkustajille näkymättömiä kosketuspintoja osoittaen niiden sijainnin optisella ilmaisimella. Vasemman ja oikean oven käsinojissa on myös VR-lasit, joita voidaan käyttää infotainment-järjestelmän tarjonnan ja esimerkiksi lisätyn todellisuuden Holoride-järjestelmän kanssa.

Kestävyys ohjaavana periaatteena

Monet Audi urbansphere -konseptiauton sisätiloissa käytetyt materiaalit, kuten valkopyökkiviilut, ovat peräisin kestävistä lähteistä. Materiaalivalinnan ansiosta on voitu käyttää lähellä tehdasta kasvanutta puuta, jonka koko runko on voitu hyödyntää. Valmistuksessa ei ole käytetty kemikaaleja.

Istuinpehmusteet on valmistettu kierrätetystä ECONYL®-polyamidista. Materiaali voidaan laadun heikkenemättä kierrättää sen jälkeen, kun sitä on käytetty autossa. Kierrätyksen kannalta on tärkeää asentaa tällaiset materiaalit autoon siten, että ne voi helposti lajitella käytön jälkeen, sillä materiaalien sekoittaminen vähentäisi merkittävästi kierrätysmahdollisuuksia.

Käsinojien ja auton takaosan kankaiden materiaali on bambuviskoosia. Bambu kasvaa nopeammin kuin tavallinen puu, se sitoo paljon hiiltä, eikä kasvatuksen aikana tarvitse käyttää torjunta-aineita.

Luksusluokan tilakonsepti – ulkoinen muotoilu

Upea ja itsevarma ilme – Audi urbanspheren ensikohtaaminen tekee vaikutuksen. Pituus viisi ja puoli metriä, korkeutta lähes 1,8 metriä ja yli kahden metrin leveys yli kaksi metriä ovat epäilemättä sellaisia mittoja, ettei konseptiauto häpeile autoteollisuuden eliitin joukossa. 

Jouhevasta siluetista tunnistaa perinteisiä Audin muotoja ja elementtejä, mutta ne yhdistyvät uudenlaiseksi sommitelmaksi. Keulan erottuva Singelframe on saanut viereensä valaisinyksiköiden digitaaliset silmät. Katon kaari on sivulta katsoen laajasti kaareva ja dynaaminen, ja alhaalla massiivinen kynnys peittää akuston.

Isot 24 tuuman vanteet viittaavat 90-luvun ikoniin, Audi Avus -konseptiautoon. Kuusi kaksoispuolaa ilmentävät rakenteen keveyttä ja vakautta ja viittaavat sekä moottoriurheilun käytännönläheisyyteen että perinteisiin brändin designissa. 

Suuri, litteä tuulilasi korostaa auton korin kiilamaista muotoa. Etu- ja takaosien suuret digitaaliset valaisinpinnat vaikuttavat merkittävästi muotoiluun ja toimivat samalla myös viestinnällisinä elementteinä.

Audi urbansphere uhmaa perinteistä autoluokitusta, mutta on kuitenkin jo ensi silmäyksellä tyypillinen Audi. Yhtäläisyydet Audi grandsphere -konseptiauton kanssa ovat erityisen silmiinpistäviä. Yhteistä on korin monoliittinen hahmo, samoin kuin pyöränkaarien pehmeä muoto. Pitkä, reilusti yli kolmen metrin akseliväli ja lyhyet ylitykset kertovat, että kyseessä on täyssähköauto. Eleganssi, dynaamisuus, orgaaninen muotoilukieli – nämä ominaisuudet tulevat heti mieleen Audi urbansphere näyttävistä mittasuhteista huolimatta, samoin kuin huomattavasti matalammassa grandspheressä.

Näkyvää teknologiaa – valot

Keulaa hallitsee innovatiivinen tulkinta Audin tunnusomaisesta Singleframe-kehyksestä – se on muotoiltu suureksi kahdeksankulmioksi. Vaikka säleikkö on menettänyt alkuperäisen merkityksensä ilmanottopaikkana, se on yhä merkin erottuva symboli. Digitaalinen valopinta on hieman sävytetyn, suurimman osan keulasta peittävän läpinäkyvän visiirin takana. Kolmiulotteinen valaisinrakenne on järjestetty dynaamisesti tiivistetyiksi pikselialueiksi. Singleframen ylä- ja alareunat ovat edelleen alumiinia, säleikön pystylinjat muodostuvat osana valopintaa toimivista ledeistä.

Singleframen koko pinta muuttuu digitaaliseksi näyttämöksi (sitä kutsutaankin nimellä ”Audi Light Canvas”), jota voidaan käyttää viestien välitykseen dynaamisen valotehosteiden avulla. Niillä voi antaa muille tienkäyttäjille selkeitä, liikenneturvallisuutta parantavia viestejä. Lähi- ja kaukovalot on toteutettu Singleframe-kehyksen uloimpien osien valosegmenteillä. Samalla tavalla toimii myös auton takaosan matriisi-LED-pinta.

Singleframe-kehyksen yläpuolelle sijoitetut ajovalot näyttävät kapeilta – kuin silmät keskittyneessä ilmeessä. Nämä Audi Eyes -nimellä eli Audin silminä tunnetut digitaaliset valaistusyksiköt toistavat brändin logoa neljällä renkaalla, kun ne muodostuvat uuden, erottuvan digitaalisen valotunnuksen suurentamalla ja rajaamalla kahden renkaan leikkauskohdan muodostaen silmän pupillin.

Valaistut pinnat – ja siten myös silmien ilme – voivat mukautua liikennetilanteeseen, ympäristöön tai jopa matkustajien mielialaan. Päiväajovalona katse voi olla keskittynyt tai avoin, ja iiris voi olla kapea tai leveä. Digitaalisesti luotu kulmakarva toimii tarvittaessa myös dynaamisena suuntavilkkuna. Erinomaisen erottuvuutensa ansiosta ne ovat myös tärkeä turvallisuustekijä.   

Erityinen kunnianosoitus ensi-illan isäntämaalle Kiinalle on valaiseva lisävaruste, jonka matkustajat voivat ottaa mukaansa poistuessaan Audi urbanspherestä. Audi Light Umbrella on itsestään valaiseva sateenvarjo. Perinteisten kiinalaisten sateenvarjojen innoittama varuste on suojaava kumppani ja monikäyttöinen valonlähde. Sateenvarjon sisäpinta on heijastavaa materiaalia, joten koko pinta toimii häikäisemättömänä valaisinyksikkönä.

Audi Light Umbrella ei ainoastaan valaise käyttäjän reittiä, vaan tekee hänestä myös paremmin erottuvan. Katua ylitettäessä tai vaarallisissa tilanteissa sateenvarjo välähtää rytmikkäästi tekoälyn ja kehittyneen anturitekniikan ohjaamana. Light Umbrella näyttää myös käyttäjänsä kirjaimellisesti parhaassa mahdollisessa valossa, sillä se valaisee tarvittaessa kantajansa kasvot tasaisesti täydellisiä selfieitä varten.

Voimalinja ja lataus

PPE eli Premium Platform Electric -nimellä tunnettu Audi urbanspheren teknologinen perusrakenne on suunniteltu yksinomaan akkukäyttöisiä sähköisiä voimalinjoja varten, ja siksi urbansphere pystyy hyödyntämään teknologian kaikki parhaat puolet. PPE:n keskeinen elementti on akseleiden väliin sijoitettu akkumoduuli, joka urbansphere-konseptiautossa taltioi noin 120 kWh energiaa. Akusta on voitu tehdä todella litteä, sillä Audi hyödyntää koko tilan akseleiden välissä.

Yhdessä suurten 24-tuumaisten vanteiden kanssa tämä luo täydelliset mittasuhteet muutenkin kuin muotoilun näkökulmasta. Keskeisiä etuja ovat pitkä matkustamo ja reilunkokoiset jalkatilat sekä etu- että takaistuimilla. Lisätilaa ja -mukavuutta tuo se, ettei täyssähköautojen matkustamosta tarvita tilaa vaihteistolle tai kardaanitunnelille.

Audi urbansphere -konseptiauton kaksi sähkömoottoria voivat tuottaa 295 kW:n kokonaistehon ja 690 Nm:n väännön. Nämä ovat vaikuttavia tehoja, joita ei useinkaan tarvitse täysimääräisesti hyödyntää kaupunkiliikenteessä jonoissa ajettaessa. Siitä huolimatta Audi urbanspheressä ei ole tingitty jatkuvasta quattro-nelivedosta, joka on merkin huipputehokkaiden mallien olennainen ominaisuus.

Konseptiauton etu- ja taka-akseleilla on erilliset sähkömoottorit, joita koordinoidaan elektronisesti. Neliveto on käytössä tarpeen mukaan, mikä varmistaa täydellisen tasapainon ajodynamiikan ja energiatehokkuuden välillä. Innovatiivinen ominaisuus on mahdollisuus kytkeä etuakselin moottori tarvittaessa pois päältä kitkan ja siten energiankulutuksen vähentämiseksi vapaalla rullattaessa.

Nopea lataus, pitkä toimintamatka

Voimalinjan ydin on 800 voltin latausteknologia. Audi e-tron GT:stä tuttuun tapaan tämä teknologia mahdollistaa lataamisen pikalatausasemilla jopa 270 kW:n teholla mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tämän ansiosta latausaika vastaa perinteisellä polttomoottorilla varustetun auton tankkauspysähdystä. Akun voi ladata 10 minuutissa tasolle, joka riittää 300 km toimintamatkaan. 120 kWh:n akun voi ladata viiden prosentin lataustasosta 80 prosenttiin alle 25 minuutissa.

Tämä tarkoittaa, että WLTP-standardin mukaan autolta voidaan odottaa 750 kilometrin toimintamatkaa, ja vieläkin pidempää vähemmän energiaintensiivisessä kaupunkiliikenteessä ja lyhyillä matkoilla. Yllättäviin latauspysähdyksiin on siis tarvetta harvoin.

Aktiivinen ilmajousitus takaa maksimaalisen mukavuuden

Etupyörien viiden tukivarren monivarsituenta on optimoitu erityisesti täyssähköautoille. Takana on etuosan tuennan tapaan alumiinirakenteinen monivarsituenta. Pitkästä 3,4 metrin akselivälistä huolimatta ohjattavuus on nelipyöräohjauksen ansiosta erinomainen. Ylellisen lähisukulaisen Audi Grandsphere -konseptiauton tapaan myös urbanspheressä käytetään Audin ilmajousitusta: yhden kammion järjestelmää puoliaktiivisella iskunvaimennuksella. Sen ansiosta matkustaminen on erittäin mukavaa ja korin liikkeitä tuskin havaitsee urbaaneilla valtaväylillä eikä sen enempää keskustan epätasaisilla, usein paikatuilla kaduillakaan.

Vastaa