info@carnivalnews.net

Autojen muutoskierre digitaalisuuden mukana

Autoteollisuudessa on tapahtunut suuri muutos digitaalisuuden myötä. Autot ovat yhä enemmän tietokoneita, jotka ovat jatkuvasti yhteydessä internetiin ja muihin laitteisiin. Tämä on mahdollistanut monia uusia toimintoja, kuten älykkäät navigointijärjestelmät, automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät ja etäohjattavat autot.

Samalla kun autot ovat kehittyneet, myös auton muuttaminen on muuttunut entistä monimutkaisemmaksi ja vaativammaksi. Auton muutokset ja lisävarusteet voivat vaikuttaa auton turvallisuuteen, suorituskykyyn ja ympäristöystävällisyyteen. Tämä tarkoittaa, että joitakin muutoksia ei pitäisi tehdä itse, vaan ne pitäisi jättää ammattilaisten tehtäväksi.

Esimerkkejä muutoksista, jotka kannattaa jättää ammattilaisten tehtäväksi, ovat esimerkiksi auton sähköjärjestelmän muutokset, moottorin muutokset, jarrujärjestelmän muutokset ja polttoainejärjestelmän muutokset. Nämä muutokset voivat vaikuttaa auton suorituskykyyn ja turvallisuuteen, ja ne vaativat erikoistunutta osaamista ja laitteistoa.

Toisaalta, jotkut muutokset, kuten uusien renkaiden asennus tai uuden äänentoistojärjestelmän asentaminen, ovat yleensä turvallisia tehdä itse, kunhan se tehdään huolellisesti ja ohjeiden mukaan. On tärkeää muistaa, että kaikki auton muutokset ja lisävarusteet tulee tehdä huolellisesti ja ammattilaisen ohjeiden mukaan.

Etäohjattava auto

Etäohjattava auto tarkoittaa autoa, jota voidaan ohjata etänä esimerkiksi älypuhelinsovelluksen tai kauko-ohjaimen avulla. Tällaisia autoja käytetään usein leluina, esimerkiksi radiolla ohjattavina autoina, mutta myös joissain autoissa on etäohjausmahdollisuus esimerkiksi pysäköintiavustimessa tai ajotietokoneessa. Etäohjattavia autoja kehitetään myös tulevaisuuden itsenäisesti ajavien autojen yhteydessä, jolloin auton ohjailu etänä on yksi mahdollisuus esimerkiksi auton noutamiseen parkkihallista ilman ihmiskuljettajaa.

Digiaika ja jarrut

Auton jarrut ovat muuttuneet digiaikana useilla tavoilla. Ensinnäkin, elektroninen jarrujärjestelmä (Electronic Brake System, EBS) on yleistynyt ja korvannut perinteiset mekaaniset jarrut. EBS-järjestelmässä jarrutusvoimaa säädellään elektronisesti, mikä tekee jarrutuksesta tarkemman ja tehokkaamman.

Toiseksi, ajonvakautusjärjestelmät (Electronic Stability Control, ESC) ovat yleistyneet. ESC-järjestelmä tunnistaa auton liikkeen ja tarkkailee jatkuvasti sen liikettä ja kiihtyvyyttä. Jos järjestelmä havaitsee, että auto on menossa poikkeukselliseen suuntaan, se aktivoi jarrut yksittäisissä pyörissä, mikä auttaa pitämään auton hallinnassa ja ehkäisee liukastumisia.

Kolmanneksi, älykkäät jarrujärjestelmät, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Autonomous Emergency Braking, AEB), ovat tulleet yleisiksi. AEB-järjestelmä käyttää tutkia ja kameroita tunnistaakseen esteet ja auttaa kuljettajaa pysäyttämään auton nopeasti, jos esteitä tulee tielle yllättäen.

Lopuksi, sähköautot ja hybridit käyttävät regeneratiivista jarrutusta, joka hyödyntää auton liike-energiaa jarrutuksen aikana, muuntaen sen sähköenergiaksi, joka tallennetaan akkuihin. Tämä parantaa auton polttoainetaloutta ja vähentää päästöjä.

Suomalaiset ja digiaika

80-luvulla ja 90-luvulla Nokian huippuvuosina tuntui, että Suomi oli aivan kärjessä kaikessa digitaalisuudessa. Nyt 2023 tuntuu, että olemme ainakin naapureitamme takamatkalla, mutta Keski-Eurooppaa edellä, laajakaistat ovat lähes joka kodissa ja valokuitua rakennetaan ympäri Suomea.

Oman talouden paikkaaminen digiaikana

Ennen piti pankeista varata aika ja käydä useamman kerran pankin kanssa neuvotteluja henkilökohtaisesti. Nykyään kaikilla yli 18-vuotiailla on mahdollista tehdä lainavertailuja netissä ilman ajanvarausta tai henkilökohtaisia tapaamisia ja rahat ovat parhaimmillaan tilillä minuuteissa. Esimerkiksi Paraspikavippi.fi sivusto antaa tarjolle useita eri lainoittajia yhdellä sivulla.

Suomi ja tulevaisuus Euroopassa

Ensi vuonna on jälleen Eurovaalien aika. Vaikka nyt maalis-huhtikuussa pääpaino on omassa eduskuntavaalissa ja sen ratkaisuissa ja äänestyksissä, on monien ajatukset jo ensi vuodessa. Millaiset edustajat Suomi valitsee tuleville vuosille EU:n ja millainen on tulevaisuuden Suomi Euroopassa?

Trackbacks & Pings

  • Renault Kangoo -pakettiautomallisto kasvaa - Eurooppalaiset autot :

    […] Renault Kangoo -pakettiautomallisto laajenee pitkällä L2-koripituudella, ja sen ennakkomyynti on nyt käynnistynyt Suomessa. Uusi L2-koripituus tuo täyssähköisen Kangoon rinnalle myös uuden alennetun autoveron alaisen Blue dCi 95 -dieselversion, joka avaa uuden Kangoon dieselmoottorimalliston Suomessa. […]

    12 kuukautta ago

Vastaa