info@carnivalnews.net

ALPINE A390 – ALPINEN HENKI UUDESSA MUODOSSA

Alpinen innovatiivinen lähestymistapa autoteollisuuteen näkyy kirkkaasti sen uusimmassa luomuksessa, Alpine A390:ssä. Tämä viisiovinen viistoperä on suunniteltu yhdistämään A110-urheiluauton dynaaminen ajokokemus perheauton tiloihin ja käytännöllisyyteen. Alpine on panostanut merkittävästi voimalinjan kehitykseen, luoden kolmen sähkömoottorin (yksi edessä ja kaksi takana) yhdistelmän, joka mahdollistaa nelivedon ja täysin uuden Alpine Active Torque Vectoring -järjestelmän. Tämä järjestelmä takaa ajoneuvon ainutlaatuisen käyttäytymisen, turvallisuuden ja ketteryyden, asettaen ajo-ominaisuudet jopa suorituskyvyn edelle Alpinen tunnetun DNA:n mukaisesti.

Alpine A390 on Alpinen unelma-autotallin toinen malli, joka seuraa pian Suomeen saapuvaa A290-mallia. Sen odotetaan laajentavan Alpinen asiakaskuntaa merkittävästi ja houkuttelevan uusia asiakkaita, jotka eivät aiemmin ole harkinneet ranskalaista automerkkiä. Uutuus on myös erinomainen vaihtoehto yritysautoksi. A390:n mallimerkintä kuvastaa Alpinen filosofiaa: numero 3 viittaa auton kokoon ja 90 kertoo, että kyseessä on monikäyttöinen arkiajoon suunniteltu auto. Alpine A390 on muotoiltu ja kehitetty kokonaan Ranskassa, ja se valmistetaan merkin historiallisessa tehtaassa Dieppessä, Ranskassa. Ranskalaisen alkuperän alleviivaamiseksi autossa on käytetty Michelinin renkaita ja Devialetin äänentoistoa, mikä korostaa Alpinen sitoutumista laatuun ja kansalliseen osaamiseen.

Kilpa-auto puvussa

Alpine antoi jo lokakuussa 2024 Pariisin autonäyttelyssä esimakua tulevasta Alpine A390_β -tutkielmallaan, joka oli 85-prosenttisesti tuotantomallin näköinen ja antoi tarkan kuvan odotettavissa olevista muodoista. Alpine A390:n muotoilu edustaa tyylikästä ja urheilullista viistoperää, jolla on vaikuttava persoonallisuus ja joka toivottaa viisi matkustajaa tervetulleiksi. Sen mitat – pituus 4,615 metriä, leveys 1,885 metriä ja korkeus 1,532 metriä – ovat Alpinen mittapuulla suuret, mutta samalla ne säilyttävät kompaktin ja dynaamisen vaikutelman. Auto on kuin veistos, joka näyttää kauempaa katsottuna todellista kokoaan pienemmältä ja korostaa Alpinen DNA:ta, kun taas läheltä tarkasteltuna paljastuvat sen veistokselliset piirteet ja upeat yksityiskohdat, kuten takaovien piilotetut kahvat.

Auton etuosassa valojen alla hehkuu valaistujen kolmioiden parvi, ”Cosmic Dust”, joka kuvaa komeettojen tunkeutumista ilmakehään ja tervehtii kuljettajaa tämän lähestyessä autoa. Lisäksi auton viereen projisoidaan lumihiutaleiden ympäröimä Alpinen merkki. Sekä edessä että takana kapeat, ohuet valonauhat antavat vaikutelman ilmassa leikkaavista teristä ja keveydestä. Aerodynamiikka on ohjannut jokaista muotoilun yksityiskohtaa, aina veistoksellisesta konepellistä takahelmaan asti, jotta sähköauton toimintamatkaa voidaan venyttää. Katon kallistus, ilmanohjaus pyöräholvien edessä ja Le Mans Daytona h (LMDh) -prototyypistä lainattu diffuusorin kulma ovat kaikki esimerkkejä siitä, kuinka muotoilu palvelee hyötyä. Lähes huomaamaton musta spoileri, joka on integroitu takaikkunan alalaitaan, täydentää ilmanvastukseen vaikuttavaa muotoilua korin takaosassa, ja pienenä piilotettuna pääsiäismunana tuulilasin kulmassa on legendaarisen Alpine A110:n profiili.

Urheilullista mukavuutta viidelle

Alpine A390:n sisätilat ovat urheilullisen tyylikäs kokonaisuus, jossa mukavuuteen ja laatuun on panostettu merkittävästi. Kojelauta, keskikonsoli ja ovipaneelit on verhoiltu laadukkaalla nahalla, ja tunnelmavalaistus luo miellyttävän ja hienostuneen ilmapiirin. Väriteemana toistuu Alpinen tunnusväri, sininen, joka luo yhtenäisen ja urheilullisen ilmeen. Kuljettajakeskeinen ohjaamo sisältää 12,3-tuumaisen mittariston, josta on valittavissa neljä eri näkymää: Iconic, Navigation, ADAS ja Minimal, ja näytön tausta muuttuu ajotilan mukaan. Pystysuuntainen 12-tuumainen kosketusnäyttö, joka on käännetty kuljettajaa kohti, on viimeistelty Alpinen muotokielen mukaisesti ja hyödyntää Android Automotive- ja Google Automotive -palveluita. Se toimii saumattomasti kosketusnäytöllä tai äänikomentojen avulla, ja sen sisältöä voi räätälöidä omien mieltymysten mukaan.

Käytettävyyttä parantaen ilmastoinnin säätimet ovat fyysisiä, mikä mahdollistaa niiden käytön ilman katseen irrottamista tiestä. Lämmitettävä, sinisellä Nappanahalla päällystetty ohjauspyörä on alhaalta litistetty ja siinä on keskitysmerkki. Formula 1 -autojen tapaan ohjauspyörään on integroitu suuri määrä auton käyttöön ja hallintaan tarvittavia katkaisimia. Erityismaininnan arvoisia ovat sininen regeneratiivisen jarrutuksen säädinrulla, jolla voi valita esimerkiksi yhden polkimen ajon, sekä punainen OV-nappi (overtake), jolla saa lisätehoa ohitustilanteisiin ja joka toimii myös optimaalisen kiihdytyksen varmistavan lähtöjärjestelmän laukaisijana. Korkea keskikonsoli jatkaa A110-urheiluauton ikonista tyyliä ja antaa kuljettajalle ja etumatkustajalle omat, selkeät tilat. Keskikonsolista löytyvät myös vaihteiston P-R-N-D-valintapainikkeet. Takapenkille on helppo päästä, ja reunimmaisilla paikoilla on tarjolla hyvä sivuttaistuki, joka on tärkeä urheilullisessa ajossa. Tavaratila on tilava 532 litraa, ja monikäyttöisyyttä lisää saatavissa oleva kaksoislattia. Äänentoistosta vastaa Devialet High Fidelity Audio System, joka tarjoaa 850 watin tehon ja 13 kaiuttimen avulla nautittavan äänimaailman neljällä eri vaihtoehdolla.

Alpinen insinöörit painottivat ajettavuutta

Alpinen insinöörit ovat tehneet radikaaleja muutoksia konsernin AmpR Medium -perusrakenteeseen kehittäessään A390:tä. Lyhyt 2,708 metrin akseliväli valittiin tarkoituksella varmistamaan A390:n ketteryys, kun taas vakaus saavutettiin suurella raideleveydellä. Painopiste on pidetty erittäin alhaalla ja painonjakauma on optimaalinen (49 % edessä, 51 % takana), mikä mahdollistaa tasapainoisen ja haluttaessa leikkisän hallittavuuden. Alustan säädöillä tavoiteltiin A110-urheiluauton ketteryyttä, keveyttä ja vakautta, tehden A390:stä helposti hallittavan. Jousitus on viimeistelty tarjoamaan erinomainen kompromissi mukavuuden ja hallittavuuden välillä. Alpine on myös valinnut A390:een erittäin nopean ohjauksen, mikä vähentää ohjauspyörän kääntämisen tarvetta ja tarjoaa erinomaisen tuntuman. Jarruissa painotettiin tuntumaa, ja A390 on ensimmäinen Alpine-malli, jossa on edessä kuusimäntäiset jarrusatulat.

Alpinen ajettavuuden salaisuus piilee kolmen sähkömoottorin, lukuisten antureiden ja edistyneen elektroniikan avulla toteutetussa Alpine Active Torque Vectoring -järjestelmässä. Tämä järjestelmä mahdollistaa vääntömomentin siirtämisen etu- ja taka-akselin sekä takapyörien kesken, mikä tekee autosta hämmästyttävän kevyen ja ketterän samalla kun pito ja suuntavakavuus pysyvät erinomaisina. Ajo-ominaisuuksia voi edelleen säätää valitsemalla viidestä mahdollisesta ajotilasta omaan tyyliin tai olosuhteisiin parhaiten sopivan. Kuljettajaa avustavat järjestelmät edustavat uusinta tekniikkaa, sisältäen muun muassa mahdollisuuden nähdä kojelaudassa realistisen kuvan auton ympäristöstä. Uusiin ominaisuuksiin kuuluvat kuljettajan vireystilan valvonta, progressiivinen hätäjarrutus ja automaattinen hätäjarrutus sekä eteen- että peruutettaessa. Myös Renault-konsernin merkeistä tuttu My Safety -katkaisin, jolla voi määrittää ajoavustimien toimintaa, löytyy Alpine A390:stä.

Kolme moottoria ja kaksi varustetasoa

Kolme sähkömoottoria takaavat mainion pidon kaikissa olosuhteissa, ja Alpine tuo A390:stä markkinoille kaksi versiota. Alpine A390 GT -versiossa moottorit tuottavat 295 kilowattia (400 hv) ja 650 newtonmetriä vääntöä. Tällä teholla auto kiihtyy nollasta sataan 4,8 sekunnissa, ja sen huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 200 km/h. GT-mallissa on 20-tuumaiset timanttileikatut kevytmetallivanteet, joille on asennettu mallia varten suunnitellut Michelin Sport EV -renkaat. Jarrusatulat ovat anodisoidut ja korissa merkit kromattuja. Edessä on sähköllä säädettävät, lämmitettävät Alpine Sport -istuimet, jotka tarjoavat erinomaisen tuen ja mukavuuden, ja verhoilumateriaalina on käytetty urheiluautoissa suosittua Alcantara-mikrokuitua.

Huippumallina on Alpine A390 GTS, jonka teho on 345 kilowattia (470 hv) ja vääntömomentti 808 newtonmetriä. GTS-malli kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa, yhtä nopeasti kuin Alpine A110 R, ja sen huippunopeus on rajoitettu 220 km/h. GTS-versiossa on 21-tuumaiset vanteet ja Michelin Pilot Sport 4S -renkaat. Tässä mallissa on sinisellä ja harmaalla nappanahalla verhoillut Alpine Sport Seat by Sabelt® -kuppi-istuimet, joissa on myös hierontatoiminto. Äänentoisto on Devialet Xtreme Audio System, ja vakiovarusteisiin kuuluvat Alpine Telemetrics Expert sekä kuljettajalle lisäavustimia tuovat Driving- ja Parking-paketit. Alpine A390 -sähköautolla kiihdytyksen voi toistaa useita kertoja ilman tehon laskua, vaikka ajoakku ei olisikaan täynnä. Ajoakku on suunniteltu uudelleen Alpinen suuri teho ja mahdollinen rata-ajokäyttö huomioiden. Sen energiasisältö on 89 kilowattituntia, jolla WLTP-toimintamatka on version mukaan 520–555 kilometriä (vahvistamaton). Lämpöpumppu on vakiona, mikä säästää energiaa ja varmistaa optimaalisen sisälämpötilan. Pikalataus onnistuu 190 kilowatin teholla, ja vajaassa 20 minuutissa saa riittävästi virtaa kahden tunnin moottoritieajoon. Energiatason nosto 15–80 prosenttiin onnistuu alle 25 minuutissa. Vaihtovirralla latausteho on 11 kilowattia, ja lisävarusteena on saatavissa 22 kilowatin laturi. Ensiksi mainittuun kuuluu V2L (Vehicle-to-Load) -ominaisuus, eli mahdollisuus antaa autosta virtaa sähkölaitteille tai toiselle autolle. Täysin uuden Alpine A390:n myynti alkaa Suomessa vuonna 2026.

Vastaa