info@carnivalnews.net

Ainutlaatuinen Polestar 2 Arctic Circle on osoitus ruotsalaisesta sähköauto-osaamisesta

Polestar kehittää automallejaan äärimmäisissä olosuhteissa eri puolilla maailmaa, Yhdysvaltojen Arizonan paahtavasta helteestä Pohjois-Ruotsiin pureviin pakkasiin. Ruotsalaisen premium-sähköautojen valmistajan tekninen osaaminen tulee esiin erinomaisesti Pohjois-Ruotsin kylmissä olosuhteissa.

Polestarin intensiivinen talvitestausohjelma toteutetaan Napapiirin tuntumassa vuosittain. Joulukuusta maaliskuuhun kestävän 15-viikkoisen testiohjelman aikana insinööreistä koostuva tiimi haastaa prototyypit – ja samalla myös itsensä – äärirajoille. Olosuhteet ovat vaativat mekaanisille komponenteille, minkä lisäksi kylmyys laittaa myös Polestarin insinöörit testaamaan autoa erittäin haastavissa olosuhteissa – jopa 35 asteen pakkasessa.

Alustan kehityksestä vastaava Joakim Rydholm on johtanut Polestarien dynaamista kehitystyötä jo yli vuosikymmenen ajan. Hänelle pohjoisen olosuhteet ovat mieluisa ympäristö kehitystyölle.

“Alustan virittäminen lumella ja jäällä antaa meille mahdollisuuden kehittää autojamme ikään kuin hidastetussa liikkeessä ja paremmalla tarkkuudella”, sanoo Joakim Rydholm. ”Näin alhaisella pidolla voimme tuntea ja analysoida dynamiikkaa paljon paremmin kuin asfaltilla, minkä ansiosta voimme todellakin hienosäätää autojemme käyttäytymistä pienimpiä yksityiskohtia myöten. Tämä on ehdoton suosikkipaikkani autojen kehittämiseen.”

Osoituksena tiimin osaamisesta vapaa-ajalla lukuisia palkintoja voittanut rallikuljettaja Joakim Rydholm loi ainutlaatuisen Polestar 2 Arctic Circle -erikoismallin, joka tuo talvirallihenkeä Polestarille ensimmäistä kertaa.

Auto on alkujaan Polestar 2 Long range Dual motor -malli Performance Pack -varustepaketilla, minkä lisäksi sillä on useita erityisominaisuuksia: korotettu alusta (+30 mm), korkeammat teho ja vääntömomentti (350 kW ja 680 Nm) ja mittatilaustyönä valmistetut 19 tuuman nastarenkaat (245/35 R19), joissa kussakin on 4 mm:n metallinastat (490 nastaa/rengas). Muutokset takaavat sen, että Polestar 2 Arctic Circle on nopea ja ketterä niin lumella kuin jäällä.

Auton jousitus on 30 prosenttia pehmeämpi kuin vakiomallissa. Yhteistyössä Öhlinsin kanssa erityisesti tälle autolle suunnitellut kolmisäätöiset Öhlins-iskunvaimentimet on säädetty asetukseen yhdeksän edessä ja takana. Edessä on Performance-varustepakettiin kuuluvat 4-mäntäiset Brembon jarrut. Etu- ja takatukivarret lisäävät alustan jämäkkyyttä ja auton ohjausherkkyyttä. Uuden prototyypin “launch control” -järjestelmä on integroitu ohjauspyörään. Auton takaosaan asennetaan myös hiilikuituinen lumilapio ja hinauslenkki.

Visuaalisesti auton ralli-ilmettä vahvistavat 19-tuumaiset OZ Racing -rallivanteet, neljä Stedi Quad Pro LED -etuvaloa ja ainutlaatuinen mattaharmaa väritys valkoisin yksityiskohdin. Sisätiloissa huomio kiinnittyy Recaron räätälöityihin mustiin kuppi-istuimiin kultaisin yksityiskohdin. Etupuskurissa on hiilikuitulevy, joka antaa alustalle lisäsuojaa.

“Halusin pitää enemmän hauskaa kuin normaalisti tämän auton kanssa – todella koetella sen suorituskykyä ja käsiteltävyyttä talviolosuhteissa kuten esimerkiksi järven jäällä. Korkeammalla ajokorkeudella ja erikoisrenkailla saavuttamamme tasapaino ja ennustettavuus ovat huomattavissa, kun tulet mutkaan täysin poikittain, normaalia leveämpi hymy kasvoillasi, ja täydessä kontrollissa”, summaa Joakim Rydholm.

Polestar 2 Arctic Circle on erikoismalli, joka on ainoa laatuaan, eikä se tule tuotantoon.

Vastaa